سلامت نیوز : وزیر بهداشت که در ماه‌های گذشته مواضع تندی علیه سیاست‌های دولت در تخصیص ارز دارو گرفته بود و به نظر می‌رسید که قصد ندارد رعایت حال رئیس کابینه را بکند، عاقبت نتیجه صراحت‌هایش را دید و برکنار شد. مرضیه وحید دستجردی در عین تاکید چند روز قبل رحیمی معاون اول رئیس جمهور بر این که «تا احمدی‌نژاد هست، دستجردی هم هست» برکنار شد و کرسی او به سرپرست جدید وزارتخانه یعنی محمدحسین طریقت منفرد واگذار شد. درست پس از این تصمیم، خبر استعفای دکتر باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران بر شایعات قبلی مبنی بر اختلاف رئیس دولت با برادران لاریجانی دامن زده است. انتشار پاسخ دستجردی به تقاضای استعفای لاریجانی پیش از برکناری‌اش حاکی از این است که پیش از آن فشارهایی بر رئیس دانشگاه علوم پزشکی وارد شده و دولت خواهان برکناری رئیس این دانشگاه بود که وزیر بهداشت به آن تن نداده بود. در نامه او آمده است: «اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ فشار دولتی‌ها برای برکناری لاریجانی پیش از این هم باعث بروز چالش‌هایی بین دولت و وزیر بهداشت شده بود که با انتقادات دستجردی از تخصیص ارز دارو و اعتبارات حوزه بهداشت ادامه پیدا کرد. سرانجام محمود احمدی‌نژاد روز جمعه در حکمی بدون نام بردن از مرضیه وحید دستجردی، «طریقت» را سرپرست وزارتخانه اعلام کرد و صبح روز بعد طی نامه‌ای از زحمات دستجردی تقدیر کرد. وزیر سابق هم در یادداشتی از همکاران خود قدردانی و از مردم طلب حلالیت کرد. یک روز بعد از برکناری دستجردی، طریقت جلسه اولش را با معاونان وزارت بهداشت برگزار کرد. دکتر حسن آقاجانی مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی درباره این تغییر به «قانون» گفت: «برکناری خانم دکتر تقریبا مدتی بود که جدی شده بود و نهایتا روز جمعه چند ساعتی قبل از اینکه خبر روی سایت‌ها قرار بگیرد ما در جریان قرار گرفتیم. بین معاونین وزارتخانه اصل بر این است که مسائل حوزه سلامت مسائلی ملی است و گرچه ممکن است دلخوری‌هایی باشد ولی اولویت این است که چالشی در ارائه خدمات به مردم اتفاق نیفتد.»

او در پاسخ به اینکه آینده سلامت جامعه با این تغییر چگونه خواهد بود گفت: «باید منتظر باشیم. من خودم دوست داشتم به خدمت با خانم دکتر ادامه دهم. قبول مسئولیت در این شرایط کار سختی بود. برنامه‌های سلامت زمان می‌برد و التهاباتی با این تغییرات به محیط منتقل می‌شود. تلاش ما این است که حداقل التهاب در روسای دانشگاه‌ها و معاونت‌ها اتفاق بیفتد.» او درباره پیش‌بینی تحولات وزارتخانه بعد از رفتن دستجردی و استعفای لاریجانی صحبتی نکرد و گفت: «من معتقدم خیلی به پیش‌بینی نپردازیم و بیشتر به خبرهای موثق بپردازیم.» آقاجانی درباره محتوای جلسه سرپرست جدید با معاونان گفت: «این جلسه برای معارفه اعضای شورای معاونین و سرپرست جدید وزارتخانه بود که اعضای شورا گزارشی از وضعیت خود و فعالیت‌های معاونت‌شان دادند. چالش‌های مختلف در حوزه‌ها مطرح شد. سرپرست جدید وزارتخانه هم تاکیداتی بر مسائلی که در اولویت کاری خود قرار می‌دهد داشت. پزشک خانواده، الزامات اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت و چالش‌های اجرای آن، مسائل مربوط به دارو و تأمین دارو، تخصیص مناسب برای بخش‌های مختلف از جمله مسائلی بود که بیشتر روی آنها تأکید شد. بیشتر بحث‌های کلی شد. به نظر می‌رسد برنامه دارند که با معاونین جلسه داشته باشند.»

برکناری وزیر تأثیر مثبتی نخواهد داشت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره برکناری وزیر بهداشت گفت: برکناری وزیر بهداشت، هیچ تاثیر مثبتی در اوضاع کنونی نظام سلامت ندارد. دکتر نعمت ‌ا... منوچهری در گفت‌وگو با مهر از مخالفت شدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با این کار خبر داد و مدعی شد هیچ نظر موافقی در این باره در کمیسیون وجود نداشت. «به شدت با این کار مخالف بودند و نظر موافق در این ارتباط در کمیسیون نداشتیم.» به گفته او در این شرایط، برکناری وزیر به صلاح نبود و تاثیر مثبتی در بهبود اوضاع نظام سلامت کشور نخواهد داشت.

عزل وزیر بهداشت اقدامی سیاسی بود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم با اشاره به صدور فرمان عزل وزیر بهداشت از سوی رئیس جمهور گفت: صدور فرمان عزل وزیر بهداشت در شرایط زمانی حاضر سیاسی بودن این تصمیم را به ذهن القا می‌کند. عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی رئیس جمهور، توضیح داد: عزل و نصب وزیران کابینه از جمله حقوق یک رئیس جمهور است ولی صلاح نبود در این شرایط زمانی و بدون هیچ توجیه قانع کننده‌ای این تصمیم اتخاذ شود.

برکناری، پاک کردن صورت مسئله است

عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت از دستجردی به عنوان «وزیر شجاع کابینه» نام برد و گفت: ایشان سخن حق بر زبان راندند و از عدم اختصاص ارز به نیازهای بهداشتی و سلامت مردم گفتند و تاوان آنرا با عزل شدن پرداختند. غلامرضا نوری در گفت‌و‌گو با خانه ملت افزود: با آغاز اجرای طرح پزشک خانواده و تغییرات بنیادی در ساختار خدمت رسانی این وزارتخانه و اهمیت موضوع طرح ،این اقدام در چنین موقعیت زمانی اثری نامطلوب در عرصه بهداشت و درمان جامعه خواهد گذاشت و کمکی به تامین نیازهای داروی بیماران نخواهد کرد و بر کناری وزیر تنها «پاک کردن صورت مسئله است.» همچنین علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره رفتن وزیر بهداشت را رها شدن وزارتخانه دانست چرا که به عقیده او طی۵ماه هیچ کس نمی‌تواند بریک وزارتخانه مسلط باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha