رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود شدید ذخایر دارویی، بانک مرکزی را « بزرگترین مانع اختصاص ارز به حوزه سلامت » خواند. وزارت بهداشت نیز بانک مرکزی را به تعلل در تامین ارز دارو متهم می‌کند. کمیاب و نایاب شدن برخی از داروها و تجهیزات پزشکی از ماه‌ها پیش به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است. مهمترین علت این وضعیت اختصاص نیافتن ارز کافی برای واردات دارو و کالاهای پزشکی عنوان می‌شود.

بانک مرکزی ؛ بزرگترین مانع اختصاص ارز به دارو
سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود شدید ذخایر دارویی، بانک مرکزی را « بزرگترین مانع اختصاص ارز به حوزه سلامت » اعلام کرد و وزارت بهداشت نیز بانک مرکزی را به تعلل در تامین ارز دارو متهم می‌کند.
کمیاب و نایاب شدن برخی از داروها و تجهیزات پزشکی از ماه‌ها پیش به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است. مهمترین علت این وضعیت اختصاص نیافتن ارز کافی برای واردات دارو و کالاهای پزشکی عنوان می‌شود.


اختلاف نهادهای دولتی مانع تامین دارو
دکتر شهریاری با بیان اینکه برای اختصاص ارز لازم به واردات دارو میان مسئولان بانک مرکزی و دیگر اعضای دولت ناهماهنگی و اختلاف‌های شدیدی وجود دارد. به خبرگزاری خانه ملت گفت :« اگرچه دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را برای اختصاص ارز به دارو انجام داده‌اند، اما هم‌اکنون بانک مرکزی در اختصاص اعتبار کوتاهی می‌کند.»
وی بزرگترین مانع اختصاص ارز به حوزه سلامت را بانک مرکزی میداند.


تامین کمتر از یک چهارم ارز لازم
میزان ارزی که بانک مرکزی در حدود نه ماه گذشته به حوزه سلامت اختصاص داده از سوی منابع مختلف بسیار متفاوت گزارش شده اما در هیچ مورد با نیاز دارویی کشور تناسب ندارد.
از روست که وزارت بهداشت میزان ارز مورد نیاز برای واردات دارو در سال ۱۳۹۱ را حدود دو و نیم میلیارد دلار اعلام کرده و گلایه می‌کند :« از این مبلغ تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز تاکنون از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان دارو اختصاص داده شده است.»



کاهش شدید ذخایر دارویی
طی هفته گذشته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ادعا کردکه بانک مرکزی از ابتدای امسال تا ۲۲ آذر ماه معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی به نرخ مرجع پرداخت کرده است.

این درحالیست که احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت میگوید :«با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات فراوان تاکنون فقط یک سوم ارز موردنیاز برای تامین دارو در اختیار حوزه سلامت قرار گرفته است.»

دکتر شهریاری نیز در گفت و گو با سلامت نیوز با اعلام اینکه تنها 750میلیون یورو از دو و نیم میلیارد ارز مورد نیاز کشور تامین شده تصریح کرد :« این مقدار به هیچ عنوان برای اینکه بتوانیم ذخایر دارویی را تامین کنیم کافی نیست ، این مقدار تنها می تواند تا یک سوم نیاز ما را برآورده کند و باقی آن هنوز بلاتکلیف است و باید فکری جدی برای آن کنند.»

وی با اعلام این موضوع که تنها مانع واردات ارز توسط واردکنندگان نبود ارز کافی است افزود :« بنده در همایشی با یکی از واردکنندگان تجهیزات که شرکت معتبری هم بود گفت وگویی داشتم و ایشان به من گفتند که نگران تحریم نباشید ، ما می توانیم هرچه شما بخواهید را وارد کنیم به شرطی که ارز مورد نیاز ما را تامین کنید.»


وزارت بهداشت در ردیف ۱۱ اعتبارات دولتی
بنابر گزارش‌ها بخشی از ارز مرجع (به قیمت رسمی هر دلار ۱۲۲۶ تومان) که به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داشته صرف واردات کالاهای دیگر از جمله زین اسب شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی ذیل عنوان "واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع تائید شد" نوشت :احمد شیبانی ضمن انتقاد از بانک مرکزی گفته "به جای این که ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهمترین اولویت‌های کشور هستند، اختصاص بدهند، آن را برای واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس در نظر گرفته‌اند."

در حالیکه وزیر سابق بهداشت هم از اینکه ارز دارو در کجا مصرف شده کاملا ابراز بی اطلاعی کرده  ، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با ابراز تاسف از تفاوتی که دولت بین دو وزارت خانه میگذارد میگوید وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی از نظر اعتبارات در رده یازدهم قرار دارد.


مشکلات ارزی در پرداخت هزینه های درمانی مردم تاثیر گذاشته است


با تمام این تفاسیر همانطور که حسینعلی شهریاری میگوید پرداخت های درمانی  مردم به 70 درصد رسیده که 4 برابر متوسط دنیا است ، بار اصلی این مشکلات تنها به روی دوش مردم است و در این بین اقشار ضعیف و خصوصا بیماران خاص بیشترین آسیب را در بین  تعلل های بانک مرکزی و مراکز تخصیص ارز می بینند و در زمانی که افراد برای درمان خود نیز باید تا 70 درصد هزینه های درمان را پرداخت کنند همۀ مشکلات دست به دست هم می دهند که مردم دغدغه ای بزرگی برای حل مشکلات درمانی و هزینه های سرسام آور آن داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha