پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 63703

در سه سال گذشته برآوردی که انجام شد، این بود که برای اجرای قانون ارتقای بهره وری ۲۳ هزار پرستار کمبود داریم اما متاسفانه این تعداد پرستار در طول این مدت جذب نشد و ازهمین رو این قانون به اجرادرنیامد.

مهاجرت پرستاران به مرز هشدار رسیده است
سلامت نیوز : رییس انجمن علمی پرستاران ایران نسبت به افزایش مهاجرت پرستاران ازکشور به دلیل عدم جذابیت‌های شغلی هشدارداد.

دکتر جاریانی در گفت‌و‌گو با ایلنا به وضعیت کنونی پرستاران درکشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه دو قانون جامع تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره وری برای پرستاران درمجلس تصویب شده است اما تاکنون ثمره‌ای برای پرستاران نداشته است.

وی تصریح کرد: در سه سال گذشته برآوردی که انجام شد، این بود که برای اجرای قانون ارتقای بهره وری ۲۳ هزار پرستار کمبود داریم اما متاسفانه این تعداد پرستار در طول این مدت جذب نشد و ازهمین رو این قانون به اجرادرنیامد.

نگاه پرستاران به وعده‌های مسوولان با شک و تردید است

رییس انجمن علمی پرستاران بااشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: با گذشت ۴، ۵ سال از تصویب این قانون اما هنوز ثمره‌اش را پرستاران ندیده‌اند و همین باعث شده که پرستاران نسبت به وعده‌های مسوولان با شک و تردید نگاه کنند.

وی افزود: این قانون هنوز به صورت پایلوت در سه بیمارستان در حال اجراست و من این سوال را از مسوولان دارم که تا کی باید منتظر باشیم این طرح در سراسر کشور اجرا و تمامی پرستاران از خدمات تعرفه گذاری بهره‌مند شوند.

پرستاران ازطریق رسمی برای خارج شدن از کشور اقدام نمی‌کنند

جاریانی با اشاره به خروج پرستاران از این حرفه و مشغول شدن در شغل‌های دیگر گفت: با توجه به اینکه حرفه پرستاری در ایران جذابیت شغلی ندارد افراد جدیدی جذب پرستاری نمی‌شود و خیلی موارد پرستاران دنبال بازار جدیدی از کار چه از داخل چه از خارج کشور هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعدادی از پرستاران تاکنون به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، افزود: به دلیل اینکه در کشور کمبود پرستارداریم از همین رو پرستاران از طریق سیستماتیک و به طور رسمی برای خارج شدن از کشور اقدام نمی‌کنند بلکه خود آن‌ها به صورت خودجوش با مراجعه به سایت‌های مختلف و بررسی اینکه کدام کشور‌ها نیاز به پرستار دارند با آن‌ها مکاتبه و برای خروج از کشور اقدام می‌کند.

سودجویی برای خارج شدن پرستاران از کشور

رییس انجمن علمی پرستاران افزود: البته سودجویانی هستند که وعده وعیدهای برای خارج شدن پرستاران از کشور می‌دهند اما متاسفانه وقتی پرستاران به خارج ازکشورمی روند آن هویتی که باید داشته باشند راندارند.

کارکردن پرستاران درکشورهای دیگر در دوره‌های پایین‌تر از مقطع کار‌شناسی

جاریانی با اشاره به اینکه یک کار‌شناس پرستاری براساس شرح وظایف باید کارهای خاصی انجام دهد، افزود: از آنجایی که هر کشوری براساس قوانین خود اقدام به جذب پرستار می‌کند و افراد متقاضی باید در آزمون و مصاحبه شرکت کند بنابراین ممکن است پرستاران ایرانی در دوره‌های پایین‌تر از مقطع کار‌شناسی درآن کشور‌ها کار بکند که این با سطح انتظارات پرستاران در تضاد است.

وی با تاکید بر اینکه رشته پرستاری در خارج از کشور بسیار پویا و جذاب است، افزود: در خارج از کشور پرستاری یک حرفه و نه یک شغل است درحالی که در ایران به پرستاری به عنوان یک شغل نگاه می‌شود.

تنگنا بودن پرستاران ازنظردرآمدوامکانات رفاهی برای حضوردرکشور

رییس انجمن علمی پرستاران با اشاره به اینکه پرستاران از لحاظ درآمد و همچنین امکانات رفاهی بسیار در تنگا هستند، افزود: این وضعیت در حالی است که خیلی از کشور‌ها تمایل دارند کمبود پرستار خود را با پرستاران ایرانی جبران کنند زیرا آن‌ها از نظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

حق پرستار است که انتخاب کند در ایران بماند یا برود

جاریانی با اشار به درخواست برخی ازكشورها برای جذب پرستاران ایرانی، افزود: کسی نمی‌تواند بگوید چون کمبود پرستار داریم پرستاران حتما باید در کشور بمانند زیرا این حق پرستار است که انتخاب کند در ایران بماند یا به کشور دیگری برود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید با ایجادجذابیت‌های شغلی برای خروج پرستاران ازکشور که سرمایه اصلی نظام سلامت هستند فکری کند، افزود: باید حرفه پرستاری در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا کند تا پرستاران در ایران بیشتر ارایه خدمت کنند.

در مورد هویت حرفه پرستاری احساس خطر می‌کنم

رییس انجمن علمی پرستاران با تاکید بر اینکه مهاجرت پرستاران از کشور به مرز هشدار دهنده‌ای رسیده است، افزود: در مورد هویت حرفه پرستاری درکشور احساس خطر می‌کنم.وی تصریح کرد: خروج پرستاران از حرفه خود و رفتن به سمت شغل‌های آزاد و همچنین کارکردن پرستاران در شیفت‌های متعدد، کیفیت مراقبت پرستاری در کشور را زیر سوال برده است.

خدمات پرستاری با کیفیت به مردم ارایه نمی‌شود

جاریانی بااشاره به اینکه کمبود پرستار علاوه بر عدم جذابیت‌های شغلی برای پرستاران باعث شده، ارایه خدمات با کیفیت به مردم ارایه نشود، افزود: با این کمبود نیروی انسانی که وجوددارد پرستاران نمی‌توانند همه کارهایی که لازم است برای بیماران انجام دهند.

رییس انجمن علمی پرستاران با تاکید بر اینکه پرستاری چیزی نیست که اکنون در کشور رخ می‌دهد افزود: با وجود حداکثر تلاش‌ها اما حداقل خدمات پرستاری اکنون برای مردم ارایه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha