سلامت نیوز: یک متخصص پیوند اعضاء با بیان اینکه استرس از جمله عامل اصلی بروز سکته‌های مغزی در بین جوانان است، گفت: افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند بیشتر در معرض آلودگی هوا، عدم تحرک و چاقی ناشی از آن قرار دارند که این عوامل می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ابتلا به سکته‌های مغزی در سنین مختلف باشد.

دکتر عباس خدادادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگرعمل خون رسانی در قسمتی از مغز متوقف شود با از دست دادن عملکرد طبیعی آن بخش فرد دچار سکته مغزی می‌شود، اظهار داشت: افراد سالمند که به بیماری‌هایی نظیر فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند بیشتر در معرض سکته‌های مغزی قرار دارند که البته شیوع این بیماری امروزه در بین جوانان بسیار زیاد شده است.

این متخصص پیوند عضو در ادامه روی آوردن به زندگی شهری و ماشینی را از عوامل اصلی بروز سکته‌های مغزی در افراد مختلف عنوان کرد و افزود: افرادی که در شهرها زندگی می کنند بیشتر در معرض آلودگی هوا، عدم تحرک و چاقی ناشی از آن قرار دارند که این عوامل می‌تواند پیش زمینه برای ابتلا به سکته‌های مغزی در سنین مختلف را فراهم کند.

وی استرس را از جمله عوامل اصلی بروز سکته‌های مغزی در بین قشر جوان دانست و افزود: استرس بر روی دیواره رگ‌ها و سیستم گردش خون اثرات مخربی دارد و با توجه به اینکه میزان استرس در بین جوانان در مقایسه با سایرین بیشتر است؛ بنابراین این دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به سکته های مغزی هستند.

این متخصص پیوند اعضاء با بیان اینکه افزایش استفاده از دخانیات به خصوص قلیان در بین جوانان عامل مهمی است که تاثیرات مخربی را بر روی عروق مغزی و قلبی می گذارد، تصریح کرد: فست فودها و غذاهای پرچرب که امروزه بسیاری از جوانان مصرف می کنند خطرابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می دهد که باید این نوع از غذاها را در برنامه‌های غذایی خود حذف کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان یائسه در مقایسه با افراد دیگر به دلیل از بین رفتن اثرات محافظتی مستعد بسیاری از سکته‌ها هستند، اظهار داشت: زایمان، بارداری و فشار ناشی از بزرگ شدن رحم موجب لخته پراکنی در بدن خانم‌ها می‌شود که این یک عامل زمینه ساز اولیه برای سکته‌های مغزی در این دسته افراد می‌تواند باشد.

این متخصص پیوند اعضاء با بیان اینکه علائم هشداردهنده‌ای برای سکته های مغزی وجود ندارد، گفت: افراد به صورت خفیف یا شدید در معرض این عارضه قرار می گیرند که به محض بروز آن باید در بیمارستان بستری شوند تا منجر به صدمات دائمی مغز نشوند.

خدادادی در پایان با اشاره به عوارض این عارضه از قبیل تاری دید، فلج شدن ومرگ مغزی توصیه کرد: جوانان باید تلاش کنند آن دسته از عوامل زمینه ساز سکته‌های مغزی که به مهمترین آنها اشاره شد را کاهش دهند تا در معرض ابتلا به این بیماری قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha