سلامت نیوز: تین پِرِپ، جدیدترین و دقیق‌ترین روش انجام تست پاپ اسمیر (بررسی سرطان دهانه رحم) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سرطان دهانه رحم دومین سرطان بدخیم شایع در زنان است که منجر به مرگ و میر می‌شود. تغییرات پیش سرطانی و مراحل اولیه سرطان دهانه رحم علامت مشخصی ندارند و در بیشتر موارد فاقد علامت هستند و تنها در مراحل پیشرفته با درد شدید همراه‌اند.

توصیه شده در صورتی که زنی دارای یکی از علائم زیر باشد به پزشک زنان مراجعه کند:


1- خونریزی در فاصله بین دو قاعدگی

2- خونریزی بعد از تماس جنسی، دوش واژینال و یا پس از معاینه لگن

3- درد در ناحیه لگن که وابسته به سیکل (چرخه) عادت ماهیانه نباشد

4- وجود ترشحات زیاد و غیر طبیعی که ممکن است رقیق با غلیظ بوده و با بوی تعفن همراه باشند.

5- تکرر ادرار

6- درد در هنگام ادرار کردن

تست پاپ اسمیر چیست؟


در دهه 1920 میلادی یک پزشک برجسته یونانی به نام گئورگیوس پاپا نیکولائو به این کشف بزرگ رسید که می‌توان تغییرات پیش سرطانی و سرطانی سلول‌های پوشش دهانه رحم را تشخیص داد و بسیاری از آنها را با موفقیت درمان کرد.

این تست از همان زمان به تست پاپ اسمیر معروف شده است و هم‌اکنون به صورت گسترده در تمام دنیا برای پیشگیری و غربالگری سرطان دهانه رحم و دیگر بیماری‌های سیتولوژیکی سیستم تناسلی زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پی این کشف، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در زنان به میزان چشمگیری (بیش از 70 درصد) کاهش یافته است.

با وجود این، ریشه‌کنی سرطان دهانه رحم هنوز به صورت هدفی دور از دسترس باقی مانده است. در حال حاضر سالیانه دو تا سه میلیون مورد از این نوع سرطان از سراسر دنیا گزارش می‌شود. در ایالات متحد آمریکا سالیانه حدود 450 هزار نفر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند که 50 درصد این سرطان‌ها در زنانی رخ می‌دهد که هیچ‌گاه در طول عمر خود تست پاپ اسمیر انجام نداده‌اند.

10 تا 20 درصد این موارد نیز در زنانی مشاهده شده که در پنج سال آخر منتهی به بروز سرطان، تست پاپ اسمیر انجام نداده‌اند و 25 درصد موارد هم در زنانی دیده شده که تستی با نتیجه غیر طبیعی داشته‌اند، اما پیگیری مناسبی در مورد آنها انجام نشده است.

برای چه کسانی باید غربالگری سرطان دهانه رحم انجام شود؟


راهکارهای غربالگری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. ولی توصیه عمومی این است که سه سال بعد از اولین تماس جنسی، غربالگری پاپ اسمیر انجام شود و بعد از آن به صورت منظم سالی یک بار تا سنین 60-55 سال ادامه می‌یابد و از سن 60 سالگی به بعد چنانچه نتایج تست‌های پیشین منفی بوده باشد متوقف شود.

ارتباط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با سرطان دهانه رحم

به گزارش ایسنا، علت سرطان دهانه رحم سال‌ها ناشناخته بود اما اکنون ثابت شده است که ارتباط HPV با سرطان مزبور بسیار قوی‌تر از ارتباط مصرف‌ دخانیات با سرطان ریه است (بیش از 99.7 درصد). این ویروس علاوه بر انتقال از طریق تماس جنسی از طریق تماس پوست به پوست هم منتقل می‌شود. تاکنون بیش از 100 گونه از این ویروس شناخته شده که از این میان، یکسری از گونه‌ها پرخطر هستند (مثل گونه‌های 16 و 18 که عامل 70 درصد سرطان دهانه رحم محسوب می‌شوند).

سایر فاکتورهای موثر در سرطان دهانه رحم


هر چند ابتلا به HPV یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سرطان دهانه رحم است، سایر فاکتورها هم می‌توانند احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. فاکتورهای دخیل عبارتند از: شروع فعالیت جنسی از سنین پایین، کاهش توانایی سیستم ایمنی، ابتلا به HIV، استعمال دخانیات و عدم انجام تست پاپ اسمیر به صورت روتین.

روش‌های گوناگون انجام تست پاپ اسمیر


تا اواسط دهه 90 تنها از روش سنتی و مرسوم برای انجام تست پاپ اسمیر استفاده می‌شد؛ در این روش سلول‌های برداشت شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه‌برداری به یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شد اما حدود 80 درصد سلول‌ها بر روی وسایل نمونه‌برداری باقی مانده و به ناچار دور ریخته می‌شدند.

اما از اواسط دهه 90 روش جدید «تین پرپ» معرفی گردید و تاییده اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) را به عنوان روشی با کارآیی بیشتر برای انجام تست پاپ اسمیر دریافت کرد. در این روش تمام سلول‌های برداشت شده به یک محلول نگهدارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شود.

در هنگام انتقال سلول‌های دهانه رحم به اسلاید شیشه‌ای اولا مواد مزاحم غیر تشخیصی مثل خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف می‌شوند و ثانیا این سلول‌ها به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می‌شوند. این دو خاصیت سبب می‌شود هم‌پوشانی سلول‌های پوششی که در روش‌های سنتی دیده می‌شود و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیر طبیعی از بین برود و در نتیجه قدرت و حساسیت تست پاپ اسمیر افزایش می‌یابد.

در ضمن هنگام انتقال سلول‌های دهانه رحم به مایع نگهدارنده امکان بررسی همزمان برای سلول‌های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت‌های کلامیدیایی و سوزاک هم وجود دارد.

امروزه حدود 90 درصد تست‌های پاپ اسمیر که در آمریکا انجام می‌شود به روش جدید تین پرپ است.

آمادگی‌های لازم پیش از انجام تست پاپ اسمیر

- از 72 ساعت پیش از انجام آزمایش از دوش واژینال (شستشوی داخل واژن با آب یا مواد ضدعفونی‌کننده) پرهیز کنید.

- از نمونه‌گیری در زمان قاعدگی اجتناب کنید (بهترین زمان انجام تست بین روزهای 10 الی 14 پس از آغاز قاعدگی است).

- از 48 ساعت پیش از انجام آزمایش از تماس جنسی بدون وسایل محافظتی خودداری کنید.

درمان عارضه چگونه است؟


در صورت تشخیص به موقع مراحل پیش سرطانی و یا مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، می‌توان با درمان‌های معمولی نظیر فریز کردن، بیوپسی و ... بیمار را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha