سلامت نیوز : جلسه علنی دیروز شورای شهر حال و هوای مدیریت بحران داشت. حال و هوایی كه به مناسبت پنجمین سالروز زلزله بم ایجاد شده بود. در واقع می‌توان گفت كه اعضای شورای شهر تهران به این بهانه باردیگر به بررسی مشکلات احتمالی پایتخت در زمان زلزله پرداختند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از زلزله بم زلزله‌های بزرگی مانند آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی را داشته‌ایم، یادآور شد: «این اتفاقات هشدارهایی است كه ساخت و سازهایمان قانونی و درست باشد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ، او با اشاره به وقوع زلزله در سایر نقاط دنیا بیان كرد: «چندی پیش زلزله 7 ریشتری در یکی از نقط اسپانیا تنها یک نفر مصدوم داشت که احتمالا آن هم قبلش مسموم شده بود که مصدوم شد زیرا بیشتر ساختمان‌های دنیا در مقابل زلزله مقاوم شده و خسارات بیشتر اقتصادی است تا جانی. به همین خاطر از مسئولان می‌خواهیم كه برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در مقابل وقوع سیل و زلزله در تهران داشته باشند.»

زلزله بم استثنایی بود

در ادامه این جلسه حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورا نیز در سالگرد زلزله بم که روز ملی ایمنی در برابر زلزله است با اشاره به جزئیات این حادثه در سال 82 گفت: «گسل شهر بم یک گسل غیر فعال بود که نشانه فعال نبودن آن ارگ بم است که 2 هزار سال قدمت دارد. این زلزله استثنایی و در دنیا کم نظیر است زیرا بر اثر آن 26 هزار نفر کشته و 50 هزار نفر مجروح شدند.» او با بیان اینکه 18هزار خانه در این حادثه تخریب شد، ادامه داد: «متاسفانه ساختمان‌های کلیدی شهر مانند فرمانداری و شورای شهر و بیمارستان‌ها نیز تخریب شدند.» رئیس کمیسیون عمران شورا با تقسیم‌بندی کشور به 4 منطقه خطر ادامه داد: «بم در منطقه خطر متوسط قرار داشت اما تهران بر اساس نقشه‌ها درمنطقه خطر زیاد قرار دارد. تهران گسل‌های فراوان فعالی دارد.» او با اشاره به اقدامات بعد از زلزله بم در کشور بیان كرد: «شروع مقاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی مانند بیمارستان‌ها و مدارس، استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی، تشکیل سازمان مدیریت بحران در تهران و تهیه شناسنامه فنی برای ارتقای ساخت و ساز از برنامه‌هایی بود که در تهران دنبال شد.»

مقاوم‌سازی مدارس، یک الگوی موفق

رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بودجه 4 میلیارد دلاری برای مقاوم‌سازی مدارس، یادآور شد: «می‌توان از بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس به عنوان یک الگوی موفق در این زمینه نام برد. به طور مثال در زلزله اهر 8مدرسه ای که مقاوم‌سازی شده بودند حتی یک ترک نیز برنداشتند و به عنوان ستاد بحران استفاده شدند.» به گفته حمزه شكیب 6 هزار مدرسه درتهران است که 2 هزار مدرسه امکان مقاوم‌سازی دارند و 1700مدرسه نیز نیاز به تخریب و نوسازی دارند و تنها دو هزار و 300مدرسه در تهران هستند که مشکلی ندارند. از این تعداد 370 مدرسه مقاوم‌سازی شده و 390 مدرسه نیز تخریب و نوسازی شده است. او با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها تاكید كرد: «متاسفانه بیمارستان‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارند و حتی یکی از بیمارستان‌های ورزقان قبل از افتتاح کاملا تخریب شده است. بسیاری از بیمارستان‌های کشور پس از بحران قابلیت بهره‌برداری ندارند.»رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه 50 درصد بیمارستان‌های کشور قدمتی بیش از 30 سال دارند، گفت: «بسیاری از این بیمارستان‌ها قبل از سال 75 ساخته شده‌اند که هنوز آیین‌نامه ساخت دوهزار و 800 بیمارستان به تصویب نرسیده بود همچنین اکثر بیمارستان‌ها ضوابط فنی در آنها رعایت نشده بود.» او همچنین از وزارت بهداشت خواست همانند آموزش و پرورش برای نوسازی بیمارستان‌ها اقدام کند.

بی‌توجهی به مقاومت کلینیک‌ها

شكیب در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در سال‌های میان 80 تا 82 سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مطالعاتی برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌های کشور انجام داد، گفت: اما پس از این سال هیچ کاری در این حوزه انجام نشد. او ادامه داد: «ما در شورا مصوبه‌ای برای تعیین مقاومت ساختمان هایی که به کلینیک تبدیل شود، داریم زیرا بیشتر این کلینیک‌ها از خانه‌های کلنگی استفاده می‌كردند، اما بازهم وزارت بهداشت در این زمینه با ما همکاری نکرد و شهرداری تهران نیز امکان گذر این ساختمان‌ها از فیلتر مقاوم‌سازی فراهم را نکرد.»

عدم ورود وزارت‌بهداشت به بحث مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها

در ادامه این جلسه محسن نادی، قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز یادآور شد: «مقاوم‌سازی مدارس و بیمارستان‌های تهران نیازمند اعتبارات ملی است و با بودجه شهرداری تهران به هیچ وجه نمی‌توان کاری به این گستردگی را انجام داد.» نادی ادامه داد: «ما با وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش استان و شهر تهران تفاهمنامه داریم که به موجب آن، نوسازی مدارس با جدیت بسیار زیادی طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و اطلاع رسانی و آموزش همگانی هم در این خصوص صورت می‌گیرد. کیفیت مدارس مقاوم‌سازی شده در حدی است که این مدارس هم اکنون به عنوان نقاط امن شناخته می‌شوند.» قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیح داد: «در خصوص مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دو پروژه با وزارت بهداشت مد نظر داشتیم؛ یکی مقاوم‌سازی بیمارستان‌های جدید و دیگری احداث بیمارستان سوانح و بحران تهران که در هر دو مورد، با کمترین همکاری از سوی این وزارت‌خانه روبه‌رو شدیم و گفتند ضوابط بیمارستان سازی، امری ملی، حاکمیتی و فرامنطقه ای است و شما صلاحیت این کار را ندارید و بهتر است وارد آن نشوید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha