سلامت نیوز : بیژن نقیب‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس در مورد دلایل کاهش شنوایی و آسیب رسیدن به گوش تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در شنوایی افراد داریم فشار بیش از حد امواج صوتی است که از محیط بیرون به گوش آسیب می‌رساند.

وی افزود: اگر چه گوش ما مکانیسم دفاعی دارد اما ضربه‌های صوتی گاهی آن قدر شدید است که به عصب گوش آسیب می‌رساند و غالباً قابل پیشگیری نیست.وارد آمدن فشار امواج صوتی به طور ناگهانی و با شدت، بیشترین آسیب را به گوش و کاهش سطح شنوایی می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد:  بر اساس اصول علمی افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا مثل کارگاه تعمیر موتور جت و معدن کار می‌کنند نباید بیش از 10 دقیقه در معرض صدای بیش از 120 دسی بل قرار گیرند.

نقیب‌زاده افزود: افرادی که در معرض صوت با شدت‌های پایین‌تر قرار دارند ولی این شدت صوت در زمان طولانی‌تری به گوش افراد وارد می‌شود (حدود 100 دسی بل) نیز در معرض آسیب شنوایی قرار دارند.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی موسیقیدان‌هایی که مدام با هدفون روی قطعات موسیقی کار می‌کنند و افرادی که طولانی مدت در معرض موسیقی با صدای بلند هستند نیز از آسیب به اعصاب گوش و کاهش شنوایی در امان نیستند.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که در محیط های جنگی به دلیل انفجارهای پی در پی به مرور زمان با آسیب‌های گوش و کم شنوایی رو به رو می‌شوند.

وی در مورد راهکار درمان و جلوگیری از کاهش شنوایی گفت: متأسفانه آسیبی که ضربات صوتی روی عصب گوش برجا می گذارد ماندگار است و معمولاً برگشت پذیر نیستند و بیشتر پیشگیری و ممانعت از برخورد با صداهای شدید را توصیه می‌کنیم.البته آسیب‌های صوتی ممکن است موجب اختلال در عملکرد استخوانچه‌های گوش یا پارگی پرده گوش شود که با جراحی تا حد زیادی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha