چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
سلامت نیوز : تا سال گذشته 9 میلیون و 719 هزار و 712 نفر بیسواد مطلق در كشور زندگی می‌كردند،این آماری است كه مركز آمار ایران در سرشماری سال 90 به نهضت سوادآموزی ارائه كرده كه از این تعداد 3 میلیون و 456 هزار و 181نفر آنها در گروه سنی 10 تا 49 سال بوده‌اند. اما نهضت سوادآموزی برای كم كردن آمار بیسوادان در كشور سیاست‌های تشویقی و تنبیهی‌ای را برای رسیدن به وضع مطلوب در بیسوادی مدنظر قرار داده است كه از جمله آنها می‌توان محرومیت بیسوادان از خدمات دولتی را نام برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ، 7 دی ماه نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی(ره) تشكیل شد و در طی 33 سال گذشته به‌رغم تمام تلاش‌هایی كه درباره سوادآموزی انجام شده هنوز بیسوادی در كشورمان ریشه‌كن نشده است . این در حالی است كه بر اساس برنامه پنجم توسعه 3 سال تا زمان تعیین شده برای ریشه‌كنی بیسوادی در كشور باقی مانده است. اما به‌رغم وعده‌هایی كه در باره ریشه‌كنی بیسوادی در كشور داده شده است، محمد مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی خیلی هم نسبت به ریشه‌كنی بیسوادی در كشور خوشبین نیست. به گفته وی «صفر مطلق در زمینه ریشه‌كنی بیسوادی معنی ندارد چون برخی افراد بیسواد شامل معلولیت‌های جسمی و روانی هستند و امکان آموزش آنها براساس گواهینامه سازمان بهزیستی وجود ندارد.»

مهدی‌زاده می‌گوید:« گروهی دیگر از افراد ممکن است تا پایان برنامه پنجم از گروه هدف خارج شده و به سن بالای 50 سال برسند. بنابراین به صفر رساندن بیسوادی در کشور نمی‌تواند معنای خاصی داشته باشد. منظور ما از ریشه‌كنی بیسوادی اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه است و مردم بدانند که اکثریت جامعه از یک سواد نسبی برخوردار هستند.»

در برنامه چهارم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است كه هر روستا، بخش، شهرستان و استانی كه به 97 درصد باسوادی برسد می‌تواند اعلام كند كه برنامه سوادآموزی‌اش تمام شده ست. اما ظاهرا اعلام جشن بیسوادی در سال‌های گذشته مشكلاتی را برای نهضت سوادآموزی به دنبال داشته است. علی باقر‌زاده رئیس نهضت سوادآموزی چندی قبل در این باره گفته بود:« یکی از دلایلی که سوادآموزی از محور افکار عمومی و دستگاه‌ها خارج شد، برگزاری‌ همین جشن‌ها بود یعنی این تفكر کاذب در جامعه ایجاد شد و فکر می‌کردند که سوادآموزی در کشور تمام شده است و دستگاه‌ها هر ظرفیتی که قبلا در نهضت گذاشته بودند را برداشتند.»

به عقیده وی، این وضع در شرایطی است که پایان سوادآموزی در گروه خاصی و برای درصد خاصی بین 10 تا 49 سال، پایان یافته است.رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه رقم ریشه‌کنی بیسوادی در کشور باید عدد صفر باشد، می‌گوید: «منظور از صفر، صفر مطلق نیست بلکه صفر آماری است؛ به این معنی که نباید رقم بیسوادی آنقدر باشد که در جمعیت معنادار باشد.» وی تاكید می‌كند: «به پایان ریشه‌کنی بیسوادی در برخی مناطق اطمینان نداریم و باید در این زمینه مطمئن شویم چرا که برخی استان‌ها اعلام آمادگی برای پایان بیسوادی داشتند اما وقتی بررسی کردیم، مشاهده کردیم که به صفر نرسیده است.»

مهدی‌زاده نیز در باره سیاست‌های سازمان می‌گوید: «‌جزئیات سیاست‌های تشویقی سازمان را نمی‌توان اعلام كرد اما در کل می توان گفت که برخی معافیت‌ها را برای مثلا کارفرمایانی که به کارگران خود سواد یاد می‌دهند یا سوادآموزانی که خود مشتاق به تحصیل هستند در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر برای افراد بیسوادی که تمایلی به شرکت در كلاس‌های سوادآموزی از خود نشان نمی‌دهند، برنامه‌هایی درنظرگرفتیم که این افراد از برخی خدمات دولتی محروم شوند تا به این ترتیب بتوانیم به نوعی همه را به سوی سوادآموزی جذب کنیم. البته تمامی این سیاست‌ها بهانه‌ای است برای سوادآموزی. اما اگر ما بتوانیم به افراد بیسواد بقبولانیم که داشتن سواد یک نعمت از سوی خداوند است و آنها باید از این نعمت برخوردار شوند، دیگر نیازی به هیچ‌کدام از این سیاست‌های تشویقی نیست.»



رتبه 87 ایران در بین 130 كشور

اما با وجود اینكه تلاش‌های زیادی برای ریشه‌كنی بیسوادی در كشور انجام می شود كشورمان از نظر رتبه در یونسكو جایگاه مناسبی را ندارد . بر اساس آمار یونسكو ایران در بین 130 كشور رتبه 87 را دارد و در بین 24 كشور منطقه، رتبه 17 را دارد، این در حالی است كه در كشورهای تركمنستان، آذربایجان و تاجیكستان آمار بیسوادی صفر است. این در حالی است كه در اوایل انقلاب مردان 4/23 بیشتر از زنان سواد داشتند که با تلاش‌های آموزشیاران سوادآموزی این فاصله تا سال 1385 به 3/8 درصد رسیده است. همچنین در اوایل انقلاب اختلاف باسوادی بین مناطق شهری و روستایی 35 درصد بوده است، اما اکنون این آمار به 7/13 درصد کاهش یافته است که این به نوع خود موفقیت بزرگی در باسواد کردن افراد روستایی به حساب می‌آید.

به گفته مهدی‌زاده، استقبال زنان از سوادآموزی بیشتر از مردان است چرا كه مردان با توجه به اشتغال و کمبود وقت از باسواد شدن فراری هستند. به گفته وی، بیشترین آمار بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال متعلق به استان سیستان و بلوچستان است اما در همین رده سنی استان های مازندران و سمنان بهترین وضع را دارند. کمترین آمار بیسوادی از سن 6 سال به بالا برای شهر تهران است. اما همچنان شهر تهران 100 هزار شهروند بیسواد دارد كه یکی از دلایل وجود این تعداد بیسواد هم مربوط به مشکلات شناسایی و جذب افراد بیسواد در تهران است، چرا که اکثر افراد بیسواد در حاشیه شهرها به صورت اجاره‌نشینی زندگی می‌كنند و با توجه به تغییر پی در پی خانه‌هایشان امکان شناسایی و جذب آنها بسیار سخت است.



رفع معضل بیسوادی در كمیسیون آموزش مجلس

محمدمهدی زاهدی ، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پیگیری رفع معضل بیسوادی در كمیسیون آموزش مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید:«‌ در حوزه ریشه‌کن کردن معضل بیسوادی مشکل اجرایی داریم نه قانونی و در نامه‌ای از مرکز پژوهش‌ها درخواست خواهد شد تا علل معضل بیسوادی در کشور را ریشه‌یابی و ارسال کنند تا براساس آن اقدامات لازم صورت گیرد.»نماینده مردم کرمان و راور تاكید می‌كند: «این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده و قطعا با ارسال نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس علل ریشه کن شدن این معضل را جویا خواهیم شد تا براساس آن اقدامات لازم صورت گیرد.»

وی می‌گوید: «رفع معضل بیسوادی همواره یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و تلاش‌های خوبی هم صورت گرفته است چرا که همزمان با پیروزی انقلاب نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش وارد این عرصه شده‌اند.»

به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مهم‌ترین عامل برای رفع معضل بیسوادی شناسایی بیسوادان موجود در کشور است و پس از آن نیز باید ریشه‌یابی شود که چرا به ‌رغم سرمایه‌گذاری‌های عظیم تاكنون این معضل مرتفع نشده است. زاهدی اظهار می‌كند: «معتقدم برای رفع معضل بیسوادی نیاز به قانون‌گذاری نبوده و در اجرا، مشکل وجود دارد.»

نماینده مردم كرمان و راور تصریح می‌كند:« باید مشکلات حوزه اجرایی نیز بررسی شده و مشخص شود که آیا درآمد، دوری مناطق مختلف، مخالفت پدر و مادرها یا عوامل دیگر در این امر دخیل بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha