سلامت نیوز :حمید صّرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص نتایج طرح ملی شیوع‌شناسی مصرف مواد در میان شهروندان کشور گفت: بر اساس پژوهش صورت‌گرفته توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انجام شد، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‏ها در جمعیت 15 تا 64 سال، 65/2 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: طرح ملی بررسی و شیوع‌شناسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روانگردان‏ها در جمعیت عمومی یعنی در خانوارهای 31 استان کشور در مقیاس سنی 15 تا 64 سال به روش نمونه‌گیری خوشه‏ای و تصادفی چند مرحله‏ای سیستماتیک صورت‌پذیرفته است که بر اساس آن، تعداد تقریبی مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، حدود یک میلیون و 325 هزار نفر است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با بیان اینکه جنسیت 91 درصد مصرف‌کنندگان مرد و 9 درصد زن است، اظهار داشت: پیشگیری از مصرف مواد غیر قانونی در گروه زنان، نیازمند برنامه‌ریزی و مداخلات جدی از سوی نهادهای فرهنگی و پیشگیری کشور است.

صرامی با اشاره به مواد مصرفی معتادان گفت: جمعیت نمونه تحقیق مهمترین مواد مصرفی را به ترتیب اولویت تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانی)، هروئین، حشیش و اکستازی ذکر کردند، ضمن آنکه 84 درصد مصرف‌کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات را اعلام کرده‌ و عمدترین روش مصرف مواد در مصرف‌کنندگان نیز تدخین، خوردن، انفیه و تزریق بوده است.

وی عنوان داشت: حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال سن داشته که این موضوع نشان از توطئه استکبار جهانی به‌منظور نشانه‌روی و ضربه‌پذیر کردن نسل نوجوان و جوان جامعه از طریق ابزار تهدید نرم یعنی ترویج مواد مخدر و روان‌گردان‏ها دارد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر این اساس ضرورت دارد مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‏ها به ‌مقوله پیشگیری اولیه از اعتیاد از طریق اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به‌صورت مستمر و علمی، افزایش مهارت‏ها و سبک زندگی اسلامی و تقویت فعالیت‏های جایگزین به‏منظور نشاط و تحرک توجه جدی‏تر داشته باشند تا شاهد ضربه زدن به استراتژی‏های سیستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان‏ها باشیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه میانگین سن آغاز مصرف در جمعیت نمونه 21 سال بوده و ضمن آنکه 53 درصد از جمعیت نمونه دارای شغل بودند، افزود: 64 درصد مصرف‌کنندگان تحصیلات زیر دیپلم داشتند و 63 درصد جمعیت نمونه متأهل بودند.

وی افزود: همچنین مصرف‌کنندگان مواد، اولین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان مطرح کردند که بر این اساس ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدی‏‏تر داشته باشند.

صرامی افزود: بر اساس نتایج پژوهش اخیر در سطح کشور نیز، 6 دلیل اساسی در شروع مصرف مواد در جمعیت نمونه، به ترتیب اولویت کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان می‌باشد.

وی گفت: نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت در برخی از استان‏ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین کشوری بوده که ضرورت دارد تمام دستگاه‏های مبارزه کننده در این جهاد مقدس، با اهتمام جدی‏تری نسبت به مهار این پدیده شوم مبادرت ورزند.

صرامی افزود: پرهیز از نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی به خصوص اعتیاد، دوری از هیجان‌زدگی در مواجهه با آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی، لزوم شناخت عمیق پدیده‏های اجتماعی با توجه به تغییرات شتابان فرهنگی و اجتماعی، ضرورت سرمایه‌گذاری در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد با هدف ایمن‌سازی آحاد سالم و در معرض خطر جامعه به‌منظور منع اولین بار مصرف ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین ارتقاء سطح آگاهی و آموزش مهارت‏های فرزندپروری به والدین، لزوم اتخاذ استراتژی‏های تهاجمی و سیستماتیک در مقابله با مواد مخدر و روانگردان‏ها با توجه به شرایط اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت‏های دینی و مشارکت هم اقشار جامعه از جمله مولفه‏های تاثیرگذار در عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

وی خاطر نشان ساخت: در راستای اجرایی شدن مواد 15 و 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر از جمله راه‏اندازی و بهره‏برداری از مراکز درمان و کاهش آسیب و بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، آمار مرگ و میر معتادان در سطح کشور در 7 ماهه سالجاری 28 درصد کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha