سلامت نیوز: احساس تنهایی بعد ازطلاق فقط به‌خاطر این نیست که شما همسرتان را از دست داده‌اید، بلکه به این دلیل است که شما پس از طلاق علاوه بر همسرتان، خانواده او و دوستان مشترک‌تان و حتی برخی از دوستان شخصی خودتان که به دلیل اینکه شما اکنون فردی طلاق گرفته هستید حاضر به ادامه دوستی‌شان با شما نیستند،‌ از دست داده‌اید. اینکه زمان تولدتان تعداد آدم‌هایی که به شما تبریک می‌گویند بسیار کمتر از گذشته شده و زمانی که به کمک نیاز دارید تعداد دوستانی که می‌توانید به آنها مراجعه کنید کمتر از گذشته است،‌بسیار آزاردهنده است و می‌تواند موجب افزایش رنج روحی‌تان شود. راهبردهای زیر که چکیده‌ای از مشاور‌ه‌های روان‌شناسان برجسته آمریکایی متخصص در حوزه طلاق است، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.   

با دوستان و خانواده‌تان باشید


زمانی که شما واقعاً احســـــــاس تنهایی می‌کنید، کاری که می‌توانید انجام دهید، اتکا به خانواده و دوستانی است که هنوز در کنارتان هستند. سعی کنید با آنها ارتباط داشته باشید. می‌توانید با آنها به پارک، رستوران یا مکان تفریحی بروید. این کار به شما امکان می‌دهد که بتوانید با آنها از احساس‌ها و رنج‌هایتان صحبت کنید.

ارتباط برقرار کردن با دوستان و خانواده به شما نشان می‌دهد که دقیقاً از چه افکار، تجربیات و احساس‌هایی رنج می‌برید و همین شناخت تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. برخی از افراد طلاق گرفته به این دلیل به انزوا پناه می‌برند که حوصله بودن در جمع را ندارند و احساس می‌کنند ممکن است با حضورشان در جمع افراد دیگر را نیز ناراحت کنند. ولی دوستان و خانواده شما که در کنارتان باقی مانده‌اند، شما را درک می‌کنند و متوجه هستند که شما مانند سابق حوصله ندارید. بنابراین به دلیل بی‌حوصلگی‌تان خود را گناهکار ندانید. اگر در این‌ زمان ‌بی‌حوصله‌ نبودید ‌جای ‌تعجب‌ داشت.

کار تازه‌ای را شروع کنید


چیز دیگری که شما می‌توانید برای مقابله با تنهایی انجام دهید، شروع یک کار تازه است. این روش مهمی برای متمرکز کردن توجه‌تان به چیز دیگری غیر از تنهایی است. شما می‌توانید در کاری که تخصص آن را دارید، به شروع یک طرح تازه فکر کنید یا به کلاس‌های آموزشی یا هنری بروید. می‌توانید در یک گروه خیریه داوطلب شوید یا هر کار دیگری که به شما امکان می‌دهد به آن توجه کنید و بر چیــز دیگـــــری متمرکز شوید، انجام دهید. پرداختن به کاری که به موضوع طلاق یا تنهایی‌تان ارتباطی ندارد،‌ روشی مهم برای آغاز فرایند درمان تنهایی و غلبه بر فقدان شبکه‌های حمایتی پیش از طلاق است.

 به یک گروه بپیوندید


 اگرچه دوستان و خانواده برخی اوقات می‌توانند از شما حمایت زیادی کنند، اما برخی اوقات شما برای صحبت با آنها درباره تجربیات یا تنهایی‌تان راحت نیستید. انتخاب دیگر، پیوستن به گروه از افرادی است که طلاق گرفته‌اند.

 این کار به شما امکان می‌دهد با کسانی که تجربیات مشابه شما داشته‌اند یا افرادی که در حال حاضر در شرایط شما هستند، صحبت کنید. این کار امکان ارائه بازخورد احساسات و افکارتان را به شما می‌دهد.

شما می‌توانید با پیوستن به این گروه‌ها دوستان خوب جدیدی نیز پیدا کنید که با شما هم‌زبان هستند.

عضویت در این گروه‌ها می‌تواند امکان فعالیت‌های مشترکی همچون مسافرت‌های گروهی یا فعالیت‌های اقتصادی یا علمی مشترک را به همراه داشته باشد.

به روان‌شناس یا مشـــاور مراجعه کنید


مشاوره با روان‌‌شناس یا مشاور خانواده نیز می‌تواند در شناخت علت‌های رنج‌هایتان و حل آنها به شما کمک کند.   
منبع: مجله سپیده دانایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha