سلامت نیوز : غضنفر میرزابیگی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: متأسفانه پرستار مرد در کشور کم داریم و علت آن هم نگاه غیر کارشناسی و غیر علمی است که در گذشته برای پذیرش دانشجویان پرستاری در کشور وجود داشته و معلوم نیست که مبنا و منشأ آن چه بوده است.

وی گفت: ترکیب جمعیتی کشور این طور است که تقریباً 50 درصد جامعه زن و 50 درصد مرد هستند،ترکیب بیماران نیز به همین نسبت است بنابراین هیچ توجیهی ندارد که میزان پذیرش پرستاران زن بیش از مردان باشد.

میرزابیگی افزود: البته عده‌ای توجیه می‌کنند که زنان در فعالیتهای پرستاری و مراقبت از بیماران بهتر از مردان هستند اما در بسیاری از عرصه‌های پرستاری مانند ارتوپدی، ارولوژی مردان، اورژانس جاده‌ای و پیش بیمارستانی و برخی خدمات اتاق عمل اساساً به خدمات پرستاری مردانه نیاز دارد و زنان در این عرصه‌ها حضور کمرنگی دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در پذیرش دانشجویان پرستاری اساس نمره‌آوری را ملاک قرار نداده بودند، در دانشگاههای دولتی 80 درصد سهمیه پذیرش تا 3 سال پیش برای زنان بود و 20 درصد برای مردان و در دانشگاه آزاد نیز تقریباً تمام ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری به زنان اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از 3 سال قبل با پیگیریهایی که انجام شد در دانشگاههای دولتی سهمیه بندی جنسیتی ابتدا به 60 درصد زن و 40 درصد مرد تغییر کرد و البته بعد از آن تقریباً سهمیه بندی جنسیتی برداشته شد و نمره آوری ملاک پذیرش دانشجویان پرستاری قرار گرفت.

وی گفت: البته با توجه به اینکه در اغلب رشته‌های دانشگاهی میزان قبولی دختران بیش از پسران است اکنون تقریباً به طور طبیعی 60 درصد ورودی دانشجویان پرستاری زن هستند با این حال ممکن است در برخی دانشگاهها این نسبت حتی به نفع مردان تغییر کند.

میرزابیگی افزود: به علت همین نگاه غیر کارشناسی که در گذشته برای پذیرش دانشجویان پرستاری حاکم بوده اکنون از حدود ۱۴۰ هزار پرستار شاغل در کشور حدود 80 درصد زن هستند که مشکلات زیادی به وجود آورده است. امیدواریم با اصلاح روند گذشته طی سالهای این نسبت اصلاح شود البته دانشگاه آ‌زاد نیز باید اصلاحات لازم را در پذیرش دانشجویان پرستاری اعمال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha