سلامت نیوز : مصطفی قانعی پیش از ظهر امروز در جمع برترین‌های هجدهمین جشنواره رازی اظهار داشت: با وجود رشد کمّی شرکت‌کنندگان در جشنواره رازی امسال تغییر بسیار جدی در انتخاب برگزیدگان جشنواره صورت گرفت و باید از بنیان‌گذاران این جشنواره تقدیر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه بر طبق آخرین مقاله چاپ شده در مجله نیچر سنجش کیفیت مقالات مدنظر قرار گرفته افزود: همیشه این سؤال از طرف مسئولان وجود داشت که ما از لحاظ کمی رشد کرده‌ایم ولی در حوزه کیفی علوم ما را نقض می‌کردند.

قانعی افزود: در کل تولیدات علمی ما در منطقه اول بوده و در یک درصد مقالات برتر دنیا باز هم جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه اول است. اما باید دید چقدر از این تعداد مقالات کیفی است.

قانعی اذعان داشت: اگر چه دو درصد مقالات دنیا مربوط به ایران است اما از این میزان تنها چهاردهم کیفی است. که باید گفت اگر چه در بحث کیفیت رشد کرده‌ایم ولی باید تلاش کنیم تا جایگاه برترین را کسب کنیم.

وی ادامه داد: تلاش‌های محققان در حوزه علوم پزشکی سبب شده تا از سال 2008 تا سال 2012 به میزان 7 رتبه صعود کنیم و انتظار ما این است که در سال‌های آینده شاهد مقالات بیشتری باشیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از مجموع 2500 مؤسسه آموزش عالی در کشور تنها 50 دانشگاه مربوط به علوم پزشکی است گفت: یعنی 5 درصد دانشجویان کل کشور در حوزه علوم پزشکی فعالند ولی پرچم تولید علم در دست این گروه است و این نشانگر آن است که شیوه‌های که در پیش گرفته‌ایم موفق بوده است.

وی پیشرفت برخی رشته‌های علوم پزشکی را در تولید علم چشمگیر دانست و افزود: برخی از رشته‌های پزشکی در حوزه کاری خود پیشتاز هستند و تاکنون 50 برگزیده درجشواره رازی داشته‌اند که رشته فارماکولوژی و بیوشینی از این دسته‌اند که حتی رتبه بین‌المللی هم دارند. ولی در برخی رشته‌ها این رشد کمتر به چشم می‌خورد و ورود به جشنواره رازی از توازن یکسان برخوردار نیست.

به گفته قانعی باید بحث شاگرد‌پروری و محقق‌پروری را در بخش‌هایی که در جشنواره رازی برگزیدگان کمی داشتند توسعه دهیم. که برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد.

معاون وزیر بهداشت جشنواره رازی را آئینه تما‌م‌نمای خوبی دانست که مشخص شود چه بخش‌هایی باید تقویت شده و برای چه بخش‌هایی باید برنامه‌ریزی کرد.

قانعی تصریح کرد: رشته جراحی چشم و اورولوژی، فیزیوتراپی، پرستاری، تغذیه، ایمنولوژی و داروسازی تاکنون بیشترین رتبه‌های جشنواره رازی را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس؛ نفرات اول تا سوم هجدهمین جشنواره رازی صبح امروز در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران گردهم آمدند و قرار است این جشنواره 25 دی‌ماه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha