چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 63606

یکی از مهمترین عناصر در علم زیباشناسی چهره ، ترکیب و آرایش موهای سر می باشد. پس از سن جوانی ، بسـیاری از افراد دچار ریزش موهای سر می شوند که در آقایان شیوع به مراتب بیشتری دارد .

سلامت نیوز : یکی از مهمترین عناصر در علم زیباشناسی چهره ، ترکیب و آرایش موهای سر می باشد. پس از سن جوانی ، بسـیاری از افراد دچار ریزش موهای سر می شوند که در آقایان شیوع به مراتب بیشتری دارد . تاکنون روش های درمانی مختـلفی از قبیل درمان های دارویی، مزوتراپی،PRP و کاشت مو برای این مورد ارائه شده است .

چرا کاشت مو؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ بدون شک ریزش مو یکی از ناراحت کننده ترین مسائلی است که یک فرد در دوران زندگی خود با آن برخورد میکند و افرادی هم که دچار ریزش وسیع مو هستند از نظر ظاهری مسن تر از هم سن های خود که موهایشان نریخته به نظر می رسند و این مساله می تواند منجر به ایجاد افسردگی و عدم اعتماد به نفس در فرد بشود. البته ریزش مو در افراد مختلف عکس العمل های متفاوتی را ایجاد می کند. تعداد معدودی از مردان مشکل طاسی خود را به خوبی پذیرفته و با آن کنار آمده اند، ولی امروزه اکثر مردان طاس برای برگرداندن موهای از دست رفته به دنبال هر درمانی می روند ، از درمان های سنتی گرفته تا دارویی و جراحی. چرا که به نظر آن ها داشتن مو مترادف است با جوانی، زیبایی و اعتماد به نفس. در چنین شرایطی باید به دنبال بهترین راه حل بود و تنها راه حل دائمی برای موهای از دست رفته عمل جراحی کاشت مو می باشد.

دلایل علمی ریزش مو

ریزش مو دلایل بسیاری دارد ، اما قبل از هر چیز باید علت ریزش آن بررسی شود و با توجه به دلایل آن درمان مناسب و نتیجه بخش را برای آن مشخص کرد . بطور تقریبی در حدود 80 تا 100 هزار تار مو در سر وجود دارد که بیش از 80 % آنها در حال رشد هستند . بطور متوسط روزانه 50 تا 100 عدد مو ریزش دارد. همچنان که یک مو می ریزد موی جدید جای آن را می گیرد، اما مشکل زمانی آغاز می شود که موهای ریزش یافته بیشتر و سریع تر از مو های رویش یافته جدید باشد و یا رشد مو های جدید ضعیف شود. در این حالت پس از مدتی از تعداد کل مو ها کم شده و فرد متوجه کاهش حجم موهایش می شود . عوامل مختلفی می توانند بر سیکل رشد اثر کرده و باعث ریزش موقت یا دائمی شوند. شایع ترین علت طاسی در مردان هورمن آندروژن و عامل ژنتیک می باشد. از دیگر دلایل ریزش مو ( خصوصا در خانم ها ) به علت استرس ، افسردگی، خونریزی، رژیم غذایی سخت و نامناسب و کمبود پروتئین، استفاده و یا قطع دارو های هورمونی، مصرف قرص های ضدبارداری طولانی مدت، کمبود روی یا آهن، آسیب های فیزیکی طولانی مثل تحریک و فشار و کشش تار مو (استفاده از اتوی مو ، سشوار، بیگودی و ...) تب بالا ، پرکاری یا کم کاری تیروئید، کم خوابی و ... می باشد که معمولا موقتی و قابل درمان هستند.

آیا کاندید مناسبی برای پیوند مو هستید؟

تعدادی ازمهم ترین نکات قابل بررسی در متن زیر عنوان شده و کمک می کند تا شما بتوانید تا حدودی خود را به عنوان یک کاندید کاشت مو ارزیابی کنید.در گذشته به دلیل استفاده از روشهای قدیمی پیوند مو بسیاری از افراد طاس کاندید خوبی برای جراحی نبودند در حالیکه امروزه با روش های جدید اغلب متقاضیان پیوند مو قادر به عمل می باشند.

سن

معمولا آقایان 18 تا 25 ساله کاندید مناسبی برای کاشت مو نمی باشند بجز موارد خاص با نظر پزشک زیرا با بررسی میزان ریزش موی فعلی آنها پیش بینی گسترش یافتن طاسی در آینده امکان پذیر نمی باشد.اگر در یک فرد جوان با موی کم پشت ناحیه پیشانی با یک جلسه پیوند موبنا به در خواست خود فرد یک خط رویش موی جدید که پرتر و پایین تر از خط طبیعی است ایجاد شود این عمل بسیار فرد را راضی می کند ولی این رضایت موقتی خواهد بود زیرا بعدا با پیشرفت طبیعی ریزش مو در پشت این خط جدید میزان طاسی او تا حدی گسترش یافته که موهای باقی مانده در پشت سر به حدی نیست که بتواند پوشش قابل قبولی را تا خط رویش جدید او ایجاد کند. این افراد بهتر است از داروهای ضد ریزش مو، PRP و مزوتراپی استفاده نموده و در سالهای بعدی مراجعه نمایند. لازم به ذکر است در مورد پیوند موی خانمها مسئله سن مطرح نیست.

وضعیت سلامت

به منظور بررسی وضعیت سلامت فرد گرفتن شرح حال کامل و انجام آزمایشات لازم ضروری می باشد.  بیماران دیابتی و فشار خون بالا قبل از عمل بایستی بیماری آنها کنترل شده باشد.  بیماریهای عفونی و مشکلات پوستی قبل از عمل باید درمان شوند.

کیفیت و کمیت موها در ناحیه دهنده مو (بانک مو)

کسانی کاندید خوب برای پیوند مو هستند که در ناحیه پشت سرشان تراکم بالایی ازفولیکولهای مو داشته باشند.تراکم به معنی تعداد موها در واحد سطح می باشد.اگر تراکم بالا باشد موهای قابل دسترس برای کاشت در ناحیه جلوی سر بیشتر است. موهای ضخیم و مجعد ظاهر پر تری ایجاد می کنند. افرادی که تراکم خوبی ندارند نتیجه عمل کاملا رضایت بخش نیست.

میزان شلی پوست سر

میزان شلی پوست مشخص می کند تا چه میزان از پوست پشت سر می توان بر داشت تا با حد اقل کشش بتوان بخیه زد واحتمال اسکار بخیه کاهش یابد . مسلما پوستهای شل تر میزان مجاز برداشت پوست بیشتر از پوست سفت می باشد.

فرایند کاشت مو

این پیوند بصورت یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی همراه با بی حسی موضعی بوده و شخص متقاضی کاشت مو در حین عمل هیچگونه دردی حاصل از موهای که روی سرش کاشته می شود را حس نمی کند. پس از اتمام یک جلسه کاشت مو ( که حدود 3-5 ساعت طول می کشد ) به مدت یک روز پانسمان مناسبی روی سر گذاشته شده . بیمار فردای آن روز جهت تعویض پانسمان و و یزیت جراح و شستشوی سر مراجعه می کند. در روز دوم بعد از عمل می تواند به حمام برود. اما دلمه هایی در محل کاشت ایجاد شده که نباید دستکاری شود و این دلمه ها تا روز پانزدهم از بین می روند.

موهای کاشته شده به مدت 2 هفته رشد می کنند که این اتفاق نشان دهنده گرفتن پیوندهاست. اما درصد زیادی از موها از هفته سوم شروع به ریزش  کرده ولی ریشه موها زنده می ماند و موهای جدید از ماه دوم به بعد ظاهر می شوند که در ابتدا این موها نازک و کرکی شکل بوده و به مرور ضخیم می شوند. در اغلب افراد همراه با ریزش موهای کاشته شده تعدادی از موهای قبلی بیمار در اطراف محل کاشت نیز وارد فاز استراحت شده و ریزش پیدا می کنند و محل کاشت برای مدتی (شاید تا حدود 4 ماه) کم پشت تر از سابق دیده می شود، این حالت شوک نامیده شده و موقتی است و با بیرون آمدن موها از حالت استراحت و رشد موهای کاشته شده تراکم مورد انتظار ایجاد می شود. موهای کاشته شده در 6 ماه اول نازک، کرکی و کم تراکم ظاهر می شوند و از ماه ششم به بعد موها پر پشت تر شده و تا 12 ماه کامل می شوند.  و در این دوره تفاوت چهره قبل و بعد از  کاشت مو بسیار قابل توجه است. کاشت مو هیچگونه عارضه ای نداشته و با توجه به مراقبت های بسیار ساده ای که طی همان 2 هفته اول نیاز به رعایت بوده، مورد دیگری ندارد و شخص از موهای طبیعی ویکدستی برخوردار خواهد شد.

انواع روش های کاشت مو

متد FUT

برداشت مو با یک نوار کوچک از ناحیه پشت سر که معمولا تحت بی حسی موضعی انجام شده و حاوی 1500 تا 2500 گرافت  که حاوی 7000 تا 9000 تار مو می باشد و سپس محل عمل به ظرافت ترمیم شده و چون خط برداشت در مسیر رویش موها بوده معمولا محل ترمیم دیده نمی شود. سپس توسط تیم جراحی زیر میکروسکوپ گرافت های فولیکول های مو بصورت واحد های یک، دو و یا سه تایی جدا و آماده جهت کاشت می شود. در این روش معمولا نیاز به تراشیدن کل موهای سر فرد نبوده و فقط ناحیه ای که جهت برداشت و کاشت لازم است کوتاه می شود و سپس فولیکول های آماده شده تک تک و خیلی منظم طبق طرح از قبل تعیین شده کاشته می شود. از دیگر ویژگی های این روش سرعت عمل پیوند در طی سه تا پنج ساعت می باشد.در حال حاضر FUT مطمئن ترین و قطعی ترین روش کاشت مو در دنیا بوده و تا 97 % استفاده کنندگان از این روش به نتیجه دلخواه رسیده اند.

متد FIT

بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود ،عمل برداشت انجام شده مجدداً بوسیله پانچ یا slit پیوند داده می شود. بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر 3 الی 5 واحد فولیکولی موجود در بانک مو یکی خارج می شود، از برخی جهات روش کاشت موی FTT مانند روش FUT است، یعنی با بوجود آوردن شکاف های ریز این گرافت ها کاشته می شوند، لازم بذکر است این تکنیک به تنهائی (در روش غیر ترکیبی) معمولاًدر افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهای محدودی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.

کدام روش کاشت مو مناسب شماست ؟

یکی از مهمترین سئوالات مراجعه کنندگان به کلینیک های کاشت مو این است که باید از کدام روش استفاده کنند. پاسخ این سئوال آسان است. شما خودتان را اذیت نکنید و اگر به پزشک خود اعتماد دارید انتخاب روش را به عهده او بگذارید، اما به طور کلی بهترین روش کاشت مو دو جلسه FUT با فاصله یکسال است، زیرا در برداشت و کاشت FUT در یک جلسه مقدار زیادی مو برداشت می شود، زمان عمل کوتاهتر است و بانک موی بیمار کمتر تخریب می شود و در نتیجه کاشت، طبیعی تر خواهد شد و تراکم های بالاتری را می توان بدست آورد.

اگر بیمار از جراحی ترس دارد و تمایل به بخیه زدن و بخیه کشیدن ندارد و از اسکار پشت سر (خط بخیه) نگران است و یا به هر دلیل دیگری تمایل به FUT ندارد روش FIT مناسب تر است.

اگر بیمار اجازه تراشیدن موها را نمی دهد روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده خواهد شد.

اگر مقدار کمی مو لازم داریم (کاشت ابرو ، سبیل ، ریش و ناحیه اسکار) FIT انجام می شود.

در برداشت مو از بدن بدلیل ناکافی بودن بانک موی پشت سر معمولا FIT ً انجام می شود.

بیمارانی که قسمت جلوی سر آنها خالی شده است و خط موی جلوی سر آنها وجود ندارد، مناسب ترین کاندیدای FUT هستند، در واقع بدلیل ظرافتهای خاصی که در کاشت نسبت به FIT می توان ایجاد کرد، طراحی خط مو و کاشت جلوی سر بهتر است به روش FUT انجام شود.

اگر در یک جلسه مقدار زیادی مو لازم است معمولاً FUT بیشتر از FIT جواب می دهد و تراکمهای بالاتر را می توان ایجاد کرد.مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT طولانی تر است در روش FUT مدت 3 تا 5 ساعت و در روش  FIT تا 10 ساعت و گاهی بیشتر طول می کشد. در پایان تاکید می کنیم نظر نهایی را پزشک متخصص با توجه به شرایط متقاضی کاشت خواهد داد.

کاشت مو در ناحیه صورت ( ابرو – ریش – سبیل و اسکار سوختگی )

کاشت مو در این نواحی بیشتر در جهت پوشاندن زخمها و یا جاهای خالی شده از مو ناشی از تصادفات، سوختگیها، اسکارها، بیماریهای پوستی مثل آلوپی آرتا و جذام می باشد.  بیسیاری از بیمارانی که نیاز به کاشت ابرو دارند، دارای تکه هائی از ابروی خالی یا ابروهای نازک می باشند، موفقیت در کاشت ابرو بستگی به توانایی جراح در قراردادن فولوکولها در جهت مناسب رویش می باشد . از موهای پشت گردن و نقاطی از بدن که ضخامت کمتری دارند می توان استفاده کرد. کاشت مژه نیز قابل انجام است ولی بسیار مشکل و پردردسر بوده و نتایج هم به اندازه کاشت ابرو رضایت بخش نیست.

سوختگیها، اسکارها، بیماریهای پوستی مثل کچلی منطقه ای و جذام می باشد.  بسیاری از بیمارانی که نیاز به کاشت ابرو دارند، دارای تکه هائی از ابروی خالی یا ابروهای نازک می باشن، موفقیت در کاشت ابرو بستگی به توانایی جراح در قراردادن فولیکولها در جهت مناسب رویش می باشد. بنابراین از موهای پشت گردن و نقاطی از بدن که ضخامت کمتری دارند می توان استفاده کرد.

در اشخاصی که دچار اسکار یا جای زخم ناشی از سوختگی، تصادفات و اعمال جراحی سر و صورت شده اند و در این نواحی مو از دست داده اند می توان طی چند جلسه با کاشت موهای طبیعی ناحیه طاسی را پوشاند و به وضعیت طبیعی نزدیک شد. بیشتر داوطلبان این گروه، بیماران دچار سوختگی می باشند که مو های قسمتی از سر یا صورت مثل ابرو، ریش و سبیل را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha