سلامت نیوز : یک متخصص طب سنتی اظهار کرد: با نگاهی تلفیقی و بهره‌گیری از نقاط قوت و قدرت دانش پزشکی نوین و طب سنتی در کنار یکدیگر، می‌توان شرایط اضطرابی، روحی و روانی افراد و محیط پیرامون آنها را مدیریت کرد و بهداشت روانی افراد جامعه را ارتقاء بخشید.

دکتر ناصر رضایی‌پور در گفت‌ وگو با ایسنا ، اظهار داشت: تعریف بهداشت روانی در طب سنتی تفاوت چندانی با بهداشت روانی در پزشکی نوین یا روان‌شناسی نوین ندارد اما مسأله اصلی تفاوت دیدگاه میان این دو دانش است چرا که طب سنتی به بحث حالات روحی روانی و اعراض نفسانی و نقش آنها در تندرستی انسان و همچنین درمان بیماری‌ها، توجه بسیار ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: متخصصان طب سنتی عقیده دارند که اعراض نفسانی خود دارای مزاج هستند و توجه به آنها در بحث تندرستی یا بیماری ضروری است.

این متخصص طب سنتی ایران، با اشاره به اصول شش‌ گانه تندرستی در طب سنتی که «ستّه ضروریه» نامیده می‌شود، گفت: یکی از این اصول توجه به اعراض نفسانی و حالات روحی و روانی افراد است. با توجه به این دیدگاه که اعراض نفسانی خود منجر به آثار جسمانی می‌شوند و از طرفی افرادی که مزاج‌ها یا سوء مزاج‌های مختلفی دارند، می‌توانند حالات روحی- روانی متفاوتی داشته باشند.

وی افزود: طب سنتی وزن بیشتری برای شرایط روحی و روانی افراد قائل می‌شود در حالی که در پزشکی نوین، توجه به این بحث کمی مفقود است. به طور مثال در یک درمانگاه تخصصی گوارش چندان به شرایط روحی و روانی بیماران توجه نمی‌شود اما طب سنتی معتقد است که بدون در نظر گرفتن حالات روحی- روانی، استرس‌ها و محیط پیرامون نمی‌شود به درمان بیمار اقدام کرد.

دکتر رضایی‌پور با اشاره به گسترش دیدگاه توجه به اعراض نفسانی در درمان بیماری‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه از سال 86 با ورود طب سنتی به دانشگاه و آغاز آموزش آکادمیک آن، اهمیت توجه به این موضوع در درمانگاه‌های دانشگاهی طب سنتی افزایش یافت و هم‌اکنون پزشکان توجه خاصی به این دیدگاه دارند و در دریافت شرح حال بیمار، حتماً بخشی را به دریافت شرح حالات روحی- روانی و اعراض نفسانی اختصاص می‌دهند.

دکتر رضایی‌پور با بیان لزوم تلفیق هر دو دانش پزشکی نوین و طب سنتی در جهت افزایش سطح بهداشت روانی افراد اظهار کرد: از این طریق برای مدیریت شرایط اضطرابی، روحی و روانی افراد و محیط پیرامون آنها می‌توان به راه‌های کوتاه‌تر، کم‌عارضه‌تر و کم‌هزینه‌تری در جهت گسترش بهداشت روانی و سلامتی و درمان بیماران دست یافت.

شربت بهار نارنج برای همه افراد مفید نیست!

وی، با تأکید بر اینکه رسالت اصلی طب سنتی، گسترش بهداشت و سلامتی پیش از ابتلای افراد به بیماری است، یادآور شد: گاهی توصیه‌هایی کلی در زمینه رعایت بهداشت روانی مطرح می‌شود همچون نوشیدن فلان دم‌کرده یا مصرف میوه خاص؛ اما باید توجه داشت این توصیه‌ها همه مربوط به زمان تندرستی و در حوزه بهداشت است و افراد می‌بایست هنگام بروز بیماری حتماً به درمانگاه‌های دانشگاهی طب سنتی مراجعه نمایند تا مزاج یا سوء مزاج‌های احتمالی آنها تشخیص داده شود.

این متخصص طب سنتی در ادامه خاطرنشان کرد: متخصصان دانشگاهی طب سنتی بر اساس عامل بیماری، نوع بیماری، طول مدت آن، مزاج فرد، اقلیمی که در آن زندگی می‌کند، فصلی که در آن هست و سن بیمار اقدام به درمان خواهند کرد و این‌طور نیست که مثلاً ما بگوییم شربت بهارنارنج برای کاهش اندوه همه افراد خوب است بلکه هر فرد باید متناسب با شرایط ویژه خود درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha