پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 63697
سلامت نیوز : کمتر از یک روز به طول می‌انجامد تا پاکیزگی هوای شهر بعد از چندین روز بارش برف و باران با تردد بی‌شمار خودروها در شهر و بی توجهی دستگاه‌ها نسبت به وظایفشان در کنترل آلودگی هوا، از بین رود. شهر تهران زمستان امسال همچون زمستان‌های چند سال اخیر با آلودگی‌های پی‌ در‌ پی هوا و واردشدن انواع مواد آلاینده به ریه شهروندان مواجه است و همچنان، تکرار وعده‌های اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان دنبال می‌شود.آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حکایت از تنفس سالانه 600گرم انواع مواد آلاینده در تهران توسط مردمان این شهر دارد که ابتلای 10 تا 15درصد ایرانیان به آلرژی‌های ناشی از آلودگی هوا كه بیش از نیمی از آنها تهرانی هستند را باید از جمله تبعات آن دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ درحالی كه سال‌ها از فعالیت كمیته كاهش آلودگی هوای تهران می‌گذرد، همچنان شاهد هستیم كه مداوای آلودگی هوای پایتخت با طرح‌های مقطعی صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای كه محمدباقرقالیباف شهردار تهران معتقد است حل مشکل آلودگی هوای تهران همچون ترافیك به مدیریت واحد شهری و تصمیمات كارشناسی و كارا نیاز دارد.

بخش اعظم آلودگی هوای تهران مربوط به تردد خودروهای شخصی در شهر است كه سنگینی روزافزون ترافیك در تهران، وضعیت آلودگی هوای شهر را بغرنج‌تر می‌كند و هرگز نمی‌توان تصوری از روزهای باقی مانده از زمستان امسال تهران و آلودگی شدید هوای آن روزها داشت، زیرا نه سیستمی برای پیش‌بینی این وضعیت وجود دارد و نه طرح اجرایی مشخصی برای كنترل آلودگی.شرایط موجود تهران كه بنابر آمار شهرداری، هر خودرو پیكان در حال تردد در آن 260برابر یك خودرو پژو 206آلودگی تولید می‌كند، بحرانی‌تر از گذشته است. به گفته هادی حیدرزاده مشاور محیط زیست شهردار تهران، سالانه دومیلیون و 289هزار و 762تن انواع آلاینده‌ها تنها از منابع متحرك وارد هوای تهران می‌شود، یعنی 200كیلو به ازای هر شهروند.

او می‌گوید: «بنابر محاسبات و اعلام بانك جهانی، ایران هر‌سال بر اثر آلودگی هوا هشت میلیارد دلار خسارت می‌بیند كه این رقم در 13سال آینده به 19میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است كه روند ورود خودرو به تهران همچنان ادامه دارد و علاوه بر سنگین‌شدن ترافیك شهر، آلودگی هوا نیز دو چندان می‌شود.» حیدرزاده ادامه می‌دهد: «سال گذشته نزدیك به یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شد و سهم تهران از این تعداد 700هزار دستگاه بود تا تعداد خودروهای شهر امروز به بیش از چهار میلیون دستگاه برسد.»آنچه در نگاه نخست به این آمار برداشت می‌شود، تراكم بیش از حد جمعیت در تهران و وجود بیش از حد خودرو در آن است، اما به واقع و در دیگر شهرهای جهان به نسبت جمعیت، 5 برابر بیشتر خودرو وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha