پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 63728
سلامت نیوز : گریپ فروت یك میوه اسیدی است و بهتر است آن را همراه دیگر مركبات مصرف كرد و هنگامیكه آن را می‌برید زود مصرف كنید زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می‌شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ اسانس گریپ فروت به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما از قسمت پوست خارجی میوه تازه به دست می‌آید. البته اسانسی هم به روش تقطیر با بخار آب از پوست میوه و خود میوه تهیه می‌شود که برای استفاده آروماتراپی توصیه نمی‌شود. این اسانس به رنگ کرم مایل به زرد کم رنگ با بوی متوسط، شیرین و شبیه بوی اسانس نارنج و به شدت فرار است که در طب آروماتراپی در درمان سلولیت (التهاب سلول‌ها)، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، افسردگی خفیف و خستگی عصبی به کار می‌رود.

موارد احتیاط:

- مصرف اسانس تهیه شده به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما باعث پیدایش واکنش افزایش حساسیت پوست نسبت به نور و ایجاد کک و مک می‌شود، بنابراین پس از استعمال این اسانس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری شود.

- این اسانس هم مانند سایر اسانس‌های بدست آمده از مرکبات پس از باز کردن درب شیشه 6 تا 9 ماه قابل مصرف است.

- چنانچه اسانس برای درمان سلولیت مصرف می‌شود باید درمان به صورت ماساژ انجام گیرد.

خواص داروئی:

1- گریپ‌فروت چون دارای كالری كمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است كه می‌خواهند وزن كم كنند و لاغر شوند . گریپ فروت از پرتقال كمتر قند دارد .

 2- گریپ‌فروت تمیز كننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می‌كند و دلیل آن این است كه هنگامیكه از گریپ فروت استفاده می‌كنید به علت دفع مواد زائد ممكن است مبتلا به اسهال شوید.

 3- گریپ فروت داروی خواب است . اگر می‌خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یك گریپ فروت و یا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب میل کنید .

 4- گریپ‌فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می‌آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید .

 5- گریپ‌فروت بدلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می‌كند پس باید آنرا قبل از غذا مصرف کرد تا اشتها را تحریك كرده و غذا را زودتر هضم کند .

 6- آنهائی‌كه كلیه و مثانه و كیسه صفرایشان سنگ تولید می‌كند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می‌كند.

7- مهمترین كاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا كلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربیها و مواد رسوب كرده پاك می‌كند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می‌سازد . تحقیقاتی كه جدیدا روی بیماران مبتلا به كلسترول بالا انجام شده است نشان داده است كه مصرف 2 عدد گریپ فروت در روز كلسترول خون را بطور متوسط 10درصد پائین می‌آورد و حتی مقدر HDL را كه چربی مفید است بالا می‌برد . بنابراین كسانیكه مبتلا به عارضه كلسترل بالا هستند باید گریپ فروت را با پوست مصرف كنند زیرا پكتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد .

8- خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را بنحو بارزی كاهش می‌دهد بنابراین كسانیكه در خانواده‌شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارند حتما باید از گریپ فروت استفاده كنند .

9- تحقیقاتی كه در روی خوكها انجام گرفته نشان داده است كه گریپ فروت در سلامتی شریانها اثر معجزه آسائی دارد . دانشمندان به یك دسته از خوكها غذاهای چرب ولی همراه با پكتین گریپ فروت دادند و به دسته دیگر بدون پكتین گریپ فروت . دسته اول عمر بیشتر داشته و بعد از تشریح جسد آنها به هیچ وجه اثری از تصلب شرائین مخصوصا در شریان‌های اكلیلی قلب و آئورت دیده نشد در حالیكه دسته دوم كه فقط غذاهای چرب مصرف كرده بودند مبتلا به تصلب شرائین و كلسترل بالا شده بودند .دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایش‌هائی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان بر روی موشها انجام دادند . به موشهائی كه مبتلا به سرطان بودند عصاره گریپ فروت تزریق كردند و با كمال تعجب مشاهده کردند كه رشد غده سرطانی در آنها متوقف شد و پس از چندی همه آنها بهبود یافتند . آنها نتیجه گرفتند كه در گریپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد .

10- هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد زیرا میكروب كش و ضد قارچ است البته عصاره هسته گریپ فروت بصورت قرص و كپسول در فروشگاه‌های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه‌ها موجود است می‌توانید خریداری كرده و مصرف كنید و یا اینكه هسته‌های گریپ فروت را جمع آوری كرده و خشك كنید سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر كنید و هر روز مقدار یك قاشق چای خوری از آنرا با آب میل كنید یا اینكه بهتر است همه گریپ فروت را با پوست سفید آن و هسته آن در داخل مخلوط كن برقی ریخته و مصرف كنید.

مضرات:

گریپ‌فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می‌كند مثلا كسی كه داروی فشار خون مصرف می‌كند اگر آنرا با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پائین می‌آید و خطرناك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha