چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 63671
سلامت نیوز :همه‌‌ ما از موهبت خندیدن برخورداریم؛ ولی شاید ندانیم خندیدن داروی شفابخش طبیعی است، روح ما را جلا می‌بخشد و باعث شادشدن‌مان می‌شود. جالب این‌كه خندیدن مسری است و باعث می‌شود چند نفری كه دور هم هستند احساس سرزندگی و جوانی كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خنده‌‌درمانی یا شوخی‌درمانی استفاده از جملات یا كارهای خنده‌داری است كه سلامت كلی را ارتقا می‌بخشد. خندیدن به‌كارگیری روند طبیعی روانی است كه ناراحتی‌ها و استرس‌های بدنی و فكری را از بین می‌برد.

البته از خندیدن و خنداندن سال‌هاست كه توسط پزشكان برای درمان استفاده می‌شود. برای مثال برخی جراحان برای منحرف‌كردن فكر بیماری كه در حال درد‌كشیدن است، ‌در زمان معالجه با جملات خنده‌دار ممكن است به كار خود سرعت بخشند‌ اما در حال حاضر با پیشرفت علم و بر اساس مطالعات دانشمندان تاثیر شگرف خندیدن بر سلامت بدنی اثبات شده است.

یكی از كسانی كه ادعا می‌كند با خندیدن خودش را معالجه كرده است، نورمن كازین است. كازین در كتاب آناتومی یك بیماری در سال 1979 توضیح می‌دهد چگونه تماشا‌كردن فیلم‌های كمدی در درمان او موثر بوده است.

در سال‌های اخیر، دانشمندان مطالعات زیادی‌ روی خنده‌درمانی انجام داده‌اند. پس از ثبت حالات بیماران قبل و بعد از انجام خنده‌درمانی، دانشمندان متوجه شدند خندیدن به میزان زیادی درد را كاهش داده است. ترشح هورمون‌های استرس‌زا بسیار پایین آمده‌ و سیستم ایمنی بدن آنها بالا رفته است‌.

امروزه مردم از خنده‌درمانی استقبال زیادی می‌كنند. مجله‌های معتبر پزشكی، اطلاعیه‌های مهمی در این باره چاپ می‌كنند و مردم را از تأثیرات معجزه‌آسای خندیدن آگاه می‌كنند. در بسیاری از بیمارستان‌ها خنده‌درمانی را در كنار سایر درمان‌های رایج ارائه می‌كنند.

یكی از بیماری‌هایی كه خنده‌درمانی اثر بیشتری در آن دارد، سرطان است. جالب است بدانید خنده‌درمانی در بیماری‌های وخیم بهتر جواب می‌دهد. خندیدن به بیمار كمك می‌كند به طور طبیعی احساس بهتری راجع به خود و جهان اطراف داشته باشد. در زمان خنده هیچ فكر دیگری به مغزتان نمی‌آید. چند دقیقه در روز بخندید و ببینید چه حسی دارید. بیمارانی كه روند درمان سرطان را پشت سر می‌گذارند با خنده‌درمانی سریع‌تر درمان می‌شوند. ‌بر اساس تحقیقات انجام‌شده فواید خنده‌درمانی به شرح زیر است:

افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش خون، افزایش ورود اكسیژن به بدن، سرحال آوردن قلب و شش‌ها، آرامش‌بخشیدن به تمام عضلات بدن، ترشح بیشتر اندورپین كه در‌واقع مسكن طبیعی بدن است، كمك به هضم غذا و از بین بردن دردهای معده، كم‌كردن درد، متعادل‌كردن فشار خون، بهبود عملكرد حافظه و خلاقیت مغز.

علاوه بر فواید فیزیكی، خنده بر روح و روان هم تأثیر می‌گذارد، دیدگاه منفی را از بین می‌برد، استرس و تنش را كاهش می‌دهد، آرامش را افزایش می‌دهد، كمك می‌كند خواب بهتری داشته باشیم، كیفیت زندگی را بالا می‌برد و روابط اجتماعی را محكم‌تر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha