چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 63617

بچه دار شدن یکی از اهداف و کارکردهای خانواده سالم است. داشتن یک نوزاد کوچک می تواند جالب و مفرح باشد اما در عین حال چالش هایی نیز پیش روی شما قرار می دهد.

پیش نیازهای بچه‌دار شدن
سلامت نیوز : بچه دار شدن یکی از اهداف و کارکردهای خانواده سالم است. داشتن یک نوزاد کوچک می تواند جالب و مفرح باشد اما در عین حال چالش هایی نیز پیش روی شما قرار می دهد. داشتن فرزند تاثیر مثبتی بر روابط، فعالیت های روزمره و به طور کلی سبک زندگی شما خواهد داشت. ولی اگر به دلایل غیرمنطقی و نادرست صاحب فرزند شوید لذت واقعی و شیرین والد شدن را نخواهید چشید. به همین دلیل قبل از بچه دار شدن، بهتر است مطمئن شوید که از هر نظر آمادگی لازم را برای این امر مهم دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ، به غیر از آمادگی در زمینه مسائل مالی و اجتماعی زوجین باید از نظر روحی نیز آمادگی کامل داشته باشند. متاسفانه در برخی از خانواده های ما هنوز تصور بر این است که بخش اعظم فرآیند بچه دار شدن به عهده زن است و مرد تنها مسئولیت تامین مخارج مادی را دارد. تاکنون تحقیقات زیادی درباره نقش تاثیرگذار زوج در تمام مراحل بچه دار شدن منتشر شده است. حمایت از همسر یکی از مهم ترین وظایف آقایان قبل و بعد از بچه دار شدن است. بهتر است آقایان این موضوع را درک کنند که همسرانشان در طول ۹ ماه بارداری و زایمان فشارهای جسمانی و روانی زیادی را متحمل می شوند، پس بهتر است درباره بچه دار شدن ، زوج ها با هم توافق کامل داشته باشند. متاسفانه بسیاری از آقایان برای راضی کردن همسرانشان به بچه دار شدن به تهدیدهایی مانند جدایی یا ازدواج مجدد متوسل می شوند که این موضوع باعث دلسردی و نگرانی زنان می شود.

آیا زندگی زناشویی خوبی دارید؟

متاسفانه هنوز این باور نادرست در برخی از خانواده ها وجود دارد که بچه دار شدن تنها راهی است که می تواند اختلافات زناشویی را حل کند و به همین دلیل خیلی از خانواده ها از بچه دار شدن به عنوان راه حل مشکلات زناشویی استفاده می کنند. در صورتی که در برخی از موارد بچه دار شدن و نحوه تربیت فرزند می تواند زمینه ساز به وجود آمدن برخی از اختلافات زناشویی باشد. پس بهتر است زن و شوهر به ویژه زوجینی که برای اولین بار تصمیم به بچه دار شدن می گیرند، قبل از آن، اختلافات زناشویی خود را حل کنند و بر سر موضوع بچه دار شدن به توافق کامل برسند .

آیا از نظر روحی آمادگی دارید؟

بچه دار شدن برای بیشتر خانواده ها یک موضوع مسرت بخش است با این وجود می تواند چالش هایی به همراه داشته باشد. پس بهتر است زن و شوهر از آمادگی روحی و روانی لازم برای بچه دار شدن برخوردار باشند. اگر اعتیاد به هر نوع ماده یا دارو و یا نشانه هایی از اضطراب، افسردگی، وسواس، ترس غیرمنطقی و یا هر مشکل روحی- روانی دیگری دارید بهتر است قبل از بچه دار شدن برای درمان اقدام کنید. همچنین پیشنهاد می شود که پدر و مادر برای بهبود ابعاد شخصیتی خود مانند اعتماد به نفس، رشد شخصیتی، مسئولیت پذیری و... تلاش کنند. مطالعه، ورزش، ترک عادات نامطلوب، داشتن تفریحات سالم، تمرینات ریلکسیشن(آرام سازی)و... می تواند به این امر کمک کند.

وقت کافی برای عضو جدید

زوجینی که ساعات طولانی در طول روز کار می کنند، گرفتار تحصیل هستند، فرزند یا فرزندان دیگری دارند باید برای رسیدگی به فرزند جدید وقت کافی بگذارند. فرزندان علاوه بر نیازهای مادی، دارای نیازهای روحی نیز هستند که هیچ کسی حتی پدربزرگ و مادربزرگ، مربی مهد کودک و... به جای پدر و مادر قادر به برآورده کردن آن ها نیست. والدین باید در طول روز زمانی را با کودک بازی کنند، صحبت کنند و به حرف های او گوش دهند تا نیازهای او را برطرف کنند، والدینی که ساعات محدودی را کنار فرزندان می گذرانند و بیشتر وقت ها خسته و بی حوصله هستند در تربیت کودکان خود دچار مشکل می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha