سلامت نیوز : احمد شیبانی در اولین همایش ملی طلای سبز(گیاهان دارویی) با اشاره به تاریخچه تصویب آئین‌نامه تولید گیاهان دارویی از سال76 افزود: در سال 76 اداره گیاهان دارویی تشکیل شد و امروز با تشکیل اداره فرآورده‌های طبیعی و تصویب قانون تولید گیاهان دارویی را نهادینه کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: اگر چه تصویب این آیین‌نامه‌ها به موقع انجام نگرفت اما در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای مجوز و پروانه است و در کشور مصرف می‌شود.

شیبانی با اشاره به وجود 76 واحد تولیدی در زمینه گیاهان دارویی گفت: از این تعداد حدود 43 واحد صرفاً تولید‌کننده گیاهان دارویی هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تأیید داروهای شیمیایی در شورای بررسی و تدوین این داروها افزود: شورای ویژه تدوین گیاهان دارویی در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده تا با تأیید این اداره در بازار توزیع شود.

شیبانی با انتقاد از اینکه زمینه واردات گیاهان دارویی وجود ندارد، گفت: همین انتظار هم می‌رود اما منابع غنی گیاهی در کشور موجود است که باید به فرآورده دارویی تبدیل شود که در این زمینه حمایت هم خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش 380 قلم گیاه دارویی در سال 84 به  830 قلم در حال حاضر ادامه داد: بخشی از این اقدامات در حوزه وزارت بهداشت انجام شده است و بخشی به صنعت و دانشگاه‌ها برمی‌گردد. تاکنون هماهنگی خوبی برقرار بوده و ظرف 10 سال گذشته 40 کارخانه تولید‌کننده گیاهان دارویی تأسیس شده است.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: وظیفه وزارت بهداشت تسهیل در صدور پروانه‌ها، حمایت اجرایی و نظارتی از تولید‌کنندگان است که در این زمینه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مشخص است اما باید با ضوابط روز تنظیم شده و کار تولید را تسهیل کند.

وی بخش دیگر این وظایف را برعهده صاحبان صنایع و اساتید دانست و گفت: در این زمینه خوب کار شده اما کافی نیست و بحث مصرف در این حوزه اهمیت دارد. در گذشته مجبور بودیم مجوز توزیع را به صورت پودر و اجزای گیاه بدهیم چرا که به شکل قرص و شربت طرفداری نداشت اما به تدریج تهیه و تولید منابع و فرمولاسیون در این زمینه پیشرفت کرد.

شیبانی گفت: در برخی جاها حتی منابع را نمی‌توانیم استفاده کنیم و اجزای گیاه به خارج صادر می‌شود در حالی که باید به شکل فرآورده و به انواع مختلف داروهای گیاهی را در کشور تولید کنیم. برگ، ریشه و ساقه گیاه را نباید صادر کنیم چرا که مال ما است اما باید برنامه‌ریزی کرد تا به شکل دارو صادر شود.

وی افزود: میزان مصرف تعریف شده است و پزشکان داروهای گیاهی را به صورت OTC و نسخه‌ای تجویز می‌کنند اما آن طور که باید به راحتی در نسخه پزشکان تجویز شودt وجود ندارد.

شیبانی با تأکید بر تلفیق طب مدرن و سنتی گفت: نباید با تجویز یک داروی شیمیایی داروی گیاهی نفی شود یا بالعکس. در کشورهایی با سابقه طولانی مانند چین نیز هر دوی این داروها در کنار هم تجویز می‌شود مردم باید آزادانه هر نوع دارویی را که می‌خواهند دریافت کنند. 

شیبانی اظهار کرد: در تجویز و مصرف باید کاری کرد تا اطمینان پزشکان را جذب کنیم. با این روش مردم به راحتی می‌توانند از داروخانه‌ها داروی گیاهی بگیرند. در حال حاضر 160 قلم داروی OTC موجود است که این رقم مناسب است اما باید به سمت درمان تخصص برویم.

رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به صنایع دارویی تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه گیاهان دارویی به خوبی دیده می‌شود اما باید دانشگاه‌ها و کارخانجات بخش تحقیقات را تقویت کنند و نه تنها از داروی شیمیایی کمتر تولید نکنند بلکه فرمول‌های جدید را نیز به دارو تبدیل کنند.

شیبانی گفت: می‌‌دانم که تولید و صنعت سخت و گران است اما سعی کنید برای تولید به دنبال استثناها نباشند.

وی افزود: نباید قیمت‌ها آن قدر بالا رود که بیمار داروی شیمیایی را ترجیح دهد. در بخش او تی سی وقتی بیمار مراجعه می‌کند بحث قیمت برایش مهم است، اجازه ندهیم قیمت به گونه‌ای باشد که بیماران داروی شیمیایی را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در بخش داروهای شیمیایی در کمیسیون ماده 20 سیاست انقباضی را در قیمت‌ها اجرا می‌کنیم و اگر در حال حاضر می‌بینیم برخی داروها گران شده به دلیل تأخیر نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه آن است اما در این زمینه برای گیاهان دارویی انقباضی رفتار نمی‌کنیم چرا که لیستی را بدون اینکه وارد جزئیات آن شویم برای قیمت‌گذاری تصویب می‌کنیم تا انگیزه تولید‌کننده از بین نرود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط خاص امروز که در تحریم قرار داریم، گفت: شرایط امروز ایجاب می‌کند در تولید فرآورده‌های گیاهی بیش از قبل تلاش کنیم و این در حالی است که تحریم ناجوانمردانه درهای ورود دارو و لوازم پزشکی را بر روی ما بسته‌اند که این در طول تاریخ سابقه نداشته است که دارو را از بیماران دریغ کنند.

شیبانی افزود: هم اکنون تدارک یک قلم دارو یا یک وسیله پزشکی بسیار سخت است بنابراین باید از تحریم‌ها فرصتی بسازیم تا از منابع داخلی برای درمان بیماران استفاده کنیم که در این زمینه داروی گیاهی مهمترین منبع است.

شیبانی افزود: تأسف می‌خورم که اجزای گیاهان ایرانی به خارج صادر می‌شود و به شکل دارو به کشورمان برمی‌گردد. در این زمینه عزم ملی می‌خواستیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم و این امر تنها با جایگزین کردن این داروها در کشور میسر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha