سرانجام پس از حرف و حدیث هایى كه درباره اختلاف رئیس‌جمهور با تنها وزیر زن كابینه بر سر زبان‌ها افتاد، حكم عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكى صادر شد.

وزیر بهداشت قربانی پیگیری مشکل دارو
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «تا احمدی‌نژاد هست وحید دستجردی هم هست». «وزیر بهداشت با سیاست‌های دولت بر سر كار هستند». جمله اول را محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور و جمله دوم را غلامحسین الهام سخنگوی دولت در پاسخ به سوال احتمال بركناری وزیر بهداشت عنوان كرده بودند. با این حال ظهر روز پنج شنبه تصمیم دولت برای بركناری مرضیه وحید دستجردی رسانه‌ای شد و از سوی دولت اعلام شد كه محمدحسن طریقت‌منفرد به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب شده است.این اولین بار در دولت نهم و دهم نیست كه وزیری اینگونه بركنار می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت كه چون چند ماهی بیشتر به پایان عمر دولت باقی نمانده، دیگر وزرا از عزل شدن در امان هستند.

حكم سرپرستی برای طریقت!

سرانجام پس از حرف و حدیث هایى كه درباره اختلاف رئیس‌جمهور با تنها وزیر زن كابینه بر سر زبان‌ها افتاد، حكم عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكى صادر شد. رئیس‌جمهور همچنین طى حكمى دكتر، محمدحسن طریقت منفرد را به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب كرد. در حكمی كه از سوی احمدی‌نژاد برای طریقت منفرد صادر شده است عنوان شده، با توجه به تجربیات ارزشمند و به استناد اصل یكصد و سى و پنجم قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران جناب‌عالى را به سمت «سرپرست وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكى» منصوب مى‌نمایم. همچنین در این حكم پیشبرد برنامه‌هایی چون ساماندهى طرح عظیم پزشك خانواده، امر دارو و درمان، رسیدگى به بهداشت و تغذیه مردم، عدالت آموزشى و بهداشتى و درمانى و كاهش هزینه‌هاى مردم به عنوان اولویت كاری بر عهده طریقت منفرد گذاشته شده است.این حكم روز پنج شنبه در رسانه‌ها قرار گرفت. اما این بار رسومات گذشته نیز رعایت نشد و احمدی‌نژاد با چند ساعت تاخیر از زحمات وزیر بهداشت خود كه زمانی به وی نمره بیست داده بود طی نامه‌ای كوتاه قدردانی كرد.

برکناری وزیر بهداشت درست زمانی به واقعیت پیوست که چند روز قبل محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در مراسمی که دکتر دستجردی نیز حضور داشت، عنوان کرده بود تا زمانی که من و آقای احمدی نژاد هستیم، خانم وزیر هم می ماند. رحیمی تنها عضو كابینه دولت نبود كه به صراحت از ماندگاری دستجردی سخن گفت بلكه غلامحسین الهام كه به تازگی سكان سخنگویی دولت را به دست گرفته است در این باره عنوان كرد كه وزیر بهداشت با سیاست‌های دولت بر سر كار هستند.اما با این وجود شاهد این هستیم كه چند روز پس از اظهارنظر الهام، رئیس‌جمهور تصمیم خود را برای بركناری وحید دستجردی عملی می‌كند.

علت بركناری دستجردی

ماجرای برکناری وزیر بهداشت از درخواست برای تغییر دکتر باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، شروع شد. جایی که گفته می شود برخی دولتمردان خواستار برکناری لاریجانی بوده‌اند اما وزیر بهداشت حاضر نشده این حکم را برای لاریجانی صادر کند.به‌دنبال بروز این شایعات، ماجرای ارز دارو پیش آمد و دستجردی به صراحت از مشکلات تامین نشدن ارز دارو و کمبودهای وزارت بهداشت در باره تامین ارز سخن گفت اما رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی، ادعای خانم وزیر را رد کرد و عنوان داشت که تمامی ارز دارو تامین شده است.

تنش بین رئیس دولت و عضو كابینه‌اش و بیان مشكلات وزارت بهداشت در باره تامین ارز به همین جا محدود نشد و بار دیگر خانم وزیر در جمع روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عنوان داشت که حرف ما همان گفته های قبلی است و تنها یک سوم از ارز دارو تامین شده است.در همین رابطه شایعه بركناری وحید دستجردی قوت گرفت و كار تا آنجا پیش رفت كه روزنامه ایران كه رسانه دولت است در گزارشی به انتقاد از تنها عضو كابینه دولت پرداخت و وی را به بی‌مهری و ناسپاسی از احمدی‌نژاد متهم كرد.احمدی‌نژاد یك روز قبل از بركناری وحید دستجردی در پاسخ به سوال خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اختلاف دولت و وزارت بهداشت عنوان كرده بود كه هیچ دعوایی در داخل دولت نداریم.

در پی بركناری وحید دستجردی از وزارت بهداشت باقر لاریجانی با ارسال نامه‌‌ای خطاب به همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران از آنان خداحافظی و تشکر کرد.در بخشی از این نامه آمده است از آنجا که به‌رغم تمامی تلاشی که مسئولین حوزه سلامت برای ثبات مدیریتی این مجموعه به عمل آورده‌اند، تدبیر دیگری برای اداره این نهاد علمی ارزشمند در نظر گرفته شده است، ضمن سپاس و عرض تسلیم در برابر تقدیرات الهی و با رخصت از محضر اساتید محترم، همکاران گرامی خصوصا وزیر پرتلاش، ارزشمند و خستگی ناپذیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرکار خانم دکتر وحید دستجردی، از خدمت عزیزان مرخص می‌گردم. پس از استعفای باقر لاریجانی، حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت نیز جای باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را گرفت.

شتابزدگی در بركناری

این اولین بار نیست كه محمود احمدی‌نژاد در اقدامی شتابزده وزیری را از كابینه خود جدا می‌كند. در تجربه هشت ساله حضور وی در راس مدیریت اجرایی همواره شاهد این بوده‌ایم كه وزرایی یك شبه از كابینه دولت كنار گذاشته شدند. داستان عزل و نصب‌ها در دولت نهم و دهم تا حدی پیچیده است. از یکسو احمدی نژاد شخصا به برکناری برخی وزرایش مبادرت می کند و از دیگر سو وی به حجم توصیه و سفارش‌ها برای برخورد یا محدود کردن مشایی و برخی افراد دیگر توجهی نمی کند. كارشناسان توجیهی برای اینگونه تغییرات در بدنه دولت ندارند اما رئیس اجرایی كشور بركناری، نصب، عزل و جابه‌جایی در بدنه كابینه راحق خود می‌داند.

عزل و نصب‌هایی كه همواره با حاشیه‌ها و پشت پرده‌هایی همراه بوده است.می توان گفت كه حمید بهبهانی تنها وزیر در كابینه دولت بوده كه با استیضاح نمایندگان مجلس بركنار شده است اما حتی این استیضاح نیز با حاشیه‌هایی همراه بود.در زمان استیضاح بهبهانی اخباری مبنی بر تلاش برخی مدیران این وزارت‌خانه برای بركناری بهبهانی منتشر و رایزنی‌ها، ارتباطات پشت پرده و جناح بندی‌های مختلفی در آن زمان ایجاد شده است.

در دولت دهم طرح ادغام وزارت‌خانه‌ها در دستور كار مجلس قرار گرفت از این رو دولت افرادی چون محرابیان، مصری، زاهدی، محصولی، محمد جهرمی، کامران باقری لنکرانی را یا به دلیل اختلاف‌نظرهای کم و زیاد با شخص رئیس‌ جمهور و تاثیرگذارانی چون مشایی یا به‌خاطر عواملی نظیر ادغام برخی وزارت‌خانه‌ها، کنار گذاشته است.این بركناری‌ها گاهی با انتقادات شدیدی همراه بود چه آنكه بعد از برکناری وزیر اطلاعات؛ رهبر انقلاب مخالفت خود را با این امر اعلام کردند. اما احمدی‌نژاد با ۱۱ روز خانه‌نشینی بر رای خود پافشاری کرد. حالا نیز با نزدیک بودن انتخابات یازدهم و بازگشتن غلامحسین الهام به بدنه دولت و همچنین دادن مسئولیت جدید به علی نیکزاد که یکی از گزینه های دولتی‌ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است و همچنین جابه‌جایی اسفندیار رحیم مشایی که سیاسیون معتقدند اگر تایید صلاحیت شود، گزینه اصلی دولتی‌هاست، نشان می دهد سناریوی انتخاباتی دولتی‌ها از هم اکنون کلید خورده است و این عزل و نصب های جدید هرگز بی‌ارتباط با انتخابات نیست. نكته‌ای كه نباید در‌باره عزل‌های صورت گرفته در بدنه دولت فراموش شود نوع برخورد با وزرایی است كه كنار گذاشته شده‌اند.

بركناری محسنی اژه‌ای و صفار هرندی به دلیل مخالفت با معاون اولی مشایی، نحوه بركناری منوچهر متكی از سمت وزارت امور خارجه در هنگام سفر به سنگال، بركناری یك شبه تقی پور از سمت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، بركناری وحید دستجردی از وزارت بهداشت در حالی كه برخی شایعات از این حكایت دارد كه وی در زمان ورود به وزارت بهداشت متوجه بركناری خود شده و نتوانسته وارد وزارت‌خانه شود، تنها نمونه‌هایی است كه در نوع ادبیات عزل و نصب دولت می‌توان به آن اشاره كرد.نكته دیگری كه باید در این‌باره به آن اشاره كرد این است كه بركناری وزرا در ماه‌های اخیر درست زمانی اجرایی شده است كه كشور در روزهای تعطیلات رسمی بوده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعطیلات و مشغول سركشی در حوزه‌های كاری خود هستند از این رو این عزل و نصب‌ها در سكوت خبری اجرایی یا از برد خبری كمی برخوردار شده است. علاوه بر این با وجود اینكه چیزی به پایان عمر دولت نمانده است علاوه بر بركناری وحید دستجردی شایعه بركناری وزیر كشور نیز منتشر شده است با وجود اینكه شایعات اینچنینی در بدنه دولت از سوی اعضای دیگر كابینه رد شده اما باید در انتظار نشست و دید چه سرنوشتی برای بازماندگان كابینه رقم خواهد خورد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha