سلامت نیوز : مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همکاری سازمان‌های مربوطه در پیشگیری از رفتار پرخطر موثر است، گفت: وزارت بهداشت تنها با علم پزشکی نمی‌تواند به آسانی این بیماری‌ها و مشکلات را رفع کند.

دکتر فاطمه رخشانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: رفتارهای پرخطر، رفتارهایی هستند که افراد را در معرض پیامدهای بدی قرار می‌دهد که این رفتارها تحت تاثیر عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی است و هزینه‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تغذیه نامناسب و کمبود فعالیت بدنی از رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود، افزود: به عنوان مثال افزایش مصرف روغن‌ها و چربی‌ها و نمک خطر ابتلا به بیماری‌های چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد.

دکتر رخشانی ادامه داد: افراد با حوادثی از جمله نبستن کمربند ایمنی در رانندگی، رفتارهای مخاطره آمیز جنسی و ابتلای به ایدز و بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت در معرض خطر هستند که با افزایش آگاهی و تقویت مهارت‌های زندگی می توان از این گونه رفتارهای پرخطر جلوگیری کرد.

مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر این مطلب که مهارت فردی و نوع تربیت فرزندان در پیشگیری از این گونه رفتارها بسیار موثر است، گفت: یکی از مهارت‌های مهم سالم زیستن، مهارت تصمیم گیری است تا افراد موقعیت‌های تصمیم گیری درباره انجام دادن یا ندادن رفتارهای پرخطر را شناخته و بتوانند تصمیم درستی گرفته و سلامت خود را تضمین کنند.

دکتر رخشانی با اشاره به اینکه همکاری سازمان‌ها در پیشگیری از رفتار پرخطر موثر است، اظهار کرد: وزارت بهداشت تنها با علم پزشکی نمی‌تواند به آسانی این بیماری‌ها و مشکلات را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معلم مدرسه در کلاس درس ریاضی و در بین تدریس تنها فرمول کالری و میزان قد و وزن را به دانش آموزان یاد دهد، تاثیر مثبت بیشتری دارد تا این که وزارت بهداشت بخواهد موضوع کنترل وزن را به دانش آموزان یاد دهد.

دکتر رخشانی در پایان با بیان این مطلب که برای نهادینه کردن سبک زندگی سالم باید شرایط محیطی فراهم و آموزش های لازم به مردم داده شود، گفت: فرهنگ سازی سبک زندگی سالم تنها به عهده وزارت بهداشت نیست بلکه نیاز به همکاری سازمانها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha