دانشیار گروه چشم دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان این كه عفونت چشم از عوارض لنزهای تماسی است، گفت: انتخاب لنز بر اساس وضعیت بیمار صورت می‌گیرد.

دكتر محمد قریشی فوق تخصص قرنیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه لنزهایی كه در چشم قرار می‌گیرند، اصطلاحا به عینك‌های نامرئی یا "contacto lenz" شهرت دارند، گفت:‌ لنزها معمولا به جای عینك برای افرادی كه قادر به استفاده از عینك نیستند و یا دیدشان با عینك محدود است مانند افراد مبتلا به قوز قرنیه، استفاده می‌شود.

وی با بیان این كه لنزها به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شوند، افزود: لنزهای نرم خاصیتی ارتجاعی داشته و معمولا افرادی كه نمره چشم آنها آستیگماتیسم بالا یا نامنظمی قرنیه ندارد، استفاده می‌شود. در حالی كه افرادی كه نامنظمی قرنیه و آستیگماتیسم بالا دارند. از لنز سخت استفاده می‌كنند.

دكتر قریشی تصریح كرد: برخی پزشكان ترجیح می‌دهند كه در اكثر بیماران از لنز سخت استفاده كنند زیرا لنزهای سخت شانس بروز عفونت را كاهش داده و میكروب را نیز به سختی جذب می‌كند، اما تحمل آن برای بیمار دشوار است. چنانچه بیمارانی كه مشكل خاصی ندارند بهتر است از لنز نرم استفاده كند.

وی عفونت چشم را یكی از عوارض لنزهای تماسی عنوان و اظهار كرد: عفونت میكروبی و به ندرت عفونت قارچی و عفونت آكانتامیبایی از جمله عوارض عفونی لنزهای تماسی است. چنانچه افرادی كه از لنزهای تماسی بهره می‌برند از آب استاندارد پزشكی برای شست و شو و نگهداری لنز استفاده كنند، شانس ایجاد عفونت آكانتامیبایی را كاهش می‌دهند.

قریشی اذعان داشت: یكی از بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت چشم، در صورت امكان استفاده از عینك به جای لنز است، همچنین بهتر است تهیه لنز از مراكز مجاز صورت گیرد.

وی توصیه كرد:‌ به هر حال دست‌ها باید قبل از جابه‌جایی لنز شسته شوند. زیرا دست در هر حالتی آلوده به میكروب‌ است، بنابراین رعایت این مسایل شانس بروز عفونت را به حداقل می‌رساند.

این فوق تخصص قرنیه با بیان این كه نباید هنگام خوابیدن از لنز استفاده كرد، یادآور شد: افرادی كه مبتلا به بیماری پلك و مژه و عفونت‌های اطراف چشم هستند نباید از لنز استفاده كنند تا بیماریشان درمان شود.

وی با بیان این كه بروز عفونت به پیشگیری و درمان بیمار بستگی دارد، خاطرنشان كرد: افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند، به مجرد هر گونه قرمزی، كوبیدگی، ‌درد و ایجاد نقطه سفید در چشم باید خیلی سریع به پزشك مراجعه كنند. چنانچه به موقع مراجعه صورت گیرد، در مراحل اولیه عفونت تشخیص داده شده و بسیار راحت‌تر تحت درمان قرار می‌گیرند.

قریشی تصریح كرد: به بیماران مبتلا به قوز قرنیه و افرادی كه آستیگماتیسم بالایی دارند (به ویژه این كه یك طرفه باشد) و یا اطفالی كه آب مرواریدشان را عمل كرده‌اند و ممكن است عینك برای آنها قابل تحمل نباشد، استفاده از لنز توصیه می‌شود. بنابراین انتخاب لنز بر اساس وضعیت بیمار است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha