سلامت نیوز : کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با تدابیر سال‌های اخیر، در چارت تشکیلاتی بیمارستان‌ها پست سازمانی پرستار کنترل عفونت و کار‌شناس بهداشت محیط ایجاد شد.

دکتر «شهلا شهرجردی» در گفت‌وگو با (ایسنا) افزود: عفونت‌های بیمارستانی بخش عمده‌ای از عفونت‌های ناشی از مراقبت‌های بهداشتی - درمانی را شامل می‌شوند که سالانه میلیون‌ها نفر از بیماران را گرفتار می‌کند.

وی ادامه داد: عفونت‌های بیمارستانی از مهم‌ترین مشکلات مراکز بهداشتی - درمانی در سراسر جهان است از همین‌رو توجه به آن، اهمیت خاصی دارد چون سبب ناتوانی و افزایش مرگ و میر بیماران بستری می‌شود، هم‌چنین هزینه‌های اضافی قابل توجهی را بر بیمار و سیستم‌های بهداشتی و درمانی تحمیل می‌کند.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که عفونت بیمارستانی در بیماران بستری در بیمارستان و یا سایر مراکز درمانی دیده می‌شود، ادامه داد: بیمار به‌هنگام پذیرش، به این عفونت مبتلا نیست، به عبارت دیگر آن عفونت خاص در هنگام پذیرش در بیمار وجود نداشته و در طول مدت درمان و اغلب در 48 ساعت پس از بستری رخ می‌دهد.

دکتر شهرجردی در خصوص مشکلات ناشی از عفونت‌های بیمارستانی گفت: علاوه بر مشکلاتی که برای بیمار در نتیجه این عفونت‌ها ایجاد می‌شود می‌توان به ناتوانی، مرگ و ایجاد هزینه‌های اضافی به علت طولانی‌تر شدن مدت بستری اشاره کرد.

وی افزود: با بروز این عفونت‌ها درمان آن‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های متعددی مطرح می‌شود و این موضوع گسترش مقاومت‌های آنتی بیوتیک را به دنبال دارد.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در خصوص شناخت عوامل ایجاد این عفونت‌ها نیز گفت: مشخص است که با افزایش شناخت عوامل پاتوژن عفونت‌های بیمارستانی، راه‌های انتقال آن‌ها، الگوهای مقاومت میکروبی و کاربرد مواد گندزدا و ضدعفونی‌کننده، روش‌های استریلیزاسیون و روش‌های مختلف پیشگیری، دریچه‌های نوینی در کنترل این عفونت‌ها گشوده می‌شود.

دکتر شهرجردی در پاسخ به این پرسش که مسوولیت پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی بر عهده چه کسانی است؟، تصریح کرد: این مسوولیت بر عهده مراکز درمانی و کارکنان کادر درمانی است که از بیمار مراقبت می‌کنند.

وی با بیان این‌که یک برنامه جامع برای کاهش خطر عفونت‌های بیمارستانی طراحی شده است، افزود: این برنامه هدف‌دار بوده و در برگیرنده‌ی برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های پیشگیری از عفونت، روش‌های اجرا و راهکارهایی برای به روز کردن مستمر نظام مراقبت است.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این پرسش که در استان تاکنون در این زمینه چه کارهایی انجام شده است؟ اظهار کرد: در استان نیز در زمینه‌ی کنترل عفونت‌های بیمارستانی تاکنون فعالیت‌های پراکنده‌ای در برخی بیمارستان‌ها انجام شده است.

دکتر شهرجردی با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه‌ی کمیته‌های کنترل عفونت بیمارستانی در بیمارستان‌ها گفت:هر سه ماه یک‌بار کمیته‌ای به عنوان کمیته‌ی دانشگاهی کنترل عفونت بیمارستانی تشکیل می‌شود که با توجه به موضوعات مرتبط مواردی مصوب و در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله آنها می‌توان به دستورالعملی اشاره کرد که طبق آن آنتی‌بیوتیک پروفیلاکسی پیش از اعمال جراحی براساس پروتکل‌های منابع معتبر علمی تدوین و در بیمارستان‌های استان به اجرا گذاشته شد.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: .کنترل عفونت‌های بیمارستانی همکاری و هماهنگی سطوح مدیریتی و احساس مسوولیت همه‌ی کارکنان در روند درمان را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha