سلامت نیوز : داریوش افشار در گفت‌وگو با فارس در مورد مشکلات تخصیص ارز به داروهای وارداتی اظهار داشت: تمام شرکت‌های واردکننده دارویی در راستای برطرف کردن کمبود نیاز دارویی کشور از اعتبار خود مایه گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: در گذشته برای گشایش اعتبار اسنادی و سفارش کالا با پرداخت 10 درصد قیمت یک سفارش در بانک‌های عامل کشور کار انجام می‌شد ولی از ۳ ماه پیش طی بخشنامه بانک مرکزی باید 100 درصد وجه ریالی هر سفارش از سوی واردکننده برای انجام گشایش اعتبار واریز شود بدون آنکه ارز آن تأمین شده باشد.

افشار ادامه داد: با توجه به این مشکلات از شرکتهای خارجی فروشنده درخواست کردیم تا سفارش مورد نیاز ما را برای ما ارسال کنند و پس از مدتی با اختصاص یافتن ارز مرجع مبلغ را به حسابشان واریز کنیم اتفاقی که به عنوان نمونه برای واردات واکسن افتاد اما هنوز نتوانسته‌ایم ارز را به حساب شرکتهای خارجی واریز کنیم.

به گفته نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، شرکت‌های داخلی علیرغم پرداخت معادل ریالی سفارشات دارویی به بانک مرکزی حتی برای ترخیص کالاهای خود از گمرک با مشکل مواجه شده‌اند.

وی اذعان داشت: بانک‌ها حتی اسناد محموله‌های وارداتی را در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌دهند و اگر وزارت بهداشت رسماً به گمرک نامه نمی‌زد ما نمی‌توانستیم جنس خود را ترخیص کنیم.

افشار با اشاره به اینکه طبق نامه وزارت بهداشت به گمرکات ظرف ۳ ماه باید برای رفع تعهد اقدام شود افزود: با رو به پایان بودن مهلت تعهد، گمرک طی نامه‌ای اعلام کرد که در صورت عدم رفع تعهد نه تنها جلوی کار واردات دارو به شرکت‌های دارویی را می‌گیرد بلکه وارد‌کنندگان را در فهرست افراد بدحساب به کل گمرکات کشور اعلام خواهد کرد.

وی تأکید کرد: البته اختصاص نیافتن ارز مرجع در مورد موارد دیگر دارویی که تاکنون وارد شده است نیز صدق می‌کند ولی واکسن یکی از بارزترین آن‌هاست.

به گفته نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، بانک مرکزی و سازمان‌های ذیربط به راحتی می‌توانند فهرست شرکت‌های دارویی که ارز به آنان تخصیص یافته است را با ذکر جزئیات کنترل و اگر انحرافی مشاهده کردند از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha