سلامت نیوز : یک کارشناس رادیولوژی با بیان اینکه فرسودگی دستگاه‌های رادیولوژی منجر به نشت اشعه ایکس می‌شود، گفت: ورود اشعه ایکس به بدن در حدی که غیرمجاز است موجب اختلالات گذرا و در درازمدت منجر به بروز سرطان می‌شود و حتی اگر مقدار پرتوگیری بسیار زیاد باشد چه بسا به مرگ فرد منتهی خواهد شد، این درحالی است که مردم فقط به اشعه ایکس موجود در مراکز پزشکی حساس هستند و به اشعه‌های محیط پیرامون خود توجه کافی ندارند.

طاهره تقی پور در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه رادیولوژی علم تصویربرداری از اعضای بدن به خصوص استخوان‌ها و مفاصل است، اظهار داشت: عکسبرداری در مراکز درمانی راهبردی است که موجب تشخیص هر چه بهتر بیماری‌ها می‌شود که امروزه یکی از پرکاربردترین راهکارها برای کمک به بیماران است و اشعه ایکس پایه اصلی این علم را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه اشعه ایکس در رادیوگرافی‌های معمولی، دیجیتال، ماموگرافی و سی تی اسکن کاربرد ویژه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به پرخطر بودن اشعه ایکس تمهیداتی برای نیروهای پرسنل در مراکز درمانی با به کارگیری دیوارهای سربی، قانون فاصله و روپوش‌های سربی در نظر گرفته شده است تا میزان آسیب رسانی اشعه و پرتوگیری را به حداقل رساند.

تقی پور در ادامه با اشاره به اینکه امروزه دستگاه‌هایی طراحی شده است که مقدار پرتوگیری اشعه ایکس را در مراکز درمانی برای بیماران تقلییل می‌دهد، تصریح کرد: قرار گرفتن بیماران در معرض اشعه ایکس با شرایط کنترل شده و دوز کم مجاز است که البته استفاده از این راهکار موجب تشخیص هرچه بهتر بیماری می‌شود.

این کارشناس رادیولوژی میزان پرتوگیری به بدن را بیش از حد مجاز خطرناک دانست و افزود: ورود اشعه ایکس به بدن در حدی که غیرمجاز است موجب اختلالات گذرا و در درازمدت منجر به سرطان می‌شود و حتی اگر مقدار پرتوگیری بسیار زیاد باشد چه بسا به مرگ فرد منتهی خواهد شد، این درحالی است که مردم فقط به اشعه ایکس موجود در مراکز پزشکی حساس هستند وبه اشعه های محیط پیرامون خود توجه کافی ندارند.

وی با اشاره به اینکه اطمینان از سالم بودن دستگاه‌های تصویربرداری در میزان پرتوگیری اشعه ایکس برای بیماران و پرسنل بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: در صورتی که دستگاه‌های عکسبرداری دچار فرسودگی شده باشند موجب نشت اشعه ایکس و کیفیت نامناسب عکس می‌شود، بنابراین تمام دستگاه‌ها باید دائم تحت کنترل و نظارت مسئولین باشد تا منجر به آسیب رسانی نشوند.

تقی پور تصریح کرد: اگر میزان پرتوگیری پرسنل از دوز مجاز فراتر رود برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و قطعی یک دوره استراحت اجباری برای آنان توصیه می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه علم تصویربرداری جنبه تشخیصی و درمانی دارد و فواید آن بیشتر از مضرات آن برای بیماران است، گفت: رسانه‌ها باید تلاش کنند مردم را از اشعه‌هایی نظیر امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی و تلفن همراه که روزانه در معرض آن قرار دارند متوجه سازند و فقط نسبت به اشعه‌های موجود در مراکز درمانی حساس نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha