طبق مطالعه‌ای كه بر روی شمار زیادی از افراد انجام شده است، مصرف مقدار زیادی غلات سبوس دار در رژیم غذایی زنان، احتمالا خطر ابتلا به فشار خون بالا را در آنان كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرویترز، محققان دریافتند كه در مورد زنان میانسال و مسن‌تر كه غلات سبوس دار را در بیشترین حد مصرف می‌كنند، نسبت به آنهاییكه كمترین میزان غلات را مصرف می‌كنند، این احتمال كه ظرف ده سال آینده به فشار خون بالا مبتلا شوند، كمتر است.

در این مطالعه دیده شد، زنانیكه بیشترین میزان مصرف غلات سبوس دار را داشتند نسبت به آنهاییكه كمترین میزان این غلات را در رژیم غذایی خود مصرف می‌كردند، ‪ ۱۱‬درصد كمتر احتمال داشت با خطر ابتلا به فشار خون بالا روبرو شوند.

نتایج حاصل از این مطالعه تایید تازه‌ای بر فواید قلبی عروقی مصرف غلات سبوس دار مانند جوی دو سر، بلغور جو و برنج قهوه‌ای به شمار می‌رود.

مطالعاتی كه پیش از این انجام شده‌است، میان رژیم‌های غذایی مملو از این مواد غذایی با كمتر شدن خطر ابتلا به بیماری قلبی و سكته مغزی ارتباط نشان داده‌اند.

الیاف و سایر مواد مغذی موجود در غلات سبوس دار به پایین آوردن كلسترول، قند خون و میزان انسولین كمك می‌كند و همچنین موجب بهبود عملكرد رگ‌های خونی و كاهش التهاب در سیستم گردش خون می‌شود.

محققان نتیجه گرفتند، این یافته‌ها نشان می‌دهند كه افراد می‌توانند با جایگزینی غلات سبوس دار در رژیم غذایی خود به جای غلات پوست كنده شده، به تعادل فشار خون و سلامت قلب خود كمك كنند.

این مطالعه در شماره اوت ‪" ، ۲۰۰۷‬مجله آمریكایی تغذیه بالینی" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha