شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 63847
سلامت نیوز : 1260روز قبل وقتی مرضیه وحید دستجردی به عنوان نخستین وزیر زن در جمهوری اسلامی رای اعتماد مجلس را گرفت نمی‌دانست که 42 ماه بعد به دلیل دفاع از سلامت شهروندان برای تامین دارو و اعتراض به عملکرد ضعیف بانک مرکزی باید با مسئولیت خود خداحافظی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مرضیه وحید دستجردی پزشک53 ساله تهرانی که در دو دوره چهارم و پنجم نماینده مجلس بود و عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را برعهده داشت توانست از میان چندین گزینه زن در کابینه محمود احمدی نژاد رای اعتماد مجلس را بگیرد و به عنوان سومین وزیر زن در تاریخ ایران و نخستین وزیر زن درنظام جمهوری اسلامی در تاریخ 15 مرداد ماه سال 88 بر صندلی وزارت بهداشت تکیه بزند. فشارها از سوی 80 نماینده مخالف و برخی از دولتی ها موجب شد تا این جراح زنان و زایمان کار خود را در این وزارت خانه با سختی آغاز کند. جنجال بر سر آزمون دستیاری و فروش سوالات دستیاری پزشکی نخستین تنش خانم وزیر بود که موجب ابطال آزمون شد. مرضیه وحید دستجردی در مدت 1260 روز مدیریت خود با پرونده هایی اعم از بیماران رها شده در حاشیه تهران، قتل دو پزشک، تخلف بیمارستان های خصوصی، شیوع وبا، شیوع آنفلوآنزای خوکی، افزایش زیرمیزی، بدهی تامین اجتماعی به داروخانه ها و... در گیر بود.

هرچند منتقدان مدیریت خانم وزیر را در سطح خوب ارزیابی نکردند ولی شجاعت و صداقت وحید دستجردی در بیان حقایق موجب شد تا در نخستین روزهای زمستان با ساختمان بلوار ایوانک خداحافظی کند. اعلام فرسوده بودن بیمارستان‌های کشور، وقوع موج سوم (آتش فشان) ایدز، افزایش ایدز جنسی و در این روزها انتقاد به عملکرد دولت در تامین دارو از مهمترین اظهارات خانم دکتر دستجردی بود.

اوایل آذرماه سال جاری بود که رسانه‌ها خبر کمبود دارو در داروخانه را منتشر کردند. این اخبار موج بزرگی در جامعه ایجاد کرد و مردم منتظر تایید خبر و اقدامات وزارت بهداشت بودند. مرضیه‌وحید دستجردی در روز 9 آذرماه اعلام کرد: تاکنون فقط در حدود یک سوم ارز موردنیاز دارو و ملزومات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و بانک مرکزی باید فاصله 6 ماهه اختصاص ارز دارو و ملزومات پزشکی را جبران کند و هر چه سریع تر تمام مبلغ مورد نیاز برای ارز دارو و ملزومات پزشکی را در اختیار شرکت‌های خصوصی و دولتی قرار دهد.

ارز دولتی دارو هزینه خرید غذای سگ شد
البته گفته‌های خانم وزیر تمامی نداشت و چند روز بعد اعلام کرد: بانک مرکزی ارز دولتی را به جای خرید دارو به خرید زین اسب و غذای سگ و چوب بستنی و بیل اختصاص داده است و دارو در اولویت های بعدی قرار دارد. در حالی که دارو از نان شب واجب تر است. اظهارات خانم وزیر موجب شد تا در عین ناباوری روزنامه دولت (ایران) با حمله به وزیر بهداشت کابینه بگوید شما وابستگی سیاسی به یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی دارید و مخالف رییس جمهوری عمل می کنید. بعد هم رییس جمهور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اعلام کرد: ارز دارو را داده و باید دید داروها کجا رفته است؟

او تا پایان دولت می‌ماند!در این میان برخی رسانه ها شایعه برکناری وزیر بهداشت را کلید زدند که موضوع در فهرست سوالات خبرنگاران از معاون رییس جمهوری و حتی شخص رییس جمهور هم قرار گرفت. محمد‌رضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری در تاریخ 26 آذرماه به شایعات پایان داد و اعلام کرد: دکتر مرضیه وحید دستجردی از جمله بهترین وزرای کابینه، اولین بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران و مورد حمایت همه جانبه دولت قرار دارد. بنابراین تا زمانی که دکتر احمدی‌نژاد و من هستیم دکتر دستجردی هم به عنوان وزیر بهداشت در کابینه حضور خواهد داشت.

نگرانی ای از رفتنم ندارم اظهارات رحیمی آب پاکی را روی دست رسانه ها ریخت و دیگر موضوع برکناری وزیر مطرح نشد تا اینکه این سوال از شخص خانم وزیر هم پرسیده شد که پاسخ داد: به هیچ وجه نگرانی از رفتن ندارم و تا زمانی که هستم، دغدغه‌ام سلامت مردم است.

پایان انتقاد از دولت
تا اینکه در ظهر روز هفتم دی ماه سایت خبری دولت با انتشار خبر برکناری مرضیه وحید دستجردی به پرونده انتقاد خانم وزیر از دولت پایان داد و رییس‌جمهور، محمد حسن طریقت منفرد را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

استعفای لاریجانی
پس از انتشار حکم برکناری مرضیه وحید دستجردی دکتر باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی هم به منزله اعتراض به این اقدام دولت نامه استعفای خود را تقدیم کرد. اما وزیر بهداشت در پاسخ نوشت: دستاوردهای سال های اخیر وزارت بهداشت در عرصه های مختلف محصول همدلی، هماهنگی و همکاری مدیران مجموعه بوده است. بنده اصرار دارم که این مجموعه مدیران بالاخص حضرت عالی تا پایان مسئولیت اینجانب با وزارت بهداشت همکاری نمایید. اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را که به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش عالی کشور است به مصلحت نظام سلامت نمی دانم و بر اساس شناخت بیش از سه دهه از جناب عالی اطمینان دارم که سکان کشتی علم و دانش به دست شخصیتی مدیر، دانشمند و امین سپرده شده است. بر این اساس از جناب عالی می‌خواهم به همکاری خود تا پایان دوران مسئولیت اینجانب ادامه داده و رسالت خطیر هدایت عرصه دانشگاه را همچنان تقبل فرمایید.

این در حالی است که بعد از ماجرای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات که رییس جمهوری قصد داشت او را برکنار کند، توصیه های فراوانی شده بود که بهتر است ترکیب دولت دهم تا پایان عمر دولت تغییر نکند. اما به نظرمی رسد رییس جمهور اعتقاد دارد با انتصاب سرپرست برای وزارت خانه ای که سلامت مردم در گروی مدیریت قوی آن است، می‌خواهد امکان عبور از بحران در سلامت را فراهم کند. موضوعی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به هیچ وجه موافق آن نبوده و به شدت از عملکرد دکتر دستجردی حمایت و پشتیبانی کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha