سلامت نیوز :نمی‌توانند با بچه‌های عادی درس بخوانند اما قدرت یادگیری دارند، اگر دست روزگار بگذارد روند عادی آموزش‌شان را طی می‌کنند. دست روزگار البته در طبیعت و روند ذهنی این بچه‌ها خلاصه نشده و شامل تصمیمات سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش هم می‌شود. تصمیماتی که باعث شده در سال تحصیلی جدید، تعداد دانش‌آموزان مدرسه استثنایی احسان در شیراز آنقدر زیاد شود که اولیای بچه‌ها نگران روند آموزشی و تربیتی بچه‌هایشان شوند. این طور که رئیس انجمن اولیای مدرسه به «قانون» می‌گوید، امسال 130 پسر تنها در یک نوبت این مدرسه تحصیل می‌کنند، در حالی که این عدد بسیار فراتر از استاندارد آموزشی برای کم‌توانان ذهنی است. از طرف دیگر کمک‌های اندک بهزیستی به این دانش‌آموزان باعث شده آنها که اغلب از اقشار کم‌توان شهر هستند با مشکلات اقتصادی هم درگیر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، خادم رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه احسان به «قانون» می‌گوید: «مدرسه ما جایی قرار گرفته در جنوب شهر شیراز که پایین‌ترین سطح بچه‌های کم‌توان ذهنی به این مدرسه می‌آیند. این بچه‌ها آموزش‌پذیرند یعنی در حدی هستند که می‌توانند یاد بگیرند، اما مدرسه عادی هم نمی‌توانند بروند. ما در این مدرسه مشکلات زیادی داریم که برای حل آنها به اداره استثنایی مراجعه کرده‌ایم و فایده‌ای نداشت.»

خادم یکی از مشکلات مدرسه را افزایش جمعیت محصلانش می‌داند و می‌گوید: «امسال 130 دانش‌آموز در نوبت پسران داریم و نوبت دختران هم جداست. گروه سنی‌ بچه‌ها از 4-5 سال در دوره آمادگی شروع می‌شود تا 18 سال در کلاس ششم. در حالی که در مدرسه عادی در کلاس ششم یک بچه‌ عادی سالم بیشتر از 12-13 سال ندارد. تفاوت سنی بچه‌ها در این مدرسه به 14 سال می‌رسد که یکی از مشکلات ماست. تصور کنید زنگ تفریح‌ها کنترل بچه‌ها چقدر برای معلمان مدرسه سخت است و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد چه می‌شود.»

به گفته‌ او اغلب بچه‌ها شیرازی هستند اما بعضی هم از شهرهای اطراف شیراز می‌آیند که مشکل حمل و نقل به مشکلاتشان اضافه می‌شود.

12 کلاس برای 130 دانش‌آموز استثنایی

خادم می‌گوید: کتاب‌های بچه‌های کلاس ششم هنوز به دستشان نرسیده است: «وقتی پیگیری کردیم گفتند کتاب از تهران نیامده. کتاب‌های این بچه‌ها کتاب‌های نظام قدیم است و برای همین کلاس ششم هنوز کتاب ندارد.» او درباره امکانات مدرسه برای بچه‌ها می‌گوید:«بچه‌ها کلاس مهارت‌آموزی، هنر و نقاشی دارند. آنها باید مهارت‌آموزی در حد کارهای شخصی خودشان را در سطح ابتدایی یاد بگیرند. مربی گفتاردرمانی هم با پیگیری‌هایی که کردیم در تمام هفته حضور دارد. اما امسال به دلیل کمبود جا، آزمایشگاه و اتاق بازی را به کلاس‌ها اضافه کرده‌اند. هیچ مکان ورزشی در مدرسه نیست. بچه‌های ما همه جا نمی‌توانند ورزش کنند. رها کردن بچه عادی هم در این دوره زمانه احتیاط لازم دارد چه برسد به بچه مشکل‌دار که اصلا نمی‌شود تنهایش گذاشت و به پارک برد. از بهزیستی هم درخواست مکانی برای ورزش کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته‌است. بهزیستی حمایت چندانی از این بچه‌ها نمی‌کند. کمک هزینه تحصیلی برای خانمی که کمیسیون پزشکی برای بچه‌اش 70درصد معلولیت زده برای یک سال تنها 2هزار تومان بوده است. مدرسه دولتی است و کمک هزینه تحصیل بچه‌ها را بهزیستی می‌دهد، چون همه بچه‌ها در بهزیستی پرونده دارند و اما به خصوص برای آنهایی که درصد معلولیت‌شان بالاست حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد.»

او درباره تعداد نیروهای این مدرسه می‌گوید: «12 کلاس داریم با 12 معلم،با مشاور و معلم بهداشت و توانبخشی و گفتاردرمان جمعا حدود 20 نیرو داریم.»

دیر یاد می‌گیرند، زود فراموش می‌کنند

مریم شاهنده مشاور مدرسه استثنایی احسان هم درباره مشکل پرجمعیت بودن کلاس‌های بچه‌های کم‌توان ذهنی به «قانون» می‌گوید: «بچه‌های آموزش‌پذیر قاعدتا باید بین 6 تا کمتر از 10 نفر در هر کلاس باشند. معلم‌ها اصولا در مدرسه‌های استثنایی با بچه‌ها انفرادی کار می‌کنند و به خصوص در شروع نمی‌توانند به صورت گروهی تدریس کنند. هر چه جمعیت بیشتر می‌شود در کلاس قدرت معلم در تدریس کمتر می‌شود. این بچه‌ها خیلی دیر یاد می‌گیرند و زود فراموش می‌کنند. برای همین معلم باید پشتکار زیادی داشته باشد تاآنها مطلب را به خوبی یاد بگیرند و از حافظه‌شان پاک نشود. معلم وقت کمی برای تکرار و مرور دارد.» او درباره نامتناسب بودن تعداد بچه‌ها در مدارس استثنایی می‌گوید: «امسال ما، هم فضای آموزشی کم داشتیم و هم کلاس ششم تصویب شد و مجبور شدیم آنها را هم پذیرش کنیم. از نظر فضای آموزشی و نیرو کم آوردیم. در بعضی کلاس‌های ما 12 نفر درس می‌خوانند که برای بچه‌های استثنایی خیلی زیاد است. مسئول اداره استثنایی که آمد بازدید کرد می‌گفت 12 نفر بایددردو کلاس جای شوند اما ما فضایی برای ایجاد کلاس جدید نداشتیم. تعداد مدارس استثنایی در شیراز آن قدر کم است که نمی‌توانیم این بچه‌ها را خوب حمایت کنیم. این مدارس زیر نظر آموزش و پرورش است اما آنها ترجیح می‌دهند اول مدارس عادی‌شان تکمیل شود و بچه‌های کم‌توان ذهنی را نمی‌شناسند. در حالی که اینها نیازمندترند و جزئی از جامعه هستند. در شیراز بین 8-10 مدرسه کم‌توان ذهنی داریم که تمام آنها دو شیفته است. در حالی که مدارس عادی شیراز اغلب یک شیفته شده‌اند.» وی با گله‌مندی از عدم همکاری آموزش و پرورش در اختصاص دادن فضا به دانش‌آموزان استثنایی درباره نیاز به همراهی بهزیستی با این کودکان می‌گوید: «باوجود این که بهزیستی برای همه بچه‌ها پرونده تشکیل داده هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کند. ارائه خدماتی مثل کمک هزینه تحصیل، تهیه کفش‌های طبی، عینک و سمعک باید از سوی بهزیستی انجام شود. متاسفانه بهزیستی در ارائه این خدمات کم‌لطفی می‌کند.»

مسئول بهزیستی استان: کمک‌هزینه بیشتر از این است

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی مدارس استثنایی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش هستند. اما ممکن است به واسطه پرونده‌ای که در بهزیستی برای بچه‌های مدرسه تشکیل می‌شود ارتباطی بین این مدارس و بهزیستی به وجود بیاید. محمود ده‌بزرگی مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی فارس مدعی است کمک هزینه شهریه استثنایی بیش از رقمی است که اولیای دانش‌آموزان مدرسه اعلام کرده‌اند. او به «قانون» می‌گوید: «مدرسه استثنایی احسان زیر مجموعه آموزش و پرورش است. اسم این مدرسه را به یاد نمی‌آورم اما اگر بچه‌های این مدرسه معلول باشند و در بهزیستی پرونده داشته باشند از امکانات و کمک هزینه شهریه استثنایی از سوی بهزیستی بهره مند خواهند شد که البته بیشتر از 2هزار تومان در سال خواهد بود که مدیر انجمن این مدرسه اعلام کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha