جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 63741

ورم در پاها، دردسری است که در اکثر افراد به علت ایستادن زیاد یا پرواز طولانی مدت ایجاد می شود، در زنان باردار نیز این ورمها طبیعی به نظر می رسد. در صورتی که عوامل فوق الذکر در ورم پا دخیل نباشد، قطعاً در اثر یک بیماری جدی ورم ایجاد شده است. گردش خون ضعیف، اختلالات در سیستم لنفاوی و یا بر اثر لخته شدن خون، در پاها ورم ایجاد می شود

رابطه پاها با سلامتی بدن
سلامت نیوز:

سردی پاها، عوامل متعدد بسیار

اگر انگشتان پایتان همیشه سرد و یخ است، یکی از عوامل این مشکل، می تواند فشار خون پایین باشد. عوامل متعددی می تواند در گردش خون طبیعی، اختلال ایجاد کند، از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا بیماری های قلبی. اعصاب آسیب دیده ناشی از دیابت، نیز می تواند منجر به سردی پا شود. از سایر عوامل محتمل می توان به کم کاری تیروئید یا کم خونیاشاره کرد. پزشکان ضمن بررسی تمامی احتمالات موجود برای سردی پا، نسبت به درمان اقدام می کنند و یا گاهی اوقات این مشکل را امری طبیعی اعلام می کنند که ناشی از هیچگونه بیماری خاصی نیست.

درد در پاها


اگر پس از پایان یک روز کاری در پاهای خود احساس درد می کنید، این عارضه ممکن است ناشی از کفش نامناسب باشد. از میان هر ده نفر خانم، هشت نفر از آنها با پوشیدن کفش های نا مناسب، با پاشنه های خیلی بلند، به پاهای خود آسیب وارد می کنند. اما اگر درد ناشی از پاشنه بلند کفش نباشد، می تواند به علت شکستگی ایجاد شده بر اثر فشار، یا ترک در استخوان های پا ایجاد شده باشد. یک احتمال ممکن، ورزش های خیلی سنگین است. مخصوصاً ورزش هایی که تاثیر بسیاری بر پاها دارند مانند بسکتبال یا دو استقامت، پوکی استخوان نیز احتمال شکستگی را زیاد می کند.

قرمز، سفید و یا کبودی انگشتان


بیماری رینود باعث می شود، انگشتان به رنگ سفید در آمده، سپس مایل به آبی و کبود رنگ شده و دوباره به رنگ قرمز و سپس به رنگ طبیعی خود بر گردند. علت این  عارضه تنگی ناگهانی رگهای خونی اعلام شده است که به آن واسواسپاسم نیز می گویند. استرس ناگهانی یا تغییر در آب و هوا می تواند منجر به واسواسپاسم گردد. این بیماری اغلب نگران کننده نیست و مشکلات بعدی را در پی نخواهد داشت. اما رینود ممکن است با بیماری هایی مانند آرتروز روماتوییدی، اختلالات تیروئیدی یا بیماری Sjögren در ارتباط باشد.

درد در پاشنه


شایع ترین علت درد پاشنه، التهاب غلاف کف پایی است، التهاب رباط بلندی که به استخوان پاشنه متصل است. درد در زمانی که از خواب بیدار شده و برای اولین بار پا را روی زمین می گذارید، شدید تر است. آرتروز، ورزش های سنگین و کفش های نامناسب نیز می تواند باعث التهاب تاندون ها و درد پاشنه گردند.

اما در موارد نادر این دردها ناشی از وجود یک زائده استخوانی در پاشنه، عفونت استخوان، تمور یا شکستگی استخوان کف پاست.

کشیدن پاها هنگام راه رفتن


اغلب اولین نشانه این عارضه، تغییر در روش راه رفتن فرد است. گام های بلندتر از معمول برداشتن یا کشیدن پاها روی زمین هنگام راه رفتن. علت این عارضه می تواند از دست دادن حس طبیعی پاها به مرور زمان،  به سبب آسیب دیدن اعصاب محیطی پا باشد. بیش از 30% افراد مبتلا به این مشکل، به نوعی با بیماری دیابت درگیر هستند. اما آسیب دیدن اعصاب ممکن است با عوامل دیگری از جمله عفونت، کمبود ویتامین ها، یا استفاده بیش از حد از الکل در ارتباط باشد. البته بیشتر اوقات علت اصلی آسیب دیدگی اعصاب، برای بیماران مشخص نیست.

چماقی شدن انگشتان و ناخن پا


در این حالت، فرم ظاهر انگشتان پا و گاهی انگشتان دست، تغییر شکل می دهند. بالای ناخن ها گرد و منحنی می شود و انتهای ناخن، محدب شکل می گردد. بیماری های ریوی شایع ترین علت این عارضه می باشد، اما گاهی نیز می تواند به علت بیماری قلبی، مشکلات کبدی و اختلالات گوارشی و یا بر اثر برخی عفونت ها ایجاد شود. البته در مواردی، تنها بر اثر سابقه ژنتیکی و خانوادگی و بدون تاثیر هیچ بیماری مهمی، ناخن ها به این شکل در می آیند.

ورم در پاها


ورم در پاها، دردسری است که در اکثر افراد به علت ایستادن زیاد یا پرواز طولانی مدت ایجاد می شود، در زنان باردار نیز این ورمها طبیعی به نظر می رسد. در صورتی که عوامل فوق الذکر در ورم پا دخیل نباشد، قطعاً در اثر یک بیماری جدی ورم ایجاد شده است. گردش خون ضعیف، اختلالات در سیستم لنفاوی و یا بر اثر لخته شدن خون، در پاها ورم ایجاد می شود. اختلال در کار کلیه ها یا تیروئید نیز می تواند منجر به تورم شود. اگر شما تورم مداوم در پای خود را دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سوزش در پاها

احساس سوزش در پاها در مبتلایان به دیابت به علت آسیب عصب محیطی، بسیار شایع است. همچنین می تواند بر اثر کمبود ویتامین B، در پای ورزشکار، یا در بیماران کلیوی مزمن و یا بر اثر گردش خون ضعیف در کف پا و حتی در ساق پا (بیماری شریانی محیطی) و یا بر اثر کم کاری تیروئید ایجاد شود.

سوزشهایی که به هیچ وجه بهبود نمی یابند


سوزش در پاها، مهمترین اخطار برای بیماران دیابتی است. دیابت می تواند در احساس طبیعی پاها، گردش خون و روند طبیعی بهبود زخم ها اختلال ایجاد کند. به طوری که حتی یک تاول کوچک، تبدیل به زخمهای اساسی و جدی می گردد. هرگونه خراش و سوزش در افراد دیابتی، مستعد ایجاد عفونت های شدید است. این افراد باید هر روز پاهای خود را بشویند، خشک کنند و ببینند که هیچ زخم یا حتی خراش کوچکی در پاهایشان ایجاد نشده باشد. بهبود دیرهنگام زخم ها ممکن است بر اثر گردش خون ضعیف ناشی از بیماری های عروقی باشد.

درد در انگشت شست پا



نقرس علت رایج درد ناگهانی در مفصل انگشت شست پا است، همراه با قرمزی و تورم (در اینجا دیده می شود). استئوآرتریت نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب درد و تورم می شود. اگر مفصل سفت و سخت است، ممکن است دچار عارضه التهاب مفصل (آرتریت) شده باشد.

درد در انگشتان کوچک پا


اگر هنگام راه رفتن روی سنگ احساس سوزش در پنجه پا دارید، و این سوزش به انگشتان کوچک پا کشیده می شود، شما دچار بیماری مورتون نوروما هستید. که منجر به ضخیم شدن بافت نواحی عصب ها معمولاً بین انگشتان سوم و چهارم می شود. این بیماری در میان زنان بسیار شایع تر است و بر اثر آسیب یا فشار بیش از حد بر انگشتان ایجاد می شود.

خارش پا


خارش و پوسته پوسته شدن در ناحیه پا که اغلب در پای ورزشکاران دیده می شود، یک عفونت قارچی است که در مردان بین سنین 20 و 40 سال شایع تر است. این خارش به وسیله درمانهای شیمیایی یا محصولات مراقبت از پوست که به آنها درماتیت تماسی می گویند، درمان می شود. همچنین قرمزی وخشکی پوستنیز از بین می رود. اگر پوست در نواحی خارش، ضخیم شود و به شکل جوش در آید، ممکن است ناشی از بیماری پسوریازیس باشد که بر اثر ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. استفاده از کرمهای درمانی باعث بهبود این علائم می شود.

انحنا و دفرمه شدن انگشتان


این بد شکلی انگشتان و خارج شدن آنها از شکل اصلی می تواند بر اثر استفاده مستمر از کفشهای تنگ و تحت فشار قرار گرفتن انگشتان ایجاد شود. همچنین ممکن است در اثر بیماری هایی که به اعصاب پا آسیب می رسانند، ایجاد شود. مانند دیابت، مصرف زیاد الکل یا هر گونه اختلال عصبی دیگر . در این عارضه انگشتان در بند اول به سمت بالا و از بند دوم انگشت به سمت پایین خمیده می شوند و به شکل چنگ در می آیند. با تمرینات کششی یا استفاده از کفشهای طبی مخصوص یا در نهایت با جراحی می توان این عارضه را درمان کرد.

اسپاسم عضلات پا


درد ناگهانی و شدید ایجاد شده در پا، نشان از گرفتگی و اسپاسم عضلات است که اغلب برای مدت چند دقیقه به شدت آزار دهنده هستند. فعالیت بیش از حد یا خستگی عضلانی، عامل ایجاد کننده این اسپاسم است. گاهی اوقات گردش خون ضعیف، کم آبی بدن، برهم خوردن تعادل پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا ویتامین D در بدن منجر به گرفتگی عضلات می شود. برهم خوردن هورمون ها ناشی از حاملگی، یا اختلالات تیروئیدی نیز در این میان نقش مهمی بازی می کنند. اگر اغلب دچار این نوع اسپاسم های شدید عضله می شوید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید  تا با ارائه تمرینات ورزشی ، به تقویت عضلات آسیب دیده اقدام شود.

لکه های سیاه رنگ روی پا


معمولاً سرطان پوست در نواحی که در معرض نور خورشید است، اتفاق می افتد. بنابراین سایر قسمت های بدن، برای این بیماری بررسی نمی شوند. با این وجود بیماری ملانوما، که از خطرناک ترین انواع سرطان پوست است، گاهی در نواحی که به طور منظم و مستمر در تماس با آفتاب نیستند، نیز اتفاق می افتد. ملانوما حتی می تواند در زیر ناخن ها لکه های سیاه رنگ ایجاد کند.

زرد شدن ناخن شست پا


اطلاعات زیادی را در خصوص سلامت بدن می توان از ناخن شست دریافت کرد. عفونت های قارچی اغلب موجب ضخیم شدن ناخن پا و زرد رنگ شدن آن می شود. ضخیم و زرد شدن ناخن می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد، از جمله لنف ادما (تورم ناشی از سیستم لنفاوی)، مشکلات ریوی ، و یا آرتریت روماتوئید.

گود شدن و قاشقی شدن روی ناخنهای شست


گاهی آسیب شدید به ناخن و یا قرار گرفتن زیاد در معرض حلال های مشتق از نفت، منجر به مقعر و قاشقی شدن سطح ناخن شست می شود. البته فقر آهن در بدن نیز می تواند این عارضه را ایجاد کند.

سفید شدن سطح ناخن

صدمه به ناخن یا هر نوع بیماری در کل بدن، می تواند منجر به سفیدی سطح ناخن گردد. اگر یک قسمت یا تمامی ناخن از بستر خود جدا شود، زیر آن به رنگ سفید در می آید. این سفیدی ممکن است به علت آسیب به ناخن، عفونت ناخن یا بیماری پسوریازیس یا داءالصَدَف ایجاد شود. اگر مشکلی برای خود ناخن ایجاد نشده باشد و بیشتر قسمتهای آن به رنگ سفید در آید، این نشانه می تواند بر اثر یک بیماری جدی مانند بیماری کبد، نارسایی قلبی یا دیابت بوجود آمده باشد. در خصوص هر احتمال ممکن با پزشک خود مشورت کنید.

سوراخ سوراخ شدن روی ناخن


گودالی شدن یا سوراخ شدن سطح ناخن ها بر اثر اختلال در رشد ناخن ها در ناحیه ریشه ناخن ایجاد می شود. در بیشتر مبتلایان به پسوریازیس یا داءالصَدَف این عارضه دیده می شود.

منبع: مجله پزشکی مادر     

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha