سلامت نیوز : چندی پیش شهاب‌الدین صدر، با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن با تأکید بر حق استفاده جمهوری اسلامی ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای از سکوت این سازمان نسبت به تحریم دارویی و پزشکی ایران از سوی کشورهای غربی و اروپایی با محوریت آمریکا، انتقاد کرده بود، پاسخی از سوی دفتر سازمان ملل متحد در تهران در این خصوص اعلام شد که در آن از سازمان نظام پزشکی خواسته شده بود جزییات اثرات تحریم‌ها بر سلامت مردم ایران به سازمان ملل متحد اعلام شود.

به گزارش سلامت نیوز ؛ اکنون رئیس کل سازمان نظام پزشکی در قالب نامه‌ای رسمی به نامه مدیر دفتر سازمان ملل در تهران پاسخ داد که به شرح ذیل است:

جناب آقای بان کی مون، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

بیش از هر چیز از پاسخی که به نامه نخست اینجانب در خصوص محکوم کردن تحریم‌های گسترده دارویی غرب علیه مردم شریف ایران دادید سپاسگزاری می‌کنم ولو آنکه پاسخ آن نامه پس از گذشت حدود یک ماه و با ادبیاتی غیر منطقی به دست اینجانب رسید.

در نامه اول از جناب عالی درخواست شده بود تا در اسرع وقت از ابزارهای قانونی و دیپلماتیک سازمان ملل متحد استفاده کرده و از تحریم‌های غیر انسانی و غیر بشر دوستانه کشورهای غربی و آمریکا علیه مردم ایران در خصوص تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی جلوگیری کنید.

اما متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداده که جناب عالی در پاسخ به نامه اول با رویکردی غیر مسئولانه، درخواست ارسال شواهد و مدارک بیشتر در این زمینه را کرده اید که به عقیده بسیاری از صاحبنظران این رویه نه تنها دردی را درمان نمی‌کند که منجر به فوت وقت در اقدامی ضرب‌العجل در جهت حل این بحران خواهد بود.

جناب آقای بان کی مون

جهت استحضار شما و آن سازمان عرض می‌کنم که بخش عمده‌ای از مواد اولیه داروهای مورد نیاز بسیاری از کشورهای دنیا من جمله ایران، از تعداد معدودی کشورهای تولید کننده این مواد تأمین می‌شود و تحریم‌های یک جانبه غرب در خصوص مواد اولیه دارویی، شرکت‌های تولید دارو را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است که مطمئناً این مسئله آثار جبران ناپذیری را در سلامت و بهداشت مردم ایران خواهد گذاشت.

از سوی دیگر اقدام غیر انسانی این کشورها در تحریم اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، مردم و خصوصاً زنان و کودکان ایران را با مشکلات جدی در خصوص تأمین داروهایی مواجه ساخته است که در داخل کشور تولید نمی‌شود و از خارج از ایران به داخل وارد می‌شود.

 

به راستی چه کسی پاسخگوی ظلمی است که به مردان، زنان و کودکان این ملت روا می‌شود مگر به غیر از این است که اساس شکل گیری سازمان ملل متحد، دفاع از حقوق مردان و زنان و کودکان در سراسر جهان بوده و دفاع از حقوق بشر، امنیت و عدالت خمیر مایه شکل‌گیری آن سازمان می‌باشد؟!

 

آیا اهداف آرمانی که شما مرتباً در سخنرانی‌های خود از آن دم می‌زنید تنها در حد یک شعار عوام پسندانه است یا حقیقاً به آن ایمان دارید؟! اگر ایمان دارید آیا مردم ایران و سایر کشورهای جهان سوم را تافته‌ای جدا بافته از سایر مردمان دنیا می‌دانید یا به حقوق آنها همچون مردم سایر کشورها احترام می‌گذارید؟!

جناب آقای بان کی مون

یقین بدانید که این گونه تحریم‌ها ذره‌ای مردم ایران را از آرمان‌ها و اهداف والای خود دلسرد نخواهد کرد بلکه آنها را در اراده خود مصمم‌تر خواهد نمود اما تا به حال اندیشیده‌اید که تاریخ در خصوص عملکرد غیرانسانی کشورهای غربی و حمایت و بی‌تفاوتی محافل و سازمان‌های بین‌المللی چه خواهد نوشت؟!

آیا زندگی حق یک انسان نیست که به این راحتی با آن بازی می‌شود و به سخره گرفته می‌شود؟!

آیا انسانیت حکم می‌کند که مردم یک کشور و بیماران و زنان و کودکان دغدغه تامین دارو، سلامت و حیات خود را داشته باشند؟ و آیا آنقدر برخی داروها کمیاب و گران شود که از عهده تأمین آن برنیایند؟!

آقای بان کی مون

سازمان ملل متحد، سازمان عریض و طویل و دارای ساختاری گسترده در زمینه‌های مختلف است که یکی از مهمترین وظایف آن جمع‌آوری آمار و ارقام و اطلاعات از کشورها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که این اطلاعات را مبنایی برای برنامه‌ها و تصمیمات آتی خود قرار می‌دهد حال در این مقطع حساس که نیاز مبرمی به ورود زود هنگام سازمان ملل در این زمینه و جلوگیری از اقدام غیراخلاقی تحریم دارویی علیه ایران است، شما وضعیت نابسامان دارویی کشور را نادیده گرفته و به دنبال مدارک و شواهد برای اثبات مسئله‌ای هستید که بر همگان واضح و مبرهن است؟!

دبیرکل محترم سازمان ملل

اکنون، زمان وقت‌کشی و نامه‌نگاری‌های بی‌حاصل و بی‌نتیجه نیست اکنون باید اقدامی مسئولانه، متعهدانه و انسانی در اسرع وقت صورت پذیرد آنچه مایه شگفتی است سکوت غیر موجه سازمان ملل، و سایر نهادها و سازمان‌های ذیربط است.

از جناب عالی درخواست می‌شود با پیگیری و طرح جدی این موضوع در آن سازمان، اقدامی عاجل در جهت رفع این بحران صورت پذیرد

. این اقدام غیرانسانی کشورهای غربی که خیانتی به تاریح و انسانیت است را با قاطعیت محکوم کنید و مانع از ادامه‌ این وضع در خصوص تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی شوید و همچنین خواستار پرهیز از هر گونه نگاه سیاسی و برخاسته از منابع سیاسی و اقتصادی به سلامت و بهداشت مردم جهان و به ویژه زنان، کودکان و سالمندان در این برهه زمانی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha