سلامت نیوز : یک دندانپزشک معتقد است: دندان‌های شیری راهنمای رویش صحیح دندان‌های دائمی هستند و از این جهت مراقبت و نگهداری از آنها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

دکتر داریوش نظری در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: یکی از اصلی‌ترین کارکرد دندان‌های شیری این است که راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و از این رو مراقبت و نگهداری از آنها می‌تواند فرد را در داشتن دندان‌های دائمی مناسب کمک کند.

وی مهمترین نقش و اهمیت دندان‌های شیری را جویدن، زیبایی و تکلم عنوان و ابراز داشت: حفظ فضای کافی برای رشد دندانهای دائمی و جایگزینی مناسب آنها یکی از اصلی‌ترین کارکردهای دندان شیری است.

این دندانپزشک در ادامه به خانواده‌ها هشدار داد: از آنجایی که دندان آسیاب دائمی در سن شش سالگی به بعد در پشت دندان‌های شیری رشد می‌کند و معمولا با دندان‌های شیری اشتباه گرفته می‌شود در زمینه مراقبت از این دندانها توجه کافی داشته باشند.

نظری ادامه داد: با توجه به اینکه این دندان‌ها در پشت دندانهای شیری قرار دارند و به اشتباه به عنوان دندان شیری شناخته می‌شوند، معمولا در نگهداری آنها سهل انگاری می‌کنند که این امر سبب پوسیدگی دندان‌های دائمی می‌شود و مشکلات بعدی بوجود می‌آورد تا آن جا که در سنین 9 تا 10 سالگی فرد با پوسیدگی‌های وسیع روی دندان‌های دائمی مواجه می‌شود.

نظری ادامه داد: از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین کارکردهای دندان شیری این است که راهنمای صحیح رویش دندان‌های دائمی هستند و در صورتی که دندان‌های شیری زودتر از زمان خود کشیده شوند، رشد دندان‌های دائمی با مشکل روبرو می‌شود و فضای خالی دندان سبب کج شدن دندان‌های شیری می‌شود و این مسئله در جای خود می تواند سبب بعضی از نهفتگی دندانهای دائمی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که روال طبیعی افتادن دندان های شیری سپری شود با ریزش هر دندان شیری و رسیدن آن به مرز افتادن، دندان دائمی کم کم جایگزین آن می‌شود.

نظری در ادامه در خصوص روند رویش دندان‌های شیری و دائمی گفت: این روند شامل چهار دوره مختلف است که نخستین دوره آن از زمان تولد تا سن سه سالگی است و در این زمان تمامی دندان های شیری که شامل 20 دندان است، تکمیل می‌شوند.

وی افزود: در دوره دوم که شامل سنین سه تا شش سالگی است حالت سکون نامیده می‌شود و در این زمان دندان‌های تکمیل شده هیچ رشدی ندارند.

نظری سنین بین 6 تا 12 سالگی را فاصله افتادن دندان‌های شیری و جایگزینی دندان‌های دائمی دانست.

به گفته این دندان پزشک، در سنین پس از 12 سالگی به هیچ وجه نباید دندان شیری در دهان فرد وجود داشته باشد و فرد باید 28 دندان دائمی داشته باشد. تنها دندانی که در سنین بالای 12 سالگی و اغلب پس از سن 18 سالگی رشد می یابد، دندان عقل است.

وی سپس به والدین توصیه کرد: دندان‌های شیری از لحظه خروج از فک نیاز به تمیز کردن و مراقبت جدی دارند و در این خصوص لازم است از مسواک‌های خاص سنین مختلف استفاده شود.

نظری ادامه داد: از سنین پس از دو سالگی استفاده از نخ دندان باید به صورت کنترل شده انجام گیرد.

وی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: نحوه مراقبت صحیح از دندان را به کودکان خود آموزش دهند تا آنها در آینده مشکلات کمتری در این خصوص داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha