سلامت نیوز :  8.4 درصد کشته‌های تصادفات در آبان ماه به دلیل ایمنی پایین خودروهای تولیدی است. این خبر را سردار اسكندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می‌دهد و می‌گوید: «بیشترین كشته‌ها در ایران مربوط به پراید، وانت پیكان و نیسان است.» او با اشاره به ایمنی خودروها می‌گوید: «دو خودرو در یک مسیر تصادف می‌کنند، یکی خودرو استانداردی با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت که تلفاتی نمی‌دهد و دیگری خودرویی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت اما کشته می‌دهد و این یعنی تفاوت ایمنی در خودرو.» البته خودروهای ساخت داخل فقط در تصادف‌های خیابانی جان شهروندان را نمی‌گیرند بلكه آنها یكی از متهمان ردیف اول مرگ‌های ناشی از آلودگی كشور هستند كه به دلیل استفاده از سوخت نامطلوب و نقص فنی سالانه 5 هزار نفر را تنها در تهران به كشتن می‌دهند. همین مسئله رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی را به این نتیجه می‌رساند كه بگوید: «اگر دست من بود هیچ وقت اجازه نمی‌دادم خودرویی مانند پراید، وانت پیکان و وانت نیسان شماره‌گذاری شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سردار مومنی تاكید می‌كند: «شرکت‌های خودروساز باید این حداقل‌ها را رعایت کنند.» او با اشاره به اینکه شماره‌گذاری خودروها بر اساس مجوزهای صادره از دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود می‌گوید: «قانون می‌گوید اگر خودرویی را سازمان استاندارد و محیط زیست تایید کرد، پلیس باید آن را شماره‌گذاری کند. اما به صراحت باید بگویم اگر دست من بود هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادم خودرویی مانند پراید یا وانت پیکان و وانت نیسان به دلیل داشتن بیشترین کشته‌های تصادفات و ایمنی بسیار پایین شماره‌گذاری شوند.»

كاهش كشته‌شدگان تصادف

مومنی با اشاره به کاهش شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور می‌گوید: «بر اساس آمارهای پزشکی قانونی برای نخستین بار در کشور طی 2 سال متوالی هر ماه شاهد کاهش کشته‌های تصادفات بودیم که این امر رکوردی در کاهش کشته‌های تصادفات است.» او با اشاره به اینکه 14 هزار و 126نفر از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه در تصادفات رانندگی کشور کشته شدند می‌گوید: «این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.8 درصد معادل 870 نفر کاهش نشان می‌دهد.» مومنی به آمار آبان ماه اشاره می‌كند و می‌گوید: «در آبان‌ماه امسال 1599 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های سنجش تصادفات شمار کشته‌ها به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه است، می‌گوید: «بر اساس آخرین آمارها به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه در ایران 8.1 نفر کشته شدند که این رقم در آسیا 10.9 نفر و در دنیا 7.5 کشته است.»

او با بیان اینکه حدود 0.6 درصد با میانگین جهانی فاصله داریم می‌گوید: «در سال 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 23 نفر کشته شدند که این رقم در پایان سال گذشته به 8.1 نفر کاهش یافته است.» مومنی با بیان اینکه در سال 89، 23 هزار و 200 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، می‌گوید: «با وضع قانون جدید راهنمایی و رانندگی شاهد آن بودیم که تعداد کشته‌ها در سال 90 به 20 هزار و 68 نفر رسید.»

سهم دستگاه‌های مختلف در مرگ شهروندان

به گفتة مومنی قانون جدید این اجازه را به پلیس می‌دهد که در تصادفات سهم سایر دستگاه‌های مقصر را نیز مشخص کنیم که در این میان در 1673 تصادف سهم سایر دستگاه‌ها مشخص شده است که در این میان شهرداری‌ها و آب و فاضلاب بیشترین سهم را داشته‌اند. او می‌گوید: «در 8 ماهی که گذشت حوادث تلخی مثل واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان را داشتیم اما حتی اگر توجه مردم به قوانین جان یک نفر را نجات دهد، اتفاق بزرگی است. فکر می‌کنم به رغم همه مشکلاتی که هست اگر همگی ما کمک کنیم، قوانین را رعایت کنیم، می‌شود این تلفات را کمتر و کمتر کرد.»

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پلیس تمام نقاط حادثه‌خیز راه‌های کشور را احصا کرده است، می‌گوید: «2183 نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که برای رفع و اصلاح آن به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم.»

تغییر قانون توسط خودروسازان

به گفتة او متاسفانه خودروسازان قانون را تغییر می‌دهند. از نظر پلیس زمانی که قانون تصویب می‌شد اما اجرا نمی‌شد گذشته است. وقتی قانونی تصویب می‌شود به عنوان مجری به‌دنبال اجرای آن هستیم اما برخی خودروسازان به جای اینکه قانون را اجرا کنند به‌دنبال تغییر قانون هستند. یکی از بهانه‌های خودروسازان برای اجرا نکردن قوانین ایمنی و نصب تجهیزات، تحریم است که این امر درست نیست و آنها بهتر است به‌دنبال بهانه بهتری باشند. ما در شرایط تحریم به دانش غنی‌سازی صلح‌آمیز، پرتاب ماهواره و دانش سلول‌های بنیادی دست یافتیم پس چطور نمی‌توانیم قطعاتی را که با جان مردم سر و کار دارند تولید کنیم؟ اینها بهانه‌های نابجایی است که دیگر نباید عنوان شود. مردم نیز در هر کجا تسامح و تساهل پلیس در برخورد با خودروسازان را مشاهده کردند می‌توانند آن را اعلام کنند.

او می‌گوید: «پلیس براساس قانون جلوی شماره‌گذاری برخی از خودروها را می‌گیرد اما برخی از خودروسازان تنها برای یک خودرو قانون را عوض می‌كنند. به علت اینکه در بازار خودرو رقابت وجود ندارد و تولید، نظارت و استاندارد زیر نظر یک مجموعه است ایراد ساختاری در این زمینه وجود دارد که باید اصلاح شود. وقتی بازار در اختیار خودروسازی قرار می‌گیرد این بزرگ‌ترین امتیازی است که می‌توان به فردی داد. وقتی بازار به صورت انحصاری در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد آنها خود را صاحب حق می‌دانند که قانون را تغییر دهند. نمی‌توان دست به دست هم داد تا هرچه شرکت خودروساز تولید کرده است به فروش برسد. معتقدیم چون فشارها روی پلیس تاثیری ندارد آنها به‌دنبال تغییر قانون می‌روند،البته این فشارها در مواردی نیز به تهدید تبدیل می‌شود.»

همین مسئله باعث می‌شود تا مومنی به این نتیجه برسد که چطور قانون نمی‌تواند چند خودروساز را کنترل کند اما می‌تواند میلیون‌ها خودرو را از تردد منع کند؟ هرچند هنوز پاسخ درخوری به این سوال داده نشده اما کارخانه ها می‌توانند با افزایش کیفیت خودروهای داخلی و رسیدن به استانداردهای جهانی از مرگ سرنشینان بی‌گناه جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha