عمر بنای 50 درصد این بیمارستان‌ها بیش از 30 سال است و سال احداث 75 درصد آنها نیز مربوط به قبل از تصویب آیین نامه 2800 است که جزو بیمارستان‌های فرسوده محسوب می‌شوند درحالیکه وزارت بهداشت هم تقریبا هیچ کاری در امر بهسازی و مقاوم سازی بیمارستان‌ها انجام نداده است.

کم‌کاری وزارت بهداشت در‌مقاوم سازی بیمارستان‌ها

سلامت نیوز : سالگرد زلزله بم بهانه ای شد تا اعضای شورای شهر بار دیگر زنگ‌های هشدارشان را به صدا دربیاورند. واکنش اعضای شورا نسبت به خطر پذیری تهران در مواقع زلزله البته از هفته پیش با اتفاقات حوادث گودبرداری غیر اصولی که جان 4 نفر را گرفت، آغاز شد.شورا روز گذشته بررسی لایحه ای را در دستور کار داشت که بیش از 6 سال از عمر ارائه آن به شورای شهر تهران می‌گذرد. لایحه ای که هفته‌هاست بحث تصویب آن مطرح است اما بار دیگر در جریان بررسی نیمه کاره باقی ماند و تعیین تکلیف آن به جلسه آینده موکول شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، در همین راستا علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه پیش بینی کرد که با وجود این روند 6 سال دیگر زمان برای تصویب آن نیاز است.اما پیش از بررسی این لایحه ریئس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به مناسبت سالگرد زلزله بم در کرمان آمارهایی از ساختمانهای بیمارستانی و مدارس شهر تهران در شرایط کنونی ارائه کرد که نشان می‌دهد در برابر زلزله خطر پذیرند. حمزه شکیب با اشاره به‌130‌بیمارستان در تهران تاکید کرد که عمر بنای 50 درصد این بیمارستان‌ها بیش از 30 سال است و سال احداث 75 درصد آنها نیز مربوط به قبل از تصویب آیین نامه 2800 است که جزو بیمارستان‌های فرسوده محسوب می‌شوند درحالیکه وزارت بهداشت هم تقریبا هیچ کاری در امر بهسازی و مقاوم سازی بیمارستان‌ها انجام نداده است.به گفته او ایران از نظر خطرپذیری زلزله به چهار سطح خطر بسیار زیاد، زیاد، متوسط و کم تقسیم می‌شود؛ این درحالی است که بم در سطح خطر متوسط قرار داشت اما تهران در ناحیه قرمز با خطر بسیار زیاد واقع شده است و تلفات به مراتب بزرگتری را در پی خواهد داشت.

او تصریح کرد : شورای شهر دوم به موضوع مقاوم سازی مدارس و بیمارستان‌ها به طور جدی پرداخته شد که بر اثر آن دولت چهار میلیارد دلار به امر نوسازی مدارس اختصاص داد. شکیب با اشاره به وجود 6000 مدرسه تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش در تهران اظهار کرد: 3700 مدرسه در این میان نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم سازی هستند و این در حالی است که با استفاده از بودجه چهار میلیارد دلاری دولت تا کنون 370 مدرسه نوسازی شده است. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر تهران مصوبه‌ای در خصوص الزام رعایت ضوابط فنی برای ساخت کلینیک در سطح شهر گذرانده است، گفت: از آنجا که اغلب کلینیک‌ها در خانه‌های کلنگی ساخته می‌شود، ضوابطی تهیه شد که طی آن شهرداری موظف شد در مقاوم سازی این خانه‌ها قبل از شروع کار کلینیک نظارت کند و حتی کار را فراتر از این دنبال کردیم و خواستار تدوین ضوابط ساخت و ساز بیمارستانی شدیم، اما وزارت بهداشت اعلام کرد که این موضوع به شورای شهر ارتباطی ندارد و نباید به آن ورود کند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در جریان پانصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر اظهار کرد: اتفاقاتی که در جریان گودبرداری‌ها در تهران می‌افتد در هیچ یک از کشورهای دنیا رخ نمی‌دهد و این امر ناشی از عدم مسئولیت پذیری و نظارت بر ساخت و سازهاست.شکیب در ادامه آمار حوادث ریزش ساختمان بر اثر گودبرداری از سال 86 تا 90 را به ترتیب 338، 360، 242، 198 و در سال گذشته 393 مورد اعلام کرد.به گفته او در شهر شاهد اتفاقاتی هستیم که طی آن شهروندان در خانه خود خوابیده‌اند که ناگهان ساختمان بر سرشان آوار می‌شود و جانشان را از دست می‌دهند.

همه قول هایی که شهردار داد و عملی نشد

او به نواقص اجرای برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران که در سال 87 مصوب شد، اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه جامع مقرر شد که بر مقاوم سازی لرزه‌ای المان‌های جدید نظارت شود تا حداقل خیالمان بابت ساختمان‌های جدید راحت باشد؛ ضمن اینکه قرار بود علاوه بر ساماندهی نظام کنترل ساخت و ساز، نظام حقوق و مسئولیت‌های موثر در جلوگیری از تخلفات ساختمانی هم تدوین شود. اما علیرغم قول‌هایی که شهرداری و حتی شخص شهردار تهران در این باره داده بود، در عمل کاری انجام نشد.شکیب تاکید کرد: اگر اراده‌ای برای رسیدگی به این موضوعات وجود داشته باشد، کار هر اندازه هم که دشوار باشد شهرداری آن را انجام می‌دهد، کما اینکه پروژه‌های سنگین هزار میلیارد تومانی هم اکنون در حال اجراست، اما چرا مطالعات و نظارت‌هایی که شاید یکی دو میلیارد تومان بیشتر بودجه لازم ندارد، بر زمین می‌ماند.وی در ادامه با اشاره به ورود شورای شهر دوم به مسئله شناسنامه فنی ساختمان، اظهار کرد: ضرورت شناسنامه فنی از سال 74 تصویب شده بود و مسئولیت آن بر عهده سازمان نظام مهندسی بود، اما از آنجا که این کار به موقع انجام نشد، شورای دوم به مسئله ورود کرد و آن را برای تصویب نهایی تدوین کرده و در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار داد؛حال شهرداری هم خود را از این موضوع کنار کشیده و آن‌گونه که باید به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و المان‌های شهری اهمیتی داده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به تذکر مکتوب خود که چندی پیش درباره کنترل و نظارت بر نمای ساختمان به شهرداری داده بود، گفت: پاسخ رسمی که به تذکر ما دادند متنی بود که به امضای شهردار تهران هم رسیده و طی آن تاکید شده که شهرداری فقط مسئول کنترل شهرسازی است و کنترل مقررات ملی و ضوابط فنی را بر عهده ندارد.او با اعلام اینکه اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، همه مسئولان مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر در کشته شدن نفوس مردم شریک هستند گفت: در دانش مهندسی زلزله جزو پنج کشور برتر دنیا هستیم، اما از نظر آنچه که در حال ساختن است و اجرای ضوابط اصولی ساختمان جزو 30 کشور آخر دنیا هستیم.او با اعلام اینکه بنده استاد هستم، اما اعتراف می‌کنم که با پول مملکت خودمان مشکل کشورهای غربی را در مقاله علمی خود حل کرده‌ام تا به این مرتبه رسیدم اضافه کرد: اگر نیازسنجی و هدایت به درستی شکل بگیرد، می‌توان از دانش فنی موجود برای حل مشکلات کشور استفاده کرد. باید از توان و ظرفیت موجود در سطوح علمی استفاده کرد،نه اینکه تنها با تیم و دوست و آشنای خودمان کار انجام دهیم.

کمیسیون ماده 100 به مرجع قانونی کردن تخلفات تبدیل شده

در ادامه تذکرات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر حسن بیادی، نایب رئیس شورا به نقد عملکرد کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران پرداخت و گفت: این کمیسیون به مرجع و قانونی کردن تخلفات مالک یا شهرداری تبدیل شده است. او با اشاره به حوادثی که در پس گودبرداری‌های غیر اصولی رخ می‌دهد تاکید کرد: این اتفاقات در گذشته هم رخ داده و در آینده هم ادامه خواهد داشت، چرا که مدیریت شهری و سایر مسئولان به صورت عملیاتی برای حل این موضوع ورود نکرده‌اند. این در حالی است که در ماده 100 قانون شهرداری‌ها، بندهای انضباطی و تنبیهی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد که متاسفانه اجرا نمی‌شود.به گفته او کمیسیون ماده 100 به مرجع رافع جرم و قانونی کردن تخلفات مالک و شهرداری تبدیل شده است؛ وقتی تخلفی در ساخت و ساز رخ می‌دهد و شهرداری از آن جلوگیری نمی‌کند، موضوع به کمیسیون ماده 100 ارجاع می‌شود و این بدان معناست که شهرداری وظیفه خود را انجام نداده است.

او تاکید کرد: اغلب تخلفات ساخت و ساز با پرداخت جریمه از سوی مالک فیصله می‌یابد. چند سال قبل با کمک یک قاضی متنی را نوشتیم که بر اساس آن بر اجرای آرای قطعی کمیسیون ماده 100 تاکید شد و هرگونه توافق بعد از صدور رای توسط شهرداری‌های مناطق، جرم و قابل تعقیب کیفری شناخته شد.او با اشاره به عدم اجرای بسیاری از آرای کمیسیون ماده 100 اظهار کرد: در شورای سوم گزارشی از 100 رای خاص کمیسیون ماده 100 که مربوط به تخلفات بیش از 200 میلیون تومان یا بالای 100 متر بود، ارائه کردم که 98 مورد آن اجرا نشده بود، اما شورای شهر در برابر این موضوع چه کرد؟ما فقط مردم را تنبیه می‌کنیم و حاضر نیستیم خودمان را هم تنبیه کنیم. این تخلفات یک طرفه نیست و همه کوتاهی می‌کنیم.

تخصیص بودجه کمکی به مقاوم سازی بیمارستان‌ها

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز خواستار ارائه طرحی پیشنهادی به دولت برای اختصاص بودجه مقاوم سازی و نوسازی به بیمارستان‌ها و مدارس در لایحه بودجه 92 شد. معصومه ابتکار با اشاره به اینکه از میان 3700 مدرسه نیازمند بازسازی و مقاوم سازی تنها 760 مورد مقاوم سازی شده است گفت: باید گزارشی ارائه شود که بر اساس آن بتوان انطباق فعالیت‌های انجام شده با بودجه چهارمیلیارد دلاری و برنامه زمانی پیش بینی را سنجید.مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این جلسه درباره ضرورت تهیه شناسنامه فنی ساختمان، اظهار کرد: در شورای شهر تهیه یک شناسنامه مختصر دو صفحه‌ای را دنبال کردیم که در آن اطلاعاتی درباره اسکلت بنا و مشخصات فنی دیگر ذکر شود، اما این مصوبه همچنان بر زمین مانده است.حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران نیز با اعلام اینکه اهمیت بیمارستان‌ها کمتر از مدارس نیست پیشنهاد داد تا برای مقاوم سازی بیمارستان‌ها شورای شهر تهران حرکتی آغاز کند. که طی آن کمیسیون بهداشت مجلس، مسئولان وزارت بهداشت و اعضای شورای شهر در یک کمیته مشترک برای این کار برنامه ریزی کنند و موضوع تا تخصیص اعتبارات لازم دنبال شود.

این ضوابط ملی است

همچنین کاشفی، قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه مقاوم سازی و کاهش خطر پذیری لرزه‌ای نیازمند اعتبارات ملی است، اظهار کرد: در شهرداری تهران دو پروژه مشترک با وزارت بهداشت تعریف شد که یکی از آنها تدوین ضوابط ساخت و ساز بیمارستانی بود که این وزارتخانه کمترین همکاری با شهرداری نداشت و حتی به ما گفتند که این ضوابط ملی است و به شما ارتباطی ندارد.به گفته او طرح پایلوت احداث بیمارستان سوانح و بحران تهران هم در حالی که حتی جانمایی زمین و مسائل فنی آن کاملا پیش بینی شده بود، به دلیل عدم همکاری وزارت بهداشت بر زمین ماند.قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهر تهران در عین حال به همکاری اورژانس شهر تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با شهرداری اشاره کرد و گفت: از نظر حضور در محل حادثه این اورژانس آمادگی خوبی دارد.او با اشاره به اینکه ساخت 16 سوله اسکان اضطراری در پارک‌های شهر تهران در حال انجام است، گفت: بخشی از اعتبارات این اقدامات باید توسط وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های دولتی تامین شود.کاشفی با تاکید بر اینکه پس از وقوع سیلاب، مقرر شد که سازمان مدیریت بحران شهر تهران ساختار ستادی پیدا کند گفت: با وجود ساختار سازمانی نواقصی در به کارگیری دستگاه‌های حاکمیتی هنگام بروز بحران وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha