شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 63849
سلامت نیوز :  خودش گفته بود هر آمدنی رفتنی دارد، وزیر بهداشت كه حالا باید پیشوند سابق را به عنوانش اضافه كنیم، دو هفته پیش در برابر خبرنگارانی كه از او در مورد شایعه بركناری‌اش پرسیده بودند، این پاسخ را داده بود. حق با مرضیه وحید‌دستجردی است، هر آمدنی رفتنی دارد، اما با توجه به اظهارات چند روز قبل معاون اول رئیس‌جمهور كه گفته بود تا آقای احمدی‌نژاد هست خانم دستجردی هم هست، كمی غیرمنتظره بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ظهر پنجشنبه گذشته كه خبر بركناری وزیر ‌بهداشت، خبر اول خبرگزاری‌ها شد، دستجردی هنوز ساختمان وزارت بهداشت را ترك نكرده بود، به گواه معاون پارلمانی وزارت بهداشت او تا ساعت 12‌و30‌دقیقه آن روز در محل كارش حاضر بوده است.

احتمالا حضور او تا آخرین لحظات در طبقه 13 ساختمان وزارت بهداشت را باید به حساب وظیفه‌شناسی‌اش گذاشت، هرچند تاكنون از سوی رییس‌جمهور یا سخنگوی دولت دلایل این بركناری بیان نشده است، ولی براساس برخی شواهد شاید بتوان یكی از دلایل آن را اصرار به بركناری رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران دانست.

اختلاف میان رئیس دولت دهم و اولین وزیر زن كابینه او و البته اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران، ظاهرا بر سر رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران بود.

این شایعه وقتی قوت گرفت كه همزمان با خبر بركناری وزیر بهداشت، نامه استعفای باقر لاریجانی كه از وزیر بهداشت خواسته بود با استعفایش موافقت كند،منتشر شد و پاسخ پاراف شده وزیر بهداشت نشان می‌داد كه شایعه فشارها برای بركناری لاریجانی حقیقت دارد.

اما انتقادهای وزیر بهداشت درباره تخصیص نیافتن ارز دارو، در ماه‌های اخیر بیشتر از هر چیزی نشان‌دهنده اعتراض او به روند موجود بود.

از آخرین ماه‌های سال گذشته قرار بود كه حدود دو و نیم میلیارد دلار ارز دارو به وزارت بهداشت اختصاص یابد كه در طول این مدت فقط یك سوم از این مبلغ به دست وزارت بهداشت رسیده بود.

این مساله در كنار نوسانات ارز سبب شده بود تا وزیر بهداشت بارها نسبت به بی‌توجهی به پرداخت ارز دارو و حتی اختصاص آن به بخش‌های غیرضروری انتقاد كند.

این در حالی بود كه از سوی بانك مركزی اعلام می‌شد ارز دارو اختصاص یافته است و حتی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبكه اول رسانه ملی،تاكید كرد این ارز اختصاص یافته است.

اخبار ضد و نقیض بر سر ارز دارو كه مشكلات بیماران را چند برابر كرده بود، افكار عمومی را دچار تشویش می‌كرد.

اما اگر همه بار مشكلات وزارت بهداشت را بر دوش مرضیه وحید دستجردی بگذاریم و همین مساله تنها دلیل عزل او محسوب شود، فقط معجزه می‌تواند به محمدحسن ‌طریقت‌منفرد، سرپرست جدید وزارت بهداشت كه از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده،كمك كند.

وزارت بهداشت اكنون با كمبود بودجه در اكثر بخش‌های درمانی، آموزشی و بهداشتی روبه روست كه امكان حل این مشكلات با جا به جایی افراد، غیرممكن به نظر می‌رسد، مگر آن‌كه از همین امروز بودجه این وزارتخانه تامین شود.

آنهایی كه باید باشند، آنهایی كه باید نباشند!

بركناری غیرمنتظرانه مرضیه وحیددستجردی واكنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

علیرضا مرندی، نماینده مردم تهران باعنوان این‌كه حیف شد خانم دكتر از وزارت بهداشت عزل شد، می‌گوید: ‌از این اتفاقی كه افتاده، متاسفم و خانم دكتر دستجردی در مدت مسوولیت وزارت بهداشت شناخت لازم را پیدا كرده بود و بیشتر می‌توانست مفید فایده باشد.

او ادامه می‌دهد: به هر حال هر مسوولی در هر پستی كه باشد بدون نقص نیست؛ اما نكات مثبت زیادی در عملكرد خانم دكتر دستجردی دیدم.

غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران نیز به دو دلیل در این خصوص ابراز تاسف كرده است: یكی از این جهت كه خانم دستجردی نخستین زنی بود كه در جمهوری اسلامی به وزارت رسید و ای‌كاش تا پایان این دوره به خدمت خود ادامه می‌داد چرا كه عزل وی می‌تواند یك اثر منفی به ویژه در ذهن خانم‌هایی كه در دانشگاه‌ها هستند و هنگام انتخاب وی به وزارت خوشحال شده بودند، داشته باشد.

و دلیل دوم این‌كه حدادعادل می‌گوید: با توجه به این‌كه چند ماهی بیشتر از این دولت باقی نمانده است هر فرد دیگری انتخاب شود فرصتی برای تحول ندارد و ما به همین جهت در مجلس هم از همكاران نماینده خود خواهش كردیم حتی‌الامكان در این چند ماهه از طرح استیضاح خودداری كنند اما اكنون می‌بینیم در خود دولت وزرا عزل می‌شوند و امیدواریم این تصمیمات اثر منفی بر اداره كشور برجای نگذارد.

محمدرضا باهنر، نایب ‌رییس مجلس نیز از زاویه‌ای دیگر موضوع را مورد توجه قرار داده و می‌گوید: هم‌اكنون به نظر می‌رسد تغییرات وزرای كابینه به مرز نصف رسیده و طبق قانون اساسی در این شرایط دولت موظف می‌شود مجدداً برای كل وزرایش از مجلس رأی‌گیری كند.

به تصمیم رییس جمهور احترام بگذاریم

از جمله واكنش‌های جالب توجه به بركناری دستجردی، نامه وزیر بهداشت دولت نهم است. كامران باقری‌لنكرانی، وزیر بهداشت دولت نهم گرچه بركنار نشد اما سرنوشتی مشابه با مرضیه وحید دستجردی داشت.

او در حالی برای كابینه دولت دهم انتخاب نشد كه در طول فعالیت چهار ساله‌اش در دولت نهم بارها از سوی رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفته بود. ظاهرا اختلاف‌نظر او با رئیس دولت نهم برسر نزدیكان مورد انتقاد احمدی‌نژاد بود.

لنكرانی در نامه‌ای درباره عزل وزیر بهداشت اعلام می‌كند: این رویه در بسیاری از تغییر و تحولات گذشته از جمله در ماه‌های پایانی سال ۸۸ و پس از آن فرصت‌های مهمی را از نظام سلامت گرفت. تكرار این تجربه تلخ چیزی جز هدررفت وقت خدمتگزاری به ارمغان نمی‌آورد. هر سازمانی به حافظه سازمانی خود پویا و ماندگار می‌ماند. هر چند تغییر مدیریتی در ماه‌های آخر عمر دولت را چندان مناسب نمی‌بینم، ولی همه باید طبق قانون به انتخاب و رای رئیس‌جمهور محترم، احترام بگذاریم.

نامه دستجردی به همكاران و مردم

رییس‌جمهور در نامه‌ای البته شش ساعت پس از بركناری، از تلاش‌های مرضیه وحیددستجردی تشكر كرده، دستجردی نیز در نامه‌ای خطاب به همكارانش در وزارت بهداشت و مردم تشكر و اظهار حلالیت كرده است.

در بخشی از این نامه آمده است:«حال كه مدیریت اجرایی كشور مرا از انجام وظایف و ادامه مسوولیت نظام سلامت كشور معاف نموده است، بر خود فرض می‌دانم از یكایك همكاران گرامی، خصوصاً معاونین، مشاورین، قائم‌مقامان، روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان‌های تابعه و كلیه اعضای خانواده بزرگ سلامت، اساتید، كاركنان و دانشجویان قدردانی و سپاسگزاری كرده و از كلیه همكاران و همچنین آحاد ملت عزیز ایران كه بعضاً به دلایل مختلف نتوانسته‌ام به خواسته‌های ایشان تحقق بخشم، طلب حلالیت می‌نمایم.»

انتخاب وزرا و بركناری آنان فارغ از چگونگی آن حق مسلم رییس‌جمهور است، ولی ای كاش در شرایطی كه دولت و شخص آقای احمدی‌نژاد، پرچمدار استفاده از زنان در كابینه در سطح معاونت و وزارت بود و اتفاقا هزینه زیادی نیز در این مسیر پرداخت، فرصتی فراهم می‌شد تا با اتمام دوره وزارت خانم دستجردی، اولین دوره وزارت موفق یك زن با افتخار به آن ثبت می‌شد.

مهم‌ترین اقدامات مرضیه وحید دستجردی در طول مدت وزارت

ابلاغ آیین‌نامه اصلاح اورژانس‌های بیمارستانی كشور

توسعه طرح پزشك خانواده از روستاها به شهرهای بزرگ

لغو آزمون دستیاری سال 88 و حذف باند خرید و فروش سوالات این آزمون

تشكیل سازمان غذا و دارو به جای معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت

شفاف‌سازی و تابوشكنی درباره گسترش ایدز در میان زنان خیابانی

مطرح كردن و پیگیری موضوع آلودگی آب تهران

كسب موافقت دولت برای بیمه 202 قلم داروی بیماران خاص

توجه به طرح‌های پژوهشی برای ساخت و تولید داروهای جدید

سرپرست جدید وزارت بهداشت كیست؟

محمدحسن طریقت‌منفرد كه پنجشنبه گذشته طی حكمی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان سرپرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شده، دارای دكترای طب عمومی و متخصص جراحی چشم است.او پیشتر عضو هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی بوده است.

سرپرست جدید وزارت بهداشت در گذشته همچنین مدیریت دفتر مطالعات اجتماعی مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسوول بیمه و درمان كمیته امداد امام خمینی(ره)، مسوول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، هیأت امنای دانشگاه سمنان و ریاست بیمارستان امام حسین(ع) را برعهده داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha