شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 63817

سلامت نیوز : مرضیه وحیددستجردی نخستین وزیر زن در تاریخ ایران که به‌طور ناگهانی در بعدازظهر یک روز نیمه تعطیل از سوی رئیس‌جمهور برکنار شد، در طول مدت وزارت خود مشکلاتی را پشت سر گذاشت. 25 مردادماه 88 درحالی که هنوز خاطره برکناری همزمان دو وزیر ارشاد و اطلاعات از دولت نهم درخاطر مانده بود، کابینه دولت دهم از محمود احمدی‌نژاد معرفی و نام یک زن نیز در کابینه به چشم می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رئیس‌جمهور با تأکید براینکه سه معیار گزینش وزیران، «صلاحیت‌های اخلاقی و تعهدی، کارآمدی و همگرایی و روحیه همکاری» است،‌ گفت: «ممکن است افرادی قوی باشند، اما روحیه همگرایی آنان کم باشد اما افرادی با درجه «کارآمدی» پایین‌تری باشند اما همگرایی این افراد، این ضعف را بپوشاند، با این نگاه، همکاران کابینه انتخاب شده‌اند.» همین «همگرایی و روحیه همکاری» نکته‌ای است قابل توجه که شاید برکناری پی‌درپی وزیران کابینه دولت دهم از منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه، تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نهایت وزیر بهداشت را قابل قبول نشان دهد. دکتر مرضیه وحیددستجردی مدیر سابق روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان این دانشگاه نخستین زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و سومین زن در تاریخ کشور بوده که سمت وزارت را برعهده گرفت. درنهایت پس از کش‌وقوس و مخالفت‌ها با تصدی پست وزارت توسط یک زن، وی از مجموع 286 رأی با 175 رأی موافق، 29 رأی ممتنع و 82 رأی مخالف، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

نخستین مشکل دوران مدیریت وزیر بهداشت؛ ابطال آزمون دستیاری

29 بهمن سال 88 سی‌وهفتمین دوره آزمون دستیاری از سوی وحیددستجردی ابطال و دلیل آن نیز فروش سوالات آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد. وزارت بهداشت در آن زمان اطلاعیه‌ای صادر کرد و آزمون جایگزین در 13 اسفند همان سال برگزار شد. پس از آن بسیاری از نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی وزیر بهداشت شدند و درنهایت اعلام ابطال آزمون را از سوی وی یک «عمل شجاعانه و مردانه» توصیف کردند. روزنامه ایران همان زمان عکسی خندان از دکتر دستجردی در صفحه اول به چاپ رساند و او را شجاع‌ترین وزیر خطاب کرد.

دومین مشکل دوران مدیریت وزیر بهداشت؛ انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران

8 آبان‌ماه سال 89 ابلاغیه‌ای بر صفحه روابط عمومی وزارت بهداشت نقش بست که بخش عمده‌ای از نیروهای نظام سلامت را در استان تهران دچار بهت و ناباوری کرد. دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل شد و کلیه واحدها به دو دانشگاه دیگر یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منتقل شد. همان زمان گفته شد که وزیر بهداشت در برابر فشارهایی که از مجموعه مدیریت اجرایی برای این امر بر وزارت بهداشت بوده است و در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران این کار را به انجام رساند. در واقع وحیددستجردی به‌عنوان وزیر بهداشت تنها مصوبه شماره 677/110 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در راستای تصمیم دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران را ابلاغ کرد.

تغییر تابلوی دانشگاه علوم پزشکی تهران

در همین سال یک اتفاق دیگر برای وزیر بهداشت، رخ داد. در فاصله ماه‌های شهریور و مهرماه دو پزشک در دو سوءقصد ترور و کشته شدند. دکتر عبدالرضا سودبخش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقابل مطب شخصی خود از طرف افراد ناشناس کشته شد و دکتر غلامرضا سرابی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق و شاغل بیمارستان خاتم‌الانبیاء هنگام خروج از مطب، از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. دستجردی وزیر بهداشت وقت در اینباره یادآور شده بود: اساتید و پزشکان جزو قشر زحمتکش جامعه هستند و نمی‌دانیم چه دلایلی وجود دارد که این جنایتکاران این دو پزشک و استاد را مورد هدف قرار داده‌اند. من از وزیر اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی خواسته‌ام تا به این قضیه رسیدگی کنند تا هرچه زودتر این افراد شناسایی و به مجازات برسند.

مشکل بعدی، رهاسازی بیماران در بیابان

اردیبهشت‌ماه سال 90، تصویر 2 بیمار با لباس بیمارستان امام خمینی(ره) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که در بیابان رها شده بودند در رسانه‌ها منتشر شد. گمانه‌زنی‌ها و دستور و پیگیری‌ها به یک مشکل تمام‌عیار برای نظام سلامت بدل شد. ادعاهای مختلفی از وضعیت بد رسیدگی به بیماران در بیمارستان‌ها دولتی تا توطئه بودن موضوع این بیماران در این میان مطرح شد.

توضیحات دستجردی درباره بیماران رهاشده در بیابان

دستجردی به‌عنوان وزیر بهداشت در یکی از موضع گیری‌های خود در اینباره ضمن مشکوک خواندن این اتفاق از مراجع قانونی به عنوان مدعی به خطر افتادن سلامت جامعه گفت: من از دادستان خواسته‌ام که این افراد را به اشد مجازات محکوم کنند. در قانون هم حتماً برای افرادی که با جان مردم بازی می‌کنند مجازات درنظر گرفته شده است و ما از این افراد خاطی شکایت کرده‌ایم.

مشکلات تامین ارز دارویی و ماجرای زین اسب

در پاییز سال 91 و پس از کمبودهای شدید دارویی که گریبانگیر نظام سلامت شد، مشخص شد که با توجه به اینکه دارو جزو تحریم‌های اعمال‌شده بر کشور نیست اما ارز مورد نیاز شرکت‌های دارویی با نرخ مرجع به‌طور کامل به آنها اختصاص نیافته است. در این زمان در حاشیه یکی از بازدیدها وزیر بهداشت با اظهار تاسف از نحوه اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به کالاها از نحوه اولویت‌بندی و ارجحیت کالاهایی نظیر زین اسب، دسته بیل و لوازم آرایشی بر دارو و تجهیزات پزشکی برای دریافت ارز مرجع گلایه کرد.

بهره برداری از طرح تولید ملی داروهای ضدسرطان

دستجردی چند هفته بعد در آخرین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمان وزارت وی، از احتمال گران شدن برخی اقلام دارویی خبر داده بود. این درحالی بود که رئیس‌جمهور یک شب پیش از آن در گفت‌وگوی تلویزیونی کرده بود: احدی حق ندارد با این استدلال که مثلا ارز نیست، قیمت دارو را بالا ببرد. دولت ارز دارو را داده است و این مشخص است و من آمار شرکت‌هایی که به آنها ارز داده شده است را نیز دارم.

فشار برای تغییر قائم‌مقام وزیر

از ابتدای تعیین دکتر مرضیه وحیددستجردی به‌عنوان وزیر بهداشت و تعیین 3 معاون آموزشی، درمان و بهداشتی وزارت بهداشت از میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شائبه حمایت از این دانشگاه از سوی وزیر بهداشت مطرح شد. این شائبه زمانی قوت گرفت که گفته شد دکتر باقر لاریجانی وزیر در سایه وزارت بهداشت محسوب می‌شود و وی همان موقع در پاسخ به مهر گفته بود: طرح این‌گونه مسائل غیرضروری است. وزارت بهداشت، وزیری دارد که بسیار قدرتمند است و تصمیم‌گیری‌های وسیع و شجاعانه‌ای دارد. البته وی تلاش دارد که تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس شواهد انجام دهد و مدیریت وی این‌گونه است. ممکن است گهگاهی افراد جابه‌جا شوند اما به دلیل ارتباط زیادی که با دانشگاه‌ها دارند، نیروهای متعددی همواره به‌صورت تازه نفس در این مسیر حرکت می‌کنند. این موضوع به همین جا ختم نشد و وزیر بهداشت در حکمی دکتر باقر لاریجانی را به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری وزارتخانه که کلیدی‌ترین پست در این وزارتخانه محسوب می‌شود، تعیین کرد و این موضوع سرآغاز فشار مجموعه مدیریت اجرایی برای تغییر دکتر لاریجانی شد.

اذعان به فشارها از سوی دستجردی

موضوعی که در دو نامه لاریجانی و دستجردی به یکدیگر کاملاً مشهود است. لاریجانی در نامه خود بر این فشارها با این بیان تاکید می‌کند که «به‌رغم تمامی تلاشی که جنابعالی برای ثبات مدیریتی این مجموعه (دانشگاه علوم پزشکی تهران) به‌عمل آوردید، تدبیر دیگری برای اداره این نهاد علمی ارزشمند در نظر گرفته شده است» و دکتر دستجردی در پاسخ یادآور می‌شود: «اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را که به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش‌عالی کشور است به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم و بر اساس شناخت بیش از سه دهه از جنابعالی اطمینان دارم که سکان کشتی علم و دانش به‌دست شخصیتی مدیر، دانشمند و امین سپرده شده است» دکتر باقر لاریجانی از سال 84 ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را برعهده داشت. نکته جالب توجه در حکم ریاست وی توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این بود که به گفته دکتر کامران باقری‌لنکرانی «زمانی که درباره وی در شورا رای گیری شده برای نخستین‌بار همه به اتفاق آراء به دکتر لاریجانی رای دادند و همه بر توانایی ایشان تأکید دارند.»

اما گذر زمان و بازی‌های سیاسی، تمام این مسائل را به خاطره بدل کرد و اکنون علت اصلی برکناری وزیر بهداشت دولت دهم، مقاومت وی در تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان شده است. تمام این اتفاقات درحالی رخ داده است که برنامه‌های مهم وزارت بهداشت از جمله المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، طرح پزشک خانواده، آزمون دستیاری، تولید داروهای با فناوری بالا، اورژانس‌های بیمارستانی،‌ جشنواره تحقیقاتی و فناوری رازی در پیش رو است و هنوز هیچ یک از معاونان وزارت بهداشت واکنشی نسبت به ادامه این برنامه‌ها از خود نشان نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha