پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
سلامت نیوز : بشر از آن جهت كه در اندیشه كمال مطلق است و خواسته‌های بی‌نهایت دارد مادیات محدود نه تنها پاسخگوی تمنیات نامحدود او نیست، بلكه با نیل به لذت‌ها و نعمت‌های مادی و دست یافتن به ثروت‌ها و مقامات دنیوی- كه بعضا عواقب سوئی به دنبال دارد و وی را آلوده به گناه می‌كند انسان با ایمان به عوامل آرامش‌زایی چون دعا و نماز مسلح است خلاصه کلام انسان مومن تبهکارنمی‌شود ظرفیت بالائی ازتحمل دارد-هیچ کاه نامید نیست چراکه مصدرقوت ونیروی اوازوجدان است.این امرباعث می‌شودکه دراجتماع امین مردم باشد ودیگران درپرتو امنیت او زندگی کنند. آیا انسانیکه به این مقام نائل شده می‌تواند رفتاری مجرمانه داشته باشد؟ در بعد پیشگیری چون خانواده نقش فوق‌العاده‌ای در شكل‌گیری شخصیت بزهكار و مجرم ایفا می‌كند به گونه‌ای كه پژوهش‌های متعدد ثابت كرده است وقتی فسادی موجب بروز اختلال در عمل طبیعی خانواده نسبت به طفل شود پس از مدتی شاهد بروز بزهكاری خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ قابل ذكر است كه عامل مزبور می‌تواند به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در شكل گیری شخصیت كودك مجرم، تأثیر بگذارد اما در بیشتر موارد نفوذ جرم زایی خانواده به نحوی غیرمستقیم بر كودك اعمال می‌شود، از این رو اسلام نقش خانواده را در به وجود آمدن یا نیامدن تبهكاری و انحراف در حالات و مراحل متفاوت بسیار مهم دانسته و توصیه‌های پیشگیرانه متعدد و ارزشمندی را به پیروان خود و سایر افراد بشریت برای بهسازی نسل بیان كرده است. نقش عامل عطوفت خانوادگی و عدم انحرافات اخلاقی و منكرات در والدین و نقش عدم وجود موانع تربیت صحیح و وجود خلق نیك در والدین یا تأثیر بی‌مهری والدین بر بزهكاری فرزندان خردسال و بزرگسالشان، ابتلای والدین به مسكرات و میگساری كیفیت برقراری ارتباط جنسی آنها حتی نگاه‌های آنها به یكدیگر، تأثیر مسكن و جایگاه زندگی و روابط تنگاتنگ آنها بین اعضای خانواده همه و همه در صالح یا ناصالح شدن فرزندان مؤثر است و دین اسلام برای تمامی‌این موضوعات و مراحل و مراتب آنها دستورالعمل هایی داده است كه پاییبندی به آنها سد محكمی‌در برابر ارتكاب جرم است.

اساس و پایه همه مذاهب الهی بر دوستی و مهربانی، رحمت و مدارا استوار شده است.موضوعاتی چون محبت ودوستی صلح، صمیمیت و آرامش دربین اقشارجامعه ترویج وتحقیروترساندن ،خودپسندی و خودبینی نهی شود. به عبارتی رعایت مسائل اخلاقی، جامعه را سالم می‌كند اما وقتی اخلاق پشتوانه‌ای چون مذهب داشته باشد قوت ضمانت اجرایی آن بالا رفته و به مراتب از بروز و ظهور گناهان جلوگیری كرده و سهم بسزایی در كاهش جرائم خواهد داشت. وجود قوانین جزایی در مذهب، برای تربیت بزهكاران و برقراری نظم در جامعه ضروری و لازم است و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جانشین آن شود این كه شماری می‌گویند به جای كیفر دادن باید انسان بزهكار را تربیت كرد و به جای زندان باید دارالتأدیب ایجاد كرد، یك مغالطه است. تربیت و ایجاد دارالتأدیب لازم و ضروری است تربیت درست از بزهكاری ها می‌كاهد، سهل است كه امروزه جرم شناسان به این نكته رسیده‌اند كه باید مجرم را فردی مفید ساخت. قطعا و بدون تردید، همچنان كه نابسامانی‌های اجتماعی، یكی از علت ها و انگیزه‌های بزهكاری ها به شمار می‌آید و در برابر، با برقراری نظام‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی درست نیز، از بزهكاری ها كاسته می‌شود در اینها شكی نیست.

باتوجه به اینکه افراد به اندازه کمبودهایشان دیگران راآزارمی‌دهند حاكمیت دینی به عنوان دولت، وظیفه دارد زمینه لازم را برای حل مشكلات فراهم كند مشكلاتی كه سرانجام به جرائم منتهی می‌شوند چنانكه لازم است برای اشتغال افرادی كه توان انجام كار را دارند زمینه فراهم کند و امكانات و ابزار كار را در اختیارشان قرار دهد از این رو دولت‌های دینی عهده دار اجرای عدالت اجتماعی هستند دولت از یك سو، در تقویت فرهنگی دینی مردم می‌كوشد و از جانب دیگر، از اجحاف گروهی خاص بر خیل عظیم جامعه جلوگیری می‌كند دولت موظف است از انباشتن سرمایه‌های بادآورده، احتكار، غش در معاملات، ربا و ظلم و اجحاف و تعدی، استثمار كارگران توسط كارفرمایان جلوگیری كند و در صورت لزوم با وضع مالیات‌های جدید ضمن محدودكردن ثروت متمكنان، به رفع مشكلات اقشار آسیب پذیر بپردازد و فاصله طبقاتی را كم كند تا ضمن آن كه نیازها مرتفع می‌شوند، حقد و كینه نیز به حداقل برسد و صفا و دوستی در میان جامعه به وجود آید و انگیزه ارتكاب جرم به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha