جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲
کد خبر: 63735
سلامت نیوز: دانستن اینكه چه نوع نوشیدنی سالم‌تر است، كار سختی است. این روزها انواع و اقسام نوشیدنی‌ها با طعم‌دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی، با ویتامین یا بدون ویتامین در بسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شوند؛ حتی آب‌ها نیز با طعم‌های مختلفی فروخته می‌شوند. اما انتخاب سالم، یعنی انتخاب كمترین كالری به همراه طبیعی‌ترین اجزای تشكیل‌دهنده و كمترین مواد افزودنی، و برای آنكه بدانید هر فرد به چقدر مایعات در طول روز نیاز دارد و پاسخ بسیاری سوالات دیگر در این زمینه را دریابید، مقاله زیر  را بخوانید:

لازم نیست كه حتماً هر روز هشت لیوان آب بنوشید

هیچ قانون ثابتی مبنی بر نوشیدن روزانه هشت لیوان آب وجود ندارد. متخصصان تغذیه و پزشكان می‌گویند خانم‌ها باید هر روز 5/11 فنجان و آقایان 5/15 فنجان آب بنوشند؛ اما 20 درصد از این مقادیر از طریق غذاها تأمین می‌شود؛ پس اگر هر روز حدود 9 فنجان آب بنوشید، كافی است اما نباید زیاد خود را درگیر این اندازه‌ها كنید. بعضی از روزها برحسب میزان فعالیتی كه در طول روز داشته‌اید، نیاز به آب بیشتری دارید؛ در ضمن نوع تغذیه، وضعیت آب و هوایی و برخی عوامل دیگر در میزان مایعات دریافتی افراد تأثیر می‌گذارند.
نوشیدن قهوه و یا هر نوع نوشیدنی كافئین‌دار دیگر باعث از بین رفتن آب بدن نمی‌شود

طی چند سال اخیر، دانشمندان تحقیقاتی را در زمینه كافئین و تأثیرات آن انجام داده‌اند كه نشان می‌دهد كافئین ارتباطی با تشدید ادرار ندارد و به همان اندازه آب ادرارآور است. بنابراین كافئین باعث كاهش مایعات بدن از طریق ادرار نمی‌شود؛ یعنی هشت لیوان نوشیدنی كافئین‌دار به اندازه هشت لیوان مایعات دیگر، بدن را مرطوب می‌كند.

آب به تنهایی باعث كاهش وزن نمی‌شود

به تمام افرادی كه به اشتباه فكر می‌كنند با نوشیدن آب زیاد می‌توانند وزن كم كنند و لاغر شوند، باید گفت كه تا به حال هیچ مدرك و دلیل علمی مبنی بر ارتباط میان نوشیدن آب و احساس سیری ارائه نشده است. متخصصان تغذیه می‌گویند آب تنها زمانی در كاهش وزن مؤثر است كه بخشی از یك غذای پر حجم، سبزیجات و سوپ باشد. مثلاً خانم‌هایی كه به جای خوردن غذاهای پر كالری، سبزیجاتی مثل براكلی می‌خورند، با مصرف كمتر كالری‌ها، كاهش وزن پیدا می‌كنند. غذاهای پر آب همیشه زیاد به نظر می‌رسند؛ به طوری كه ذهن فریب می‌خورد. گاهی اوقات برخی افراد گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌گیرند و به جای نوشیدن آب، غذا می‌خورند و به همین دلیل بیشتر چاق می‌شوند. برعكس، افرادی كه با احساس گرسنگی به سراغ نوشیدن آب می‌روند، به دلیل دریافت كالری بسیار كمتر لاغر می‌شوند. نوشیدن یك نوشیدنی بدون كالری به شما كمك می‌كند تا به غذا حمله نبرید و با اشتهای بسیار زیاد غذا نخورید و از همین راه میزان غذای دریافتی شما كنترل می‌شود.

منتظر نمایند تا بعد از احساس تشنگی آب بنوشید

مكانیزم تشنگی معمولاً وقتی كه بدن 2-1 درصد دچار كم‌آبی می‌شود، شروع شده و نشانه آن كاهش تعرق بدن است. بدن ما همیشه مقدار مشخصی سدیم در خون حفظ می‌كند. در مورد مایعات نیز همین‌گونه است. وقتی این تعادل به هم می‌خورد، حسگرهای تشنگی در مغز پیغام هشدار می‌دهد كه زمان نوشیدن مایعات است و باید هر چه زودتر این نیاز برطرف شود. كم‌آبی واقعی با از دست رفتن 2 درصد از وزن بدن رخ می‌دهد؛ اما با دیدن علائمی مثل سردرد، حالت تهوع و احساس سرگیجه، پیش از این حالت، می‌توانید اقدام به رفع آن كنید. بنابراین در طول روز به‌طور مداوم و پیاپی آب بنوشید (به جای اینكه سه لیوان آب را یكجا بنوشید و تا چند ساعت دیگر آب ننوشید.

آیا می‌توانید هر چقدر كه دل‌تان می‌‌خواهد آب بنوشید؟

نوشیدن آب اگر بسیار سریع‌تر از عملكرد كلیه‌ها صورت بگیرد، باعث بر هم خوردن تعادل الكترولیت‌ها در خون، همچنین تورم مغز، حملات ناگهانی و كما می‌شود. در سال 2007 یك زن كالیفرنیایی، در اثر نوشیدن 2 گالون آب در عرض سه ساعت بدون ادرار كردن، جان خود را از دست داد. البته نوشیدن مقدار بسیار زیاد آب نیز علائم هشداردهنده و خطراتی به دنبال دارد؛ اما اگر می‌خواهید با نوشیدن آب فراوان دچار مشكل نشوید، بهتر است هیچ‌گاه حجم زیادی از آب را به یكباره ننوشید و آن مقدار را به طور متناسب در چند نوبت بنوشید تا در عملكرد كلیه‌ها نیز اختلالی ایجاد نشود.

هر زمان كه ورزش می‌كنید نیاز به نوشیدنی ورزشی ندارید

نوشیدنی‌های ورزشی برای زمانی كه ورزش‌های سخت و سنگین به مدت یك ساعت یا بیشتر انجام داده‌اید و یا تعرق بسیار زیادی كرده‌اید، توصیه می‌شود؛ ولی در یك ورزش ساده، مثل یك پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای، حدود 170 كالری می‌سوزانید.
حال آنكه دو فنجان نوشیدنی انرژی‌زا حاوی 100 كالری است و به همین راحتی، بخش زیادی از كالری را كه سوزانده‌اید، هدر می‌دهید. بنابراین هر ورزشی نیاز به استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا ندارد.

نوشیدن آب خنك به هیچ‌وجه بهتر از نوشیدن آب گرم نیست

یكی دیگر از تصورات اشتباه در مورد كاهش وزن این است كه بدن با دریافت آب خنك بیشتر فعالیت می‌كند و متابولیسم آن تسریع می‌شود؛ اما هیچ نوع دلیل علمی برای اثبات این گفته وجود ندارد. تغییر مكانیزم بدن با نوشیدن آب سرد و گرم بسیار جزئی و كوچك است؛ اما اگر طعم آب سرد را ترجیح می‌دهید، بهتر است كه به آب كمی یخ اضافه كنید. برای افزایش سرعت متابولیزم بدن ورزش كردن ایده بسیار بهتری است.

در یك روز معمولی، به طور متوسط بدن ما حجم نسبتاً زیادی آب را از دست می‌دهد. تا از این‌راه سموم را دفع كند. در هر صورت همه ما باید هر روز بیشتر از مقدار آبی كه از دست می‌دهیم، آب بنوشیم و این مقدار بستگی به سن و سال، مقدار فعالیت روزانه و متابولیسم داخلی بدن دارد. به طور روزانه سه لیتر آب یا سایر مایعات مقدار مناسبی است.
سعی كنید نوشیدنی‌های دیگر را جایگزین آب نكنید. بهتر است هر روز سه لیتر آب بنوشید. اما اكثر مردم بیشتر قهوه، چای و نوشابه می‌نوشند تا آب.

مواد غذایی به دو بخش تقسیم می‌شوند: مواد پر آب و مواد كم آب

غذاهای كم آب مثل تخم‌‌مرغ، ماهی، ماكارونی، دانه‌ها، حبوبات، نان، سیب‌زمینی، گوشت و پنیر و ... و غذاهای پر آب شامل میوه‌ها و سبزیجات می‌باشند، اما در میان میوه‌ها نیز میوه‌های كم آب و پر آب وجود دارند (میوه‌های پر آب مثل انگور و میوه‌های كم آب مثل موز). بیشتر مواد غذایی كه مردم آنها را مصرف می‌كند؛ جزء غذاهای كم آب هستند و به همین دلیل بدن H2O مورد نیاز خود را برای گوارش دریافت نمی‌كند. بنابراین باید در برنامه غذایی خود مایعات و آب بیشتری بگنجانید. برخی از مشكلات و بیماری‌ها در اثر كم آبی بدن ایجاد می‌شوند؛ مثل یبوست و مشكلات گوارشی، برونشیت مزمن، آسم، بیماری‌‌های پوستی و ...
بهتر است هنگام غذا خوردن كمتر آب و مایعات دیگر بنوشید؛ چرا كه باعث عدم گوارش غذا می‌شود.
در ماه‌های گرم سال نیاز به نوشیدن آب بیشتر داریم. علاوه بر آن، نورخورشید نیز باعث كم آبی پوست می‌شود و برای مرطوب نگه‌داشتن و حفظ رطوبت باید از كرم ضدآفتاب استفاده كرد.
نیم ساعت قبل و 5/2 ساعت بعد از خوردن غذا آب ننوشید تا فرایند گوارش به خوبی انجام شود.
هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب دو لیوان آب بنوشید تا كم آبی بدن در طول شب جبران شود.
منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha