سلامت نیوز : بابک دین‌پرست در گفت‌و گو با فارس افزود: در انتظار ابلاغ آیین‌نامه مراقبت‌های بعد از خروج معتادان از مراکز درمان از سوی قوه قضاییه هستیم و پیش‌نویس این آیین‌نامه طبق قانون توسط کمیته حقوقی ستاد مبارزه بامواد مخدر تنظیم شده است.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه پس از تایید وزرای کشور، بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید نهایی دادستان کل کشور برای ابلاغ به ریاست قوه قضاییه ارسال شده است.

دین پرست با اشاره به اینکه چند ماه است از ارسال این آیین‌نامه به قوه قضاییه می‌گذرد گفت: این آیین‌نامه مشخص می‌کند معتادانی که در مراکز درمان اعتیاد طبق ماده 16 درمان شده‌اند پس از خروج از این مراکز چه تکالیفی دارند.

دولت حمایت از معتادان بهبودیافته را فراموش کرده 

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر چرخه درمان را بسیار مهم دانست و گفت: این حلقه توسط حمایت‌های اجتماعی، تامین سرپناه و شغل برای معتادان تکمیل می‌شود و این امر در گروی اعتماد مجدد جامعه به معتادان بهبود یافته است.

دین‌پرست افزود: به همین منظور دولت در مرداد سال گذشته اساسنامه‌ای ابلاغ کرد که بر 4 محور تحت پوشش رفتن معتادان توسط بیمه پایه و بستری آنها، تأمین اشتعال، آموزش و تسهیلات مسکن تاکید می‌کند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در خصوص مشمولان بیمه پایه و بستری برای معتادان، شورای عالی بیمه با جدیت کار را دنبال می‌کند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر روند آن نظارت دارد.

وی افزود: در زمینه اشتغال، اختصاص 5 درصد از بودجه اشتغال به معتادان، آموزش سالانه 25 هزار نفر از بهبودیافتگان توسط سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای و اولویت قرار دادن معتادان بهبودیافته برای تسهیلات مسکن مهر از بندهای این آیین‌نامه است.

دین‌پرست گفت: برای امسال تعیین و تکلیف روند اجرای این تصویب‌نامه توسط مدیران ذیربط بررسی می‌شود و میزان همکاری وزارتخانه‌ها توسط تیم کارشناسی بررسی شده و تا یک ماه دیگر به رئیس جمهوری اعلام می‌شود.

عدم اهتمام وزارت رفاه برای اشتغال معتادان

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشکیل کمیته اشتغال و توانمندسازی برای کمک به اشتغال معتادان خبر داد و گفت: این کمیته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده اما متاسفانه این وزارتخانه اهتمام ویژه‌ای برای تشکیل و راه‌اندازی این کمیته انجام نداده‌ است.

وی افزود: به همین دلیل به دنبال تغییر این کمیته بوده تا هرچه زودتر مطالبات اصلی معتادان بهبود یافته داده شود به همین منظور از استانها استعلام گرفته‌ایم.

دین‌پرست در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در حالی که از ماه گذشته استعلام استانی را آغاز کرده‌ایم اما طبق بررسی‌های انجام شده علی‌رغم ابلاغ آیین‌نامه بسیاری از استان‌ها به آن جوابی نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha