سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی تشکیل سازمان بیمه سلامت را یکی از نقاط مثبت نظام سلامت دانست و تاکید کرد: باید در چارچوب حقوقی و حمایت دولت، صندوق‌های بیمه به ترتیب ادغام شوند تا سازمان بیمه سلامت شکل واقعی خود را طبق قانون پیدا کند.

دکتر سید شهاب‌الدین صدر در گفت‌وگو با (ایسنا)، تشکیل سازمان بیمه سلامت را یکی از اقدامات خوب و مثبت در قانونگذاری کشور دانست و گفت: در موارد مختلف قانون برنامه پنج ساله پنجم بر لزوم تشکیل سازمان بیمه سلامت اشاره شده است. این اقدام با اهداف روشنی صورت گرفته و در مجموع قوانین، مصوبات هیات دولت و اساسنامه سازمان بیمه سلامت هم خوب است.

وی افزود: در کشور سازمان‌های بیمه مختلفی در عرصه سلامت فعالند و این موضوع ناهماهنگی‌هایی را ایجاد می‌کرد. هر کدام از این سازمان‌های بیمه‌گر آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سرانه‌ها و فرانشیزهای متفاوتی را در نظر گرفته‌اند و این موضوع در حقیقت چند نرخی در عرصه بهداشت و درمان کشور ایجاد کرده بود.

صدر ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر پایه مانند سازمان بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح سه بیمه پایه اصلی کشور هستند و تعداد زیادی هم صندوق‌های بیمه‌ای خاص وجود دارند. طبق قانون باید 17 صندوق بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت ادغام شوند. به این ترتیب در این ادغام تمام امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی صندوق‌های مختلف بیمه‌گر باید به سازمان بیمه سلامت منتقل شود.

وی درباره چگونگی ادغام بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و بیمه تامین اجتماعی نیز گفت: بر اساس قانون، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و همچنین بیمه وزارت اطلاعات با اذن ولی فقیه ادغام می‌شوند. در مورد سازمان تامین اجتماعی نیز تنها حوزه درمان مالکیت برای تامین اجتماعی می‌ماند اما از نظر قرارادها و ارایه خدمت باید از طریق سازمان بیمه سلامت ارایه خدمت داشته باشد. بخش‌های مربوط به حق بیمه تامین اجتماعی نیز باید در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: در مجموع از نظر قوانین و مقررات کشور، سازمان بیمه سلامت از چارچوب مدون خوبی برخوردار است. امیدواریم این سازمان با حمایت دولت و هیات وزیران به صورت سازمانی قوی و مقتدر در حوزه سلامت فعالیت کند چرا که این سازمان نقطه امیدی است برای مردم، جامعه پزشکی و مسوولان. هر مقدار که این سازمان قوی‌تر و مقتدرتر باشد قراردادهایی که هم با مراکز پزشکی و جامعه پزشکی منعقد می‌کند، می‌تواند قراردادهای صحیح‌تری باشد تا بتواند نیاز مردم را تامین و مشکلات جامعه پزشکی را برطرف کند.

وی ادامه داد: اکنون در تعامل جامعه پزشکی و بیمارستان‌های مختلف با سازمان‌های بیمه‌گر چالش‌های زیادی وجود دارد. اما اگر سازمان بیمه سلامت بتواند کارش را مقتدر انجام دهد، امید آن است که چالش‌های امروز برطرف شود.

صدر با تاکید بر لزوم حمایت جدی دولت از سازمان بیمه سلامت، افزود: از آنجا که صندوق‌های مختلف بیمه‌ای هر کدام در اختیار وزارتخانه‌های مختلف است، ادغام آنها و تشکیل سازمان بیمه سلامت در روابط بین وزارتخانه‌ای حل نمی‌شود. لذا حمایت دولت و رییس جمهور لازم است تا صندوق‌ها ادغام شوند. در غیر این صورت اگر هر کدام از صندوق‌های بیمه‌ای بخواهند در جای خود باقی بمانند، این سازمان شکل قانونی خود را نمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha