چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 63631

گاهی مشاهده می‌کنیم که در تمام روزهای هفته نوجوانان و جوانان از ساندویچ به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا این کار صحیح است؟

سلامت نیوز : ساندویچ یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین غذاهای معمول در کشورمان است. این غذای متنوع، به‌خصوص در بین کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی دارد.گاهی مشاهده می‌کنیم که در تمام روزهای هفته نوجوانان و جوانان از ساندویچ به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا این کار صحیح است؟ و آیا اختصاص غذای یک فرد به ساندویچ می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای او را تأمین کند؟ آیا اصولاً خوردن ساندویچ از نظر تغذیه و سلامت انسان کار صحیحی است؟ پاسخ به این سوال کار آسانی نیست و نیاز به بحث و بررسی مفصل و دقیق داشته و ابعاد وسیعی را در بر می‌گیرد. ساندویچ چنانچه به طرز صحیح آماده‌سازی، طبخ و تهیه شود، می‌تواند جزو غذاهای مفید محسوب شده و به تأمین نیازهای تغذیه‌ای شخص کمک کند؛ البته انتخاب نوع ساندویچ نیز بسیار مهم است، گاه ممکن است برخی افراد انواعی از ساندویچ را انتخاب کنند که برای سلامتشان مفید نباشد و آنان را مبتلا به پاره‌ای عوارض و اختلالات بنماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در بررسی علل گرایش زیاد افراد به ساندویچ می‌بینیم که ساندویچ‌ها اکثراً خوشمزه و باب طبع مردم هستند و از آنجایی که طعم و مزه غذا مهم‌ترین عامل در انتخاب غذا است، بنابراین اشخاص اکثراً تمایل زیادی به مصرف ساندویچ نشان می‌دهند. انواع ساندویچ به آسانی در دسترس همگان است و در اکثر رستوران‌ها و دکه‌های فروش مواد غذایی به راحتی یافت می‌شود. تهیه ساندویچ‌ها در منزل آسان است و برای همه افراد قابل طبخ و آماده‌سازی است. خوردن ساندویچ آسان است و نیاز به تجهیزات مختلف ندارد. انواع ساندویچ بسیار متنوع بوده و آزادی بیشتری جهت انتخاب غذا برای افراد فراهم می‌کند. به دلایل فوق، گرایش افراد نسبت به مصرف ساندویچ زیاد است، به‌خصوص چون گروه کودک و نوجوان علاقه فراوانی به مصرف آن نشان می‌دهند، لذا لازم است توجه بیشتری به این دسته از غذاها مبذول شده و روش‌های صحیح انتخاب، آماده‌سازی و تهیه آن مورد دقت و توجه زیادی قرار گیرد.

انواع ساندویچ

انواع ساندویچ‌هایی که به‌طور معمول در کشورمان مورد مصرف قرار می‌گیرند، عبارتند از: ساندویچ مرغ، ساندویچ گوشت، ماهیچه، رست‌بیف، استیک، کتلت، دل و جگر مرغ، کوکو، ماهی، کنسرو ماهی تن، سوسیس، کالباس، ژامبون، سالاد الویه، تخم‌مرغ، ساندویچ پنیر و گوجه‌فرنگی و کاهو و ...

ساندویچ‌های گوشتی

این نوع ساندویچ‌ها دارای خواص تغذیه‌ای هستند که برای ساندویچ مرغ ذکر کرده‌ایم، اما گوشت قرمز به‌طور کلی حاوی کلسترول بالا است، به‌خصوص چنانچه به‌صورت سرخ‌کرده تهیه شود، چربی‌های اشباع آن افزایش یافته و به سلامت قلب و عروق لطمات جدی وارد می‌سازد. ساندویچ دل و جگر و سایر امعا و احشا علاوه بر کلسترول بالا حاوی مقدار قابل توجهی پورین است که موجب افزایش اسید اوریک خون می‌شود و بروز نقرس را بیشتر می‌کند. به‌طور کلی افراط در مصرف امعا و احشا و گوشت قرمز احتمال افزایش چربی‌های نامطلوب خون و فشار خون و نیز بالا رفتن اسید اوریک خون و بروز نقرس را افزایش می‌دهد، بنابراین افراد مسن و اشخاصی که در معرض اختلالات فوق قرار دارند، باید در مصرف این دسته از مواد غذایی امساک نمایند.

ساندویچ ماهی

این ساندویچ از بهترین انواع ساندویچ محسوب می‌شود، به‌خصوص چنانچه از ماهی دریا (یعنی ماهی که در دریا پرورش یافته و زندگی می‌کند) استفاده گردد، زیرا ماهی دریا حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 فراوانی است که در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، موثر می‌باشد، به‌خصوص بیماری‌های شایع قرن از قبیل انواع سرطان، بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون، افزایش فشار خون، التهاب مفاصل و بسیاری اختلالات و امراضی که امروزه به‌خصوص در جوامع صنعتی و شهرهای متمدن شلوغ و پر جمعیت شیوع زیادی دارد. ماهی دریا همچنین از منابع غنی و بسیار خوب ید است و مصرف آن برای همه افراد خصوصاً ساکنان مناطق کوهستانی که مقدار ید در محصولات غذایی آنان خیلی کم است، بسیار لازم می‌باشد، زیرا احتمال گواتر اندمیک که به علت کمبود ید در این قبیل مناطق شایع است، با مصرف مداوم ماهی بسیار کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که مصرف ساندویچ ماهی در صورتی مفید است که آن را به فرم کباب شده یا بخارپز مصرف نماییم، زیرا ماهی سرخ‌کرده، به‌خصوص چنانچه از نمک زیاد در تهیه آن استفاده شود، نه تنها مفید نیست، بلکه به سلامت قلب و عروق لطمات زیادی وارد می‌سازد. همچنین احتمال بروز برخی بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد. برای کسانی که عادت به سرخ کردن ماهی دارند، بهتر است آن را پس از بخارپز کردن و یا پختن، به مدت کوتاه و با مقدار کمی روغن تفت دهند. برای پیشگیری از مصرف نمک زیاد، بهتر است چاشنی‌هایی مانند آب لیموترش تازه و یا ادویه‌هایی مانند آویشن، دارچین، نعناع خشک و امثال آن را جانشین نمک بنمایند و فقط به استفاده از مقدار کمی نمک اکتفا کنند. ضمناً ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین با کیفیت بالا محسوب می‌شود. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B و املاحی مانند روی و آهن است و به این ترتیب در سلامت انسان نقش مهمی به عهده دارد.

ساندویچ مرغ

ماده اصلی این ساندویچ، مرغ است که حاوی پروتئین باکیفیت بالا، ویتامین‌های گروه B و املاحی مانند روی و آهن می‌باشد. سایر موادی که در این ساندویچ استفاده می‌شود، معمولاً در اکثر ساندویچ‌ها مشترک است که بعداً به بررسی خواص آنها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که ساندویچ مرغ چنانچه به‌صورت پخته با روش صحیح طبخ مصرف شود، می‌تواند مفید باشد، اما اگر با پوست و چربی طبخ شود یا به‌صورت سرخ‌کرده مصرف گردد، حاوی کلسترول بالا خواهد بود که موجب افزایش چربی‌های نامطلوب خون و عوارض ناشی از آن خواهد شد.

ساندویچ کتلت

این ساندویچ علاوه بر آنکه از گوشت قرمز و تخم‌مرغ تهیه می‌شود (که هر دو حاوی کلسترول بالا هستند)، معمولاً به مدت طولانی نیز آن را سرخ می‌کنند و از روغن زیاد برای سرخ کردن استفاده می‌نمایند. انواع ساندویچ کتلت (کتلت مرغ، کتلت گوشت، شامی و ...) که در ساندویچ‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند، معمولاً حاوی مقدار زیادی نمک هستند و در واقع دارای طعم شور می‌باشند. به خاطر داشته باشیم که افراط در مصرف نمک علاوه بر آنکه موجب افزایش فشار خون می‌شود و به سلامت قلب و عروق لطمه می‌زند، بازجذب کلسیم را نیز در کلیه‌ها کاهش داده و موجب دفع مقدار زیادی کلسیم از طریق ادرار می‌شود که نتیجه آن بروز نرمی استخوان در جوانان و پوکی استخوان در افراد میانسال و سالمند می‌باشد. ضمناً مصرف نمک زیاد باعث تجمع آب در بدن و بروز ادم یا ورم در شخص می‌شود. پس از مصرف ساندویچ‌های شور و پر نمک جداً پرهیز نمایید. متأسفانه ذائقه انسان به مصرف موادی که مکرراً استفاده می‌شوند به زودی عادت می‌کند؛ مثلاً مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک چنانچه مدتی تکرار شود، باعث برقراری عادت غلط مصرف غذاهای چرب و شور در انسان می‌گردد و دیگر شخص نمی‌تواند غذاهای کم‌نمک یا با نمک متعادل و نیز کم‌چربی را تحمل کند. پس با این عادت غلط مصرف مبارزه نمایید.

ساندویچ کنسرو ماهی

این نوع ساندویچ با داشتن خواص تغذیه‌ای ماهی، ولی به علت فرآیندی که در کارخانه برای تهیه کنسرو روی آن انجام می‌شود و نیز به دلیل دارا بودن مواد افزودنی، با ساندویچ ماهی تازه کاملاً برابری نمی‌کند. به‌طور کلی تمام مواد غذایی چنانچه به‌صورت تازه و سالم و بدون فرآوری مصرف شوند، مفیدتر و قابل اعتمادترند، زیرا مواد افزودنی و نیز فرآیندی که بر روی مواد غذایی انجام می‌شود، تغییراتی در آن ایجاد می‌کند که کیفیت تغذیه‌ای آن را ممکن است کم و بیش تغییر دهد. ضمناً در اکثر ماهی‌های کنسرو شده از مقدار زیادی نمک و چربی استفاده می‌شود که مصرف آن مفید نیست، بنابراین تا حد امکان از مصرف مکرر کنسرو ماهی خودداری کنید و ماهی تازه را جانشین آن نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha