شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 63812
سلامت نیوز : گرانی دارو ماه‌های متمادی است كه بیماران را در مضیقه گذاشته است. به گفته عابد فتاحی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، «كشورمان از سوی هیچ كشوری در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشكی در تحریم نیست و چالش كنونی حوزه دارو در كشور از افزایش قیمت داروهای وارداتی است.» اما گران فروشی داروها در برخی داروخانه‌ها باعث شده تا پرونده 4 داروخانه در تهران به علت گران‌فروشی به سازمان تعزیرات حكومتی ارسال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دكتر جمشید سلام زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره لزوم یکسان شدن قیمت دارو در همه داروخانه‌ها می‌گوید: «وقتی قیمت دارو تغییر می‌کند، اگر داروخانه‌ای فاکتور خرید را نداشته باشد و نتواند هنگام بازرسی به ما ارائه کند و آن را به قیمت گران‌تر عرضه کند، تخلف محسوب می‌شود. ولی اگر در زمان بازرسی، فاکتور جدید خرید را به ما ارائه کند، دیگر نمی‌توان گفت‌ گران‌فروشی اتفاق افتاده است.»

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علت تفاوت قیمت دارو در داروخانه‌های مختلف شهر می‌گوید: «این مسئله به اختلاف قیمت تمام شده‌ برای برخی داروها به ویژه طی چند ماه اخیر بازمی‌گردد. بعضی داروخانه‌ها ممکن است داروهایی که اکنون عرضه می‌کنند، مربوط به خریدهای قبلشان باشد و دارو را با همان قیمت قبلی ارائه کنند، اما برخی ممکن است دارویشان مربوط به خریدهای جدید با قیمت‌های جدید باشد و به همین علت آن را با قیمت جدید عرضه کنند.» سلام‌زاده می‌گوید: «البته ممکن است داروخانه‌ای خرید جدید نداشته باشد و آن را به قیمت قدیم عرضه کند. اما باز هم این دلیل نمی‌شود که اگر در خصوص یک دارو در داروخانه‌ای اختلاف فاحش قیمت وجود داشت به معنای این باشد که داروی جدید خریداری شده است و مربوط به تغییر قیمت است، بلکه اگر مورد مشکوکی به ما اطلاع‌رسانی شود، حتما رسیدگی می‌کنیم.»

گرانی دارو اجتناب ناپذیر است

اما برخی از كارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی علت افزایش قیمت دارو را در جای دیگری جست و جو می‌كنند؛آنها معتقدند بی‌توجهی دولت در زمینه پرداخت ارز دارویی سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

مراد هاشم‌زهی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان این نكته كه گرانی دارو دركشور كاملا مشهود است، به تهران امروز می‌گوید: «به نظر می‌رسد گرانی دارو در كشور اجتناب ناپذیر است و این موضوع در صورتی رفع و رجوع می‌شود كه مجموعه دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط به صورت یكپارچه وارد عمل شوند و مشكلات ارزی دارو را حل كنند.» وی تاكید می‌كند: «اگر چه این كمبودها و گرانی‌ها كاملا محسوس است اما ظاهرا مقامات دولتی نمی‌خواهند این كمبود‌ها را بپذیرند و رئیس‌جمهور در صحبت‌هایی كه هفته گذشته در رسانه ملی داشت بدون اشاره به علت گران شدن دارو فقط تاكید كرد كه این گرانی قانونی نیست.» اگر چه رئیس‌جمهور هفته گذشته در مصاحبه تلویزیونی‌اش گفت: «احدی حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد» اما2 روز بعد وزیر بهداشت سابق از افزایش قیمت دارو خبر داد تا مشخص شود حل این مشكل در قالب مصاحبه تلویزیونی امكان‌پذیر نیست و نیازمند اقدامات عملی برای رفع كمبودهای دارویی است.

به گفته مراد هاشم زهی «نمایندگان مجلس چندین بار به دولت برای گران شدن دارو تذكر داده‌اند اما باتوجه به سخنان رئیس‌جمهور اینطور به نظر می‌رسد كه اطلاعات غلطی در خصوص دارو به ایشان داده‌اند و رئیس‌جمهور نیز بر اساس همان اطلاعات غلط به مردم آمار داده‌اند.»

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با تایید بر این نكته كه نمی‌توان از كنار سلامت مردم به آسانی گذشت، تاكید می‌كند: «باید توجه ویژه‌ای به سلامت مردم شود و هم جلوی گرانی داروها گرفته شود و هم تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین نیازهای داروهای كشوری بدون كوچك‌ترین مشكلی باید انجام شود.» به گفته وی، مسئولان باید واقعیت‌ها را همانگونه كه هست در اختیار شهروندان قرار دهند تا بیان نكردن واقعیت‌ها به نگرانی‌ها دامن نزند.

پشتوانه دارویی خوبی داریم

عابد فتاحی،یكی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری این نكته كه افزایش بی‌رویه قیمت داروهای وارداتی در حوزه داروهای بیماری‌های خاص، صعب العلاج و سرطانی مشكل فعلی حوزه سلامت و دارویی كشور است، می‌گوید: «اكنون مقدار زیادی از داروهای کشور از سوی شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و پشتوانه محکم حوزه سلامت و داروی کشور در واقع تکیه بر تولید بومی و داخلی است.»

به عقیده نماینده مردم ارومیه «کشور از نظر تامین دارویی و تجهیزات پزشکی از سوی هیچ کشوری تحریم نشده است و تنها دلیل وجود مشکل در این حوزه اختصاص نیافتن ارز مرجع از سوی بانک مرکزی به وزارت بهداشت و درمان کشور است.»

وی با بیان این نكته كه مقرر شده امسال 4 میلیارد یورو در اختیار وزارت بهداشت و درمان برای تامین ذخیره‌های دارویی و تجهیزات پزشكی اختصاص یابد،‌ می‌گوید: «‌تاكنون فقط یك چهارم این مبلغ تامین شده، این در حالی است كه دولت باید برای تامین نیازها و اولویت‌های اصلی جامعه از جمله غذا و دارو اهتمام جدی‌تری داشته باشد كه امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده باقیمانده اعتبار 4 میلیارد یورویی حوزه بهداشت و سلامت تا پایان سال جاری از سوی دولت گشایش اعتبار شود.»

فتاحی با بیان این نكته كه دارو همواره یکی از دغدغه‌های کشور است، می‌گوید: « در یک سال اخیر و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و همچنین نوسانات و بحران بازار ارز بسیاری از حوزه‌های کشور تحت تاثیر قرار گرفت. بازار دارو نیز از این مسئله مستثنا نبود. اما نکته اصلی در مسئله دارو این است که کمبود دارو را شاید مانند برخی از اقلام نتوان به راحتی از آن گذشت چرا که به‌طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است. در ماه‌های اخیر کمبود و گرانی دارو در کشور نگرانی‌های زیادی را در جامعه به وجود آورد.»

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این نكته كه رئیس‌جمهور در اظهارات متفاوتی اعلام کرد که ارز مورد نیاز دارو تامین شده است، تاكید می‌كند: «موضوعی که طبق آمار و گزارش‌های وزارت بهداشت تنها تخصیص یافتن یک سوم این ارز تایید شده است و علت گران شدن دارو هم محقق نشدن اعتبارات ارزی بخش دارو است.»

به گفته وی، اكنون یکی از دغدغه‌های فعلی کمیسیون بهداشت و درمان، بحث قیمت دارو است که از جمله مطالبات ضروری جامعه محسوب می‌‌شود. اما مشکل در اینجاست که آنگونه که رئیس‌جمهور می‌گوید، ارز به دارو اختصاص نیافته است.

به گفته فتاحی، تهیه داروی با کیفیت از شرکت‌های معتبر دارویی باید در اولویت قرار گیرد و این مسئله نیازمند این است که رئیس‌جمهور باید به مسئله دارو توجه وی‍‍ژه‌ای داشته باشد. دولت باید مسئله دارو را به طور جدی دنبال کند، مجلس هم از مسیرهای قانونی برای پیگیری اعتبارات بخش بهداشت و درمان اقدام می‌كند. اگر دولت، مجلس را در مقابل خود ببیند و بر خلاف نیازهای کشور تصمیم‌گیری کند، مشکلات بخش دارو همچنان باقی می‌ماند.

ناهماهنگی دلیل مشكلات دارویی است

اما امیر حسین قاضی زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «به رغم تاكید رهبری مبنی بر اینکه بیمار جز درد و رنج بیماری نداشته باشد، با دستاویز قرار گرفتن شرایط خاص ارز کشور، مردم ما، به ویژه خانواده‌هایی که بیماران صعب‌العلاج دارند و از بیماری عزیزشان هم چون شمع می‌سوزند، در هفته‌های گذشته در کنار مشکلات غیرقابل وصف و چند جانبه تامین دارو، شاهد انتشار اخباری هستند که فصل مشترک آنها ناهماهنگی بین مسئولان است.»

به نظر می‌رسد تا نظارت مستمر و جدی از سوی مسئولان روی بازار دارو صورت نگیرد و ارز دارویی مورد نیاز هم تامین نشود، مردم بازنده اصلی اختلاف نظرها در حوزه سلامت خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha