دبیر بازآموزی ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت كه طی یك سال گذشته خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو در كشور افزایش یافته‌است.

به گزارش روز شنبه انجمن علمی داروسازان ایران ، دكتر"رضاابوالفضلی" در آستانه برگزاری ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با بیان این مطلب افزود:مصرف خودسرانه دارو طی سالهای اخیر به دلیل معضلات اقتصادی و فرهنگی به یك اپیدمی تبدیل شده است.

وی افزود مراجعه بیماران برای دریافت داروهای بدون نسخه در طول یك سال گذشته گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته كه این امر، خطری جدی برای سلامت جامعه به دنبال دارد و حل این معضل نیازمند آموزش و اطلاع رسانی مناسب برای عموم افراد جامعه است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در مورد كیفیت داروهای ساخت داخل گفت در تولید دارو دو مساله فناوری ساخت و مواد اولیه اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در مورد فناوری ساخت با توجه به انتقال دانش فنی در چند سال اخیر و حضور اساتید با سابقه در تولید از امكانات خوبی برخوردار هستیم و در مورد مواد اولیه با توجه به بودجه دارویی كشور ، از بهترین مواد اولیه استفاده می‌شود كه این مواد در حد قابل قبولی و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا است.

به گفته وی هم اكنون بخش اعظم داروهای داخلی به لحاظ كیفیت و تاثیرگذاری در مقایسه با بسیاری از كشورهای اروپای شرقی، كل خاورمیانه و خاور دور و كشورهای شمال دریای خزر از شرایط بهتری برخوردار است و در صورت برطرف شدن محدودیت‌های موجود، امكان افزایش صادرات در مقایسه با شرایط فعلی نیز وجود دارد.

دكتر ابوالفضلی ، قاچاق دارو را همچنان یكی از معضلات نظام دارویی كشور دانست و تاكید كرد اگر چه در طول یكسال گذشته تلاشهای خوبی از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی، نیروی انتظامی و وزارت بازرگانی در این زمینه صورت گرفته ولی قاچاق دارو و ورود داروهای تقلبی هنوز به عنوان یك تهدید جدی برای سلامت جامعه مطرح است.

وی با اشاره به برگزاری ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با عنوان داروسازی اجتماعی و همزمان با روز داروساز در روز گرامیداشت حكیم محمدبن زكریای رازی گفت در این همایش مسایلی همچون صنعت و اقتصاد دارو، آموزش، بررسی وظایف و مسوولیت‌های داروسازان در بیمارستانها و كلینیك- های درمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران سوم تا پنجم شهریورماه امسال در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha