سلامت نیوز : حسن امامی رضوی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: چهارم اسفند امسال ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در سراسر کشور برگزار می‌شود. مجموعاً 192 شهرستان واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند که نسبت به دوره قبل 7 شهرستان اضافه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه مقدمات کار از 6 ماه پیش در وزارت بهداشت پیگیری شده گفت: با همکاری هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی اقداماتمان را از اول آذر 91 شروع کردیم و پیش‌بینی ما این است که مشارکت پزشکان در این دوره از انتخابات نظام پزشکی نسبت به دوره‌های قبل با افزایش 30 درصدی روبه‌رو باشد.

معاون وزیر بهداشت بررسی و تائید صلاحیت نامزدها را مرحله بعدی پس از ثبت نام عنوان کرد و گفت: در فاصله 2 ماهه بررسی صلاحیت‌ها انجام شده و پس از اینکه هیئت مدیره شهرستان‌ها انتخاب شدند این هیئت‌ها نماینده‌ای را برای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی انتخاب خواهند کرد تا با شکل‌گیری مجمع رئیس کل انتخاب شود.

وی محل ثبت‌نام کاندیداها را در شهر تهران موزه علوم پزشکی تهران اعلام کرد و گفت: برگزاری انتخابات در شهر تهران بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است و برگزاری انتخابات شهرستان‌های اطراف تهران مانند اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، رباط‌کریم، شهریار و ورامین بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

امامی رضوی تصریح کرد: نظارت بر انتخابات شهرستانها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی آن استان است و در شهرستان‌هایی که تعداد پزشکان مقیم آن به 100 نفر برسد نیز می‌توانند انتخابات برگزار کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برگزاری انتخابات به خود سازمان نظام پزشکی واگذار نشده گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس در سال 83 انتخابات باید با اعلام وزیر بهداشت باشد و نظارت شورای مرکزی و البته با هماهنگی نظام پزشکی برگزار شود.

وی ادامه داد: در مورد تهران هم به شرطی که رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ کاندیدای انتخابات نباشد می‌تواند انتخابات را برگزار کند ولی اگر این فرد کاندیدا شود برگزاری انتخابات بر عهده یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در سالهای قبل از سال 83 برگزاری انتخابات بر عهده سازمان نظام پزشکی بود افزود: از این طرف در سال 83 دو اخطار مهم تفیض پروانه مطب و تعرفه‌گذاری برعهده نظام پزشکی گذاشته شد.

وی در مورد شرایط شرکت‌کنندگان در انتخابات نظام پزشکی گفت: تمام پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماما‌ها و گروه‌های پروانه‌دار می‌توانند کاندیدا شوند و بسته به جمعیت شهرستان می‌توانند به فرد مورد نظر رأی دهند.

امامی رضوی 4 شرط داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن کارت نظام پزشکی، حسن شهرت اجتماعی و شغلی و تعهد دینی و عملی به قانون اساسی کشور را از جمله شرایط اصلی کاندیداها برای تائید صلاحیت عنوان کرد.

وی در مورد تائید صلاحیت پزشکانی که دچار تخلف در حوزه کاری خود شده‌اند گفت: از آنجایی که نداشتن صفات اخلاقی مذموم یکی از معیارهای ما برای تائید صلاحیت کاندیداهاست در مورد محکومیت‌های مربوط به تخلفات پزشکی ملاک و معیار ما محرومیت از کار پزشکی حتی برای مدت کوتاه است چون اکثریت پزشکان به دلیل شرایط کاری‌ای که دارند ممکن است شکایاتی داشته باشند که به علت قصور پزشکی نیست بلکه اتفاقی حین کار رخ داده و به فرض پزشک باید دیه‌ای پرداخت کند.

وی ادامه داد: در مواردی که پزشک محرومیت از کار داشته باشد می‌تواند رأی بدهد ولی نمی‌تواند خود کاندیدای شرکت در انتخابات نظام پزشکی شود.

وی در مورد تأثیر مسائل سیاسی در روند رای‌گیری در انتخابات نظام پزشکی گفت: وقتی آرای سالهای گذشته را تحلیل می‌کنیم عموم شرکت‌کنندگان با توجه به مسائل صنفی به افراد رأی می‌دهند و آرا سیاسی نیست و می‌توان گفت: بدنه جامعه پزشکی به افرادی رأی می‌دهد که وابسته به نظام هستند و می‌توانند مسائل جامعه پزشکی را در داخل نظام حل کنند.

وی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد کشمکش‌هایی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وجود دارد گفت: ارتباط وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی طی 5 سال گذشته در بهترین وضعیت خود بوده است و جلسات متعددی را هم با سازمان نظام پزشکی برگزار کرده‌ایم.

وی گفت: برخی از نامزدهای انتخابات نظام پزشکی می‌خواهند با انتقاد از پزشک خانواده خودشان را مطرح کنند.

معاون وزیر بهداشت در مورد علت عدم حضور مسئولان وزارت بهداشت در همایش پزشک خانواده و نظام ارجاع که طی چند روز اخیر از سوی نظام پزشکی برگزار شد گفت: جلسه جلسه‌ای نبود که بخواهیم به عنوان کارشناس در آن حضور پیدا کنیم اگر قرار است مسئولان وزارت بهداشت به عنوان کارشناس در جلسات حضور داشته باشند باید هماهنگی‌هایی از قبل صورت گیرد نه اینکه فقط به عنوان شرکت‌کننده دعوت شوند و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی خوبی برای عنوان پزشک خانواده و نظام ارجاع ترتیب داده نشده بود.

وی در مورد عملکرد این دوره سازمان نظام پزشکی نسبت به دوره‌های قبل گفت: این دوره فعال‌تر بودند ولی نمی‌توانیم نمره خیلی بالایی بدهیم و حداکثر نمره‌ای که می‌توان داد 16 است.ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی چهارم اسفند‌ماه همزمان در سراسر کشور با مشارکت 220 هزار نفر از اعضای این سازمان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha