در حالی که رییس جمهور به صورت کاملا شتاب زده طی حکمی وزیر بهداشت را برکنار کرد و دکتر محمد حسن طریقت منفرد را سرپرست جدید وزارت بهداشت معرفی کرد باید دید واکنش مجلسی ها به این اقدام رییس جمهور چه خواهد بود و آیا باز هم زور رییس جمهور بر مجلسی ها غلبه خواهد کرد؟

باز هم سیاست مهم تر از مشکلات سلامت مردم
سلامت نیوز: در حالی که رییس جمهور به صورت کاملا شتاب زده طی حکمی وزیر بهداشت را برکنار کرد و  دکتر محمد حسن طریقت منفرد را سرپرست جدید وزارت بهداشت معرفی کرد باید دید واکنش مجلسی ها به این اقدام رییس جمهور چه خواهد بود و آیا باز هم زور رییس جمهور بر مجلسی ها غلبه خواهد کرد؟ همانطور که با وجود مخالفت های بسیار مجلسی ها، رییس جمهور ریاست صندوق تامین اجتماعی را با دور زدن قانون به سعید مرتضوی با وجود داشتن سوابقی در حادثه کهریزک سپرد. باید منتظر بود آیا کارنامه رییس جمهور توسط مجلسی ها بازبینی می شود؟
افزایش قیمت دارو از طرف وزارت بهداشت بهانه ای بود برای رئیس جمهور تا به برکناری وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اقدام کند آن هم در روز پنج شنبه و به صورت کاملا شتاب زده که البته این روز، وقت مناسبی است برای کمتر رسانه ای شدن این موضوع چرا که پنج شنبه ها عملا روز جمعه رسانه ها است و فعالیت رسانه ها در حالت نیمه تعطیل است.
با این حال رسانه ها با مشاهده خبر برکناری وزیر بهداشت بر روی سایت اطلاع رسانی دولت دست به کار شدند و این خبر را منتشر کردند و مطمئنا خبرنگاران جویای حق و عدالت قطعا برای پوشش خبری بیشتر دست به کار خواهند شد تا از دستجردی که تنها زن وزیر بعد از انقلاب اسلامی در کابینه دولت بوده است حمایت کنند.
اما آنچه که در این میان مهم است این است که اختلاف رئیس جمهور با خانم وزیر بر سر افزایش قیمت دارو نبوده است چرا که این مسئله تنها راه توجیه برکناری وزیری است که عملکرد آن مورد تایید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است. انتشار اخباری انتقادی از وزیربهداشت مبنی بر عزم وی بر افزایش قیمت دارو آن هم در روزنامه دولتی، تنها جوابی است برای دلیل برکناری وزیر بهداشت و آماده سازی اذهان عمومی.
اگر مسئله افزایش قیمت دارو برای رئیس جمهور اهمیت زیادی داشت مطمئنا زودتر از اینها به فکر بازار دارویی کشور می افتاد و طی یک گفت و گوی خبری از اختصاص ارز به دارو با همان قیمت قبلی سخن نمی راند.
آقای رئیس جمهور خوب می داند که آن یک سوم ارزی که به دارو اختصاص داده شده است به قیمت 1226 تومان است و ارز مرجع دارویی سال گذشته قیمت 1050 تومانی داشت و این یعنی اختلاف حداقل 17 درصدی بین قیمت دو ارز که بر قیمت داروها نیز تاثیرگذار است و تنها راه کاهش قیمت دارو اختصاص یارانه به شرکت های واردکننده از سوی دولت است.
بنابراین می توان گفت به طور حتم دلیل برکناری خانم وزیر اصرار و حمایت وی از دکتر باقر لاریجانی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران است که برکناری وی را به صلاح نظام سلامت نمی دانست هرچند این خبر به عنوان شایعه ای از سوی مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد اما انتشار نامه استعفای دکتر باقرلاریجانی در یکی از خبرگزاری ها گویای این حقیقت بود که وزیر بهداشت برای برکناری دکتر باقر لاریجانی تحت فشار بوده است.
همچنین صحبت های خانم وزیر در مورد اینکه دارو و ملزومات پزشکی اولویت 7 و 8 را دارند و برخی کالاها مانند زین اسب در اولویت های بالاتر قرار داده شده اند نیز از آن دسته صحبت هایی بود که به مذاق آقای رئیس جمهور خوش نیامد و طبق آنچه که دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته بود «مطمئن باشید وزارت بهداشت مشکلات را در دولت مطرح می کند اما متاسفانه در دولت آقای احمدی نژاد وزرا در صورت هرگونه انتقاد باید با هیئت دولت خداحافظی کنند!» این پیش بینی نیز درست از آب درآمد و وزیر بهداشت با تمام تلاش ها و زحماتش در وزارت بهداشت حتی بدون هیچ تشکری از سوی رییس جمهور کنار گذاشته شد.!
رئیس جمهور در پیام خود به دکتر طریقت رسیدگی به امر دارو و درمان و ساماندهی طرح عظیم پزشک خانواده و کاهش هزینه های مردم در بخش درمان را خواستار شده است اما آقای رئیس جمهور، وضعیت بهداشت و درمان کشور با برکناری وزیر بهداشت و انتصاب سرپرست جدید بر این وزارتخانه بهبود پیدا نمی کند خود شما بهتر می دانید که عدم اختصاص بودجه مهمترین عامل عدم ساماندهی مسائل بهداشتی و درمانی کشور است و اختصاص بخشی از بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی که صرف مسکن مهر شد گویای این حقیقت است که رییس جمهور اهمیت کمی برای بخش بهداشت و درمان کشور قائل است.
طبق گفته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به طور حتم دولت نمی‌تواند با فرافکنی وزیر بهداشت را به عنوان اولین وزیر زن در تمام دولت‌ها برکنار کند، در صورت رخ دادن این اتفاق باید بعد از آن کارنامه خود آقای رئیس‌جمهور را هم بازبینی کرد.
حال باید دید واکنش مجلسی ها به این اقدام رییس جمهور چه خواهد بود و آیا باز هم زور رییس جمهور بر مجلسی ها خواهد چربید همانطور که با وجود مخالفت های بسیار مجلسی ها، رییس جمهور ریاست صندوق تامین اجتماعی را با دور زدن قانون به سعید مرتضوی با وجود داشتن سوابقی در حادثه کهریزک سپرد. باید منتظر بود آیا کارنامه رییس جمهور توسط مجلسی ها بازبینی می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha