شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 63814

دستجردی چشم وچراغ دولت بود و حتی به قول احمدی‌نژاد وضعیت درمان را نور علی نور کرده بود، اما از زمانی با بی‌مهری رئیس کابینه مواجه شد که در برابر خواسته او برای برکناری باقر لاریجانی رئیس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ایستاد.

پایان‌کشمکش اولین وزیر زن برسرسلامت

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مرضیه وحید دستجردی پس از 40 ماه فعالیت در کابینه دولت دهم، در حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد برکنار شد و جای خود را به محمدحسن طریقت منفرد به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت داد. خبر برکناری اولین وزیر زن ظهر روز پنجشنبه در شرایطی به گوش دستجردی رسید که او در محل کارش در شهرک غرب، در حال هماهنگی برنامه‌های هفته جاری بود. خط زدن وزیر بهداشت از کابینه آن‌هم سه ماه مانده به پایان سال و 6 ماه به اتمام دولت دهم، در حالی بود که این وزیر 53 ساله کشمکش بر سر موارد متعددی چون ممنوعیت استفاده از قلیان، اختصاص ارز دارو و تجهیزات پزشکی، پارازیت‌ها و سلامت انسان، طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها، آتشفشان ایدز، وجود نیترات در آب، ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، ابطال آزمون دستیاری پزشکی، اجرای طرح پزشک خانواده، رهایی دو بیمار در بیابان و... را در کارنامه سه ساله خود به ثبت رسانده است. وزیری که در کنار سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش و فاطمه آلیا برای وزارت رفاه توانست رای 175 نماینده را به خود اختصاص دهد و بر صندلی بالاترین مقام وزارتخانه بهداشت تکیه زند، اکنون با صف طولانی از نمایندگان مجلس که به دفاع از عملکرد او پرداخته‌اند، مواجه شده که نشان از قابل قبول بودن عملکرد او در میان بهارستان نشینان دارد.

باقر لاریجانی؛ نقطه اختلاف

دستجردی چشم وچراغ دولت بود و حتی به قول احمدی‌نژاد وضعیت درمان را نور علی نور کرده بود، اما از زمانی با بی‌مهری رئیس کابینه مواجه شد که در برابر خواسته او برای برکناری باقر لاریجانی رئیس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ایستاد. اختلافی که حتی در نامه وزیر به لاریجانی که خواستار استعفا از سمت خود یک هفته پیش از برکناری وزیر بهداشت شده بود، نمایان بود.« اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی كشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشكی تهران را كه به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش عالی كشور است به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم و بر‌اساس شناخت بیش از سه دهه از جناب‌عالی اطمینان دارم كه سكان كشتی علم و دانش به‌دست شخصیتی مدیر، دانشمند و امین سپرده شده است. بر این اساس از جنابعالی می‌خواهم به همكاری خود تا پایان دوران مسئولیت اینجانب ادامه داده و رسالت خطیر هدایت عرصه دانشگاه را همچنان تقبل فرمایید.» اما ظاهرا لاریجانی مصمم بود، چرا که فارس گزارش داد، حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت جای باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را گرفت.

ماجرای برکناری

کنار زدن وزیر بهداشت از دایره کابینه دهم به‌عنوان دومین وزیر در دولت پس از وزیر ارتباطات در شرایطی صورت می‌گیرد که نظام سلامت به‌دلیل اختصاص نیافتن ارز دارو و تجهیزات پزشکی و طلب چند هزار میلیارد تومانی از دولت، در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. ماجرای برکناری وزیر که از حدود سه هفته پیش تحت عنوان شایعه‌های برکناری یا استیضاح آغاز شد، اما هر بار با اظهارات دولتمردان به سمت دیگری هدایت می‌شد. به‌طوری‌که معاون اول و سخنگوی دولت در روزهای پیش از برکناری وزیر بهداشت، به شدت شایعه‌ها را تکذیب کرده و حتی از حمایت دولت سخن به میان آوردند. محمدرضا رحیمی معاون اول دولت پیش از این تاکید کرده بود:« تا زمانی‌که احمدی‌نژاد و من هستیم، دستجردی نیز هست.» یا به گفته غلامحسین الهام:«دستجردی با سیاست‌های دولت، وزیر بهداشت می‌ماند!» با این حال بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد تصمیم برکناری وزیر بهداشت، در 24 ساعت آخر، آنهم پس از صحبت‌های الهام صورت گرفته باشد! اظهارات وزیر بهداشت در چهارم دی ماه، دو روز پس از تاکید احمدی‌نژاد بر اختصاص تمام ارز مورد نیاز این وزارتخانه، شاید مرحله‌ای بود که خانم وزیر را سریعتر به سمت برکناری پیش برد؛ زمانی‌که بر گفته‌های قبلی خود مبنی بر اختصاص یک سوم ارز دارو در 10 ماه گذشته اشاره کرد و حتی از نظر دولت پا را فراتر گذاشت و به طور رسمی از گران شدن داروها خبر داد! اقدامی که ظاهرا به مذاق رئیس دولت خوش نیامد. در این میان البته نقش روزنامه وابسته به دولت در دامن زدن به شعله‌های اختلاف نقشی قابل تامل بود. وقتی در دو گزارش از تناقض گویی وزیر درباره ارز دارو و گرانی آن نوشت.

حلالم کنید

محتوای نامه وزیر بهداشت به مردم و همکارانش، حلالیت طلبیدن بود. نامه‌ای که ساعتی پس از اعلام برکناری‌اش روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت قرار گرفت. با این حال چندین ساعت زمان برد تا احمدی‌نژاد به‌صورت کاملا مختصر، از وزیرش که سه سال متصدی وزارت بهداشت بود، قدردانی کند.«بدین وسیله از تلاش‌ها و خدمات جنابعالی در دوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی می‌نمایم!»

سرپرست وزارت بهداشت کیست؟

دکتر محمد حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت دارای دکترای طب عمومی و متخصص جراحی چشم است و در سال‌های گذشته عضو هیأت‌مدیره و معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی، معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسئول بیمه و درمان کمیته امداد امام خمینی(ره)، مسئول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و هیأت امنای دانشگاه سمنان و نیز ریاست بیمارستان امام حسین (ع) بوده است. او کمتر از 24‌ساعت پس از انتصابش، صبح جمعه، با برگزاری اولین جلسه، کار خود در این وزارتخانه را آغاز کرد. دکتر حسن آقاجانی مشاور وزیر بهداشت، که در این جلسه حاضر بود، از زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزیر بهداشت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha