سلامت نیوز : قائم مقام سازمان نظام پزشکی آلودگی شدید هوا و صوتی، وجود جوندگان موذی و خشکی هوا را از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت ساکنان پایتخت عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در همایش علمی ویژه پزشکان عمومی کانون پزشکان محله، گفت: بررسی‌های علمی حاکی از آن است که علت حدود 80 درصد از آلودگی هوای تهران به عوامل غیرطبیعی مربوط می‌شود که به طور قطع نقش عامل انسانی در بروز این آلودگی‌ها بسیار مهم است.

وی یکی از چالش‌های جدی و تهدیدکننده سلامت شهروندان در کلانشهرها و به ویژه تهران را موضوع آلودگی هوا و آلودگی صوتی عنوان کرد و افزود: این آلودگی‌ها اثرات زیانبار و جبران ناپذیری برای مردم، محیط زیست و نسل‌های آینده به دنبال دارند. بر این اساس لازم است با اتخاذ تمهیدات جدی و برنامه ریزی‌های مدون راهکارهای جدی در این باره ارایه و هرچه زودتر اجرایی شود.

زالی ادامه داد: اغلب افرادی که در تهران در معرض آزردگی‌های صوتی قرار دارند، کودکان 5 تا 11سال هستند. ساکنان شهر تهران نیز در معرض 30 تا 90 دسیبل آلودگی صوتی هستند. چنانچه فردی برای دو دقیقه در معرض 120 دسیبل آلودگی صوتی قرار گیرد، دچار ناشنوایی مطلق تا پایان عمر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پیشگیری از آلودگی‌های صوتی در تهران و به ویژه اطراف مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز پررفت وآمد و اماکن زندگی مردم تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین اضطراب موجود در تهران در میان پیش دبستانی‌ها و به ویژه پسر بچه‌ها شایع است که برای پیشگیری از عوارض شدید آن باید چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

زالی با بیان اینکه موضوع سلامت محوری در شهرداری تهران به طور هوشمندانه دنبال می‌شود، تصریح کرد: پزشکان محله می‌توانند با نگاه علمی و واکاوانه، مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه سلامت پایتخت نشینان را ارزیابی کرده و به رفع مشکلات مردم و کاهش اختلال‌ها کمک شایان توجهی کنند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی وجود حیوانات موذی در شهر تهران را یکی از عوامل اصلی بروز و شیوع بیماری‌ها دانست و با اشاره به تاریخچه سرعت یافتن تکثیر موش‌ها در تهران افزود: وزن موش‌های شهر تهران حداقل 35 درصد سنگین‌تر از موش‌های شهرهای دیگر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که موش‌ها عامل 35 نوع بیماری هستند و هر موش قادر است طی سه ماه، 10موش دیگر نیز تولید کند. بنابراین با توجه به وجود انواع زباله‌ها در نهرها و جوی‌های آب در اقصی نقاط پایتخت موش‌ها به راحتی تغذیه و تولیدمثل می‌کنند و خطرات جدی برای مردم به دنبال دارند. مردم و شهروندان می‌توانند با خودداری از ریختن زباله‌ها در سطح شهر از بسیاری بیماری‌های خطرناک جلوگیری کنند.

حدود 30 درصد تهرانی‌ها از مشکلات روحی و روانی رنج می برند

دکتر محمدرضانوروزی، نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در این همایش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضرحدود 30 درصد ساکنان تهران از مشکلات روحی، روانی رنج می‌برند. بر این اساس مسئولان و دست اندرکاران مربوطه باید در این باره چاره‌ای بیاندیشند.

وی افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم درباره بیماری‌های روحی، روانی، جنسی و برخی دیگر از بیماری‌های خود به راحتی حرف نمی‌زنند، پزشکان محله می‌توانند با شناسایی این افراد و جلب اعتماد آنها نسبت به درمان و ارجاع این گروه از شهروندان به مراکز تخصصی درمانی نقش کلیدی ایفا کنند.

نوروزی ادامه داد: پزشکان محلات به طور قطع می‌توانند سیستم نوینی از نظام شناسایی و ارجاع بیمار را در پایتخت و سایر کلان شهرها ارایه کنند. به همین دلیل دست اندرکاران مربوطه نیز می‌توانند با حمایت از آنها، این مسیر را هموارتر کنند.

وی راه حل برون رفت از مشکلات مربوط به سلامت مردم را ارایه خدمات پزشکی مناسب در نزدیک‌ترین فاصله مکانی به محل زندگی شهروندان دانست و گفت: مردم نباید برای دسترسی به پزشک، هزینه زیادی بپردازند ومسیری طولانی طی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha