یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 63904

آمارها از افزایش ۳۰ درصدی سقط جنین و اختلالات ژنتیکی بر اثر آلودگی هوا حکایت دارد.

افزایش سقط جنین بر اثر آلودگی هوا و پارازیت
سلامت نیوز : "دکتر سعید دستگیری" در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها است و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکونیوز ؛ وی ادامه داد: فاکتورهای مختلفی در بروز اختلالات کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است که از آن جمله می توان به عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت ها و امواج و اشعه ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمارها نشانگر این مسئله هستند که مواجه با آلاینده هایی موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰ برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برای شهروندان پایتخت که هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند.

به گفته دستگیری سه ماهه پیش از بارداری، سه ماهه اول و سه ماهه دوم از زمان های طلایی به شمار می روند که مراقبت ها باید در بالاترین سطح خود صورت گیرند.
این متخصص بیماری های مادرزادی افزود: آلودگی هوا در مادران باردار منجر به سرطان و در جنین منجر به نقص های مادرزادی و اختلالات ژنتیکی می شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: به طور معمول از هر هزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ۲۴ درصد افزایش می یابد. در واقع می توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملا سالم افزایش یافته است که منشا همه این ها آلودگی هوا است.

این محقق اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: در تحقیقی که به تازگی انجام داده ایم آمارهایی به دست آمده که حاکی از این است که در کشور یک مورد از هر سه مورد اختلالات ژنتیکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازیت های موجود است و همچنین این آلودگی های محیطی تا ۳۰درصد خطر سقط جنین را در کشور افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha