سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر اینکه هیچ داروخانه‌ای اجازه ندارد داروهایش را به بهانه گران شدن احتمالی آنها در آینده، انبار کند، هشدار داد: همچنین اگر داروخانه‌ای بیش از حد نیاز دارویی روتین خود، دارویی را سفارش و خریداری کرده باشد با او برخورد می‌کنیم بویژه اگر دارو کمیاب باشد، شرکت وارد کننده هم مقصر است و باید پاسخگو باشد.

دکتر جمشید سلام‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، پیرامون بروز پدیده «احتکار دارو» توسط برخی داروخانه‌ها در شرایط اقتصادی موجود، اظهار کرد: وقتی کمبود دارویی اتفاق می‌افتد، ممکن است داروخانه‌ها برای اطمینان از اینکه در آینده موجودی داشته باشند، خرید بیشتری انجام دهند. این عمل در واقع یک پیش‌بینی برای تامین دارو در مواقع کمبود است.

وی افزود: اما از سوی دیگر اینکه یک داروخانه‌دار کمبود دارو را پیش بینی کند، سپس داروهایش را در داروخانه انبار کند و به بیمار تحویل ندهد، به این امید که گران می‌شود، تخلف است و هیچ داروخانه‌ای اجازه این کار را ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بگوید «دارویی را خریدم و نگه داشته‌ام تا گران شود و بعد آن را عرضه می‌کنم»، گفت: این موارد را به شدت پیگیری می‌کنیم و در بازرسی‌های روزانه در صورت مشاهده با موارد این چنینی برخورد می‌کنیم. این کنترل برر عملکرد داروخانه‌ها هم از طریق معاونت‌های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی و هم از طریق شرکت‌های دارویی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر داروخانه‌ای بیش از حد نیاز دارویی روتین خود، دارویی را سفارش و خریداری کرده باشد با او برخورد می‌کنیم بویژه اگر دارو کمیاب باشد، شرکت وارد کننده هم مقصر است و باید پاسخگو باشد.

سلام‌زاده تاکید کرد: بایستی روشن شود چرا دارویی که باید در سطح همه داروخانه‌ها توزیع شود، به صورت انحصاری در یک یا چند داروخانه متمرکز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha