سلامت نیوز : دبیر انجمن گوارش و کبد ایران در پاسخ به اینکه اگر مادری هپاتیت ب داشته باشد، می‌تواند به فرزندش شیر بدهد یا خیر، گفت: مادر منعی برای شیر دادن به فرزندش ندارد، به شرط آن که نوک سینه مادر زخم نباشد زیرا خود شیر مادر آلوده به ویروس نیست.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره انتقال ویروس هپاتیت "ب" از مادر به نوزاد توضیح داد: حدود 2.5 میلیون نفر در ایران آلوده به ویروس هپاتیت هستند. هپاتیت «سی»، نیم درصد افراد جامعه و هپاتیت ب، 2.5 درصد افراد جامعه را درگیر کرده است.

وی افزود: در گذشته میزان این آلودگی بیشتر بود، اما از چندین سال قبل که واکسیناسیون عمومی کودکان آغاز شد، درصد ابتلا خیلی کمتر شده است و آلودگی‌های جدید را کمتر می‌بینیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه ممکن است فردی آلوده به ویروس هپاتیت باشد اما هیچ اطلاعی از آن نداشته باشد، گفت: بویژه در زنان باردار مهم است که حتما آزمایشات لازم انجام شود تا اگر آلوده به این ویروس هستند از انتقال آن به نوزاد جلوگیری شود.

ابراهیمی‌ دریانی با تاکید بر لزوم انجام آزمایش و آگاهی از وجود این ویروس در بدن مادر، گفت: علت اهمیت این آزمایش این است که اگر این ویروس از مادر به نوزاد منتقل شود تا پایان عمر در بدن فرد باقی می‌ماند.

دبیر انجمن گوارش و کبد ایران اضافه کرد: این در حالی است که اگر شخصی در سن 40-50 سالگی به این ویروس آلوده شود، تنها هشت درصد احتمال دارد که مزمن شود اما وقتی آلودگی از مادر به نوزاد منتقل شود تا 95 درصد مزمن خواهد شد.

وی افزود: البته با توجه به همگانی شدن واکسیناسیون همگانی نوزادان موارد ابتلا به هپاتیت روز به روز کمتر شده است.

ابراهیمی‌ دریانی با اشاره به اینکه اگر مادر در دوران بارداری متوجه شود که آلوده به هپاتیت است، علاوه بر اینکه لازم است واکسن به نوزاد زده شود، بایستی سرم ضد هپاتیت "ب" هم دریافت کند، گفت: در این صورت خطر انتقال ویروس ناچیز خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه اگر مادری هپاتیت ب داشته باشد، می‌تواند به فرزندش شیر بدهد، گفت: این مادر منعی برای شیر دادن به فرزندش ندارد، به شرط اینکه نوک سینه مادر زخم نباشد زیرا خود شیر مادر آلوده به ویروس نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha