یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 63920
سلامت نیوز : «تغییرات دولت هدفمند است» این جمله‌ای است كه رئیس‌جمهور چندی پیش در پاسخ به این سوال كه هدف دولت از تغییرات اخیر چیست بیان كرد. در ادامه این تغییرات، خبر بركناری دكتر مرضیه وحید دستجردی درست در زمانی كه تنها كمتر از 6 ماه به پایان دولت دهم باقی مانده اگرچه ناگهانی بود اما بی‌تردید دیگر عجیب و غریب نمی‌نمود و البته واكنش‌های مختلفی را درپی داشت. وزیری كه دكتر علیرضا مرندی، به عنوان نماینده حامی وی در روز رأی‌گیری برای او گفته بود: «به اعتقاد بنده خانم دكتر دستجردی نیازی به معرفی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ شناخت بنده از او به سال 59 برمی‌گردد. ایشان دانشجوی پزشكی بودند چون تیزهوش بودند از سن 16 سالگی وارد دانشكده پزشكی شدند... تنوع كاری در زمینه فعالیت‌های ایشان از دانشجویی تاكنون در زمینه‌های بهداشت، درمان، آموزشی، پژوهشی و سطح بین‌المللی سلامت ایشان را جامع‌الاطراف كرده است. ایشان در زمینه‌های مختلف علمی، مذهبی، فرهنگی و اجرایی فعالیت داشته و نمونه‌ای از نقش ارزشمند بانوان پس از انقلاب اسلامی است كه به بركت محیط امن اسلامی پس از پیروزی و به دنبال رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبری پیشرفت كردند.»

به هر حال برخی با تعبیر اهداف سیاسی پشت پرده این تغییر است، بركناری وزیر بهداشت را ناشی از مسائل سیاسی می‌دانند. عده‌ای هم دلیل آن را به مقاومت خانم وزیر در مقابل تخصیص نیافتن ارز دارو و پافشاری‌های او ارتباط می‌دهند. برخی هم البته خوشحال از این بركناری اما وسط دعوا نرخ تعیین كرده و در یك تسویه حساب شخصی مطلب نوشتند كه رئیس‌جمهور آن روز كه كامران باقری‌لنكرانی را برداشت باید فكر الان را می‌كرد. تا قبل از روز پنجشنبه كه رئیس‌جمهور حكم بركناری دستجردی را اعلام كند این موضوع تنها در قالب یك شایعه اعلام شد و حتی معاون اول رئیس‌جمهور در روز 26 آذر ماه تاكید كرد: «تا آقای احمدی‌نژاد هست خانم دستجردی هم هست».

اما با قوت گرفتن موضوع بركناری وزیر بهداشت هفته گذشته رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نطقی اضطراری موضع نمایندگان را در این زمینه اعلام كرد. در این باره حسینعلی شهریاری به حمایت از تنها وزیر زن كابینه برخاست و اعلام كرد: «نمایندگان مجلس از استیضاح رئیس‌جمهور و طرح سوال از او صرف نظر كرده‌اند، بركناری هر وزیری به‌ویژه وزیر بهداشت می‌تواند منجر به مسئله شود.»

سلامت مردم با این عمل دچار زیان می‌شود

شهلا میرگلوی بیات، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه به «ملت ما» می‌گوید: به‌طور كلی اعضای كمیسیون از مخالفان اصلی این تغییر بودند و بارها مخالفت خود را اعلام كردند كه از آن جمله نطق رئیس كمیسیون در حمایت از وزیر بهداشت بود. او می‌افزاید: در شرایط فعلی كه سلامت مردم باید در اولویت باشد اما هر نوع تغییر و تحولی در وزارت بهداشت می‌تواند فشار سنگینی به این حوزه وارد كرده و ضررهایی در سلامت مردم به وجود‌ آید. میرگلوی بیات معتقد است:

حتی اگر اختلافی بین وزرا با رئیس‌جمهور به وجود می‌آید نباید شرایط برای بركناری وزیر مهیا شود. او با انتقاد از عملكرد دولت در بركناری وزیر بهداشت می‌افزاید: این‌كه وزیر از مسئله ارز دارو سخن می‌گوید و دغدغه سلامت مردم را دارد پافشاری او نباید دلیلی بر بركناری او شود باید دلایل محكمه‌پسندتری وجود داشته باشد.

سرپرست نمی‌تواند وزارتخانه را به سرانجام برساند

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان با تاكید بر فعالیت‌های مثبت مرضیه دستجردی در اداره امور وزارت بهداشت و درمان می‌افزاید: خانم دستجردی به عنوان وزیری پرتلاش و مهم‌تر از همه متخصص در این رشته شناخته می‌شود. در حال حاضر وزرایی در كابینه دولت هستند كه هیچ تخصصی در رشته‌ای كه مدیریت آن را به عهده دارند دارا نیستند درحالی كه وزیر بهداشت كاملا در حیطه كاری خود تخصص داشتند.این نماینده مجلس با اشاره به سختگیری‌های خانم وزیر در اداره امور وزارتخانه می‌گوید: او كسی بود كه مدت 4سال با زیر و بم مشكلات وزارتخانه آشنایی داشت و طرح‌هایی به اجرا گذاشت كه تنها خود او را در ادامه اجرا نیاز دارد. قطعا كسی كه سرپرستی وزارتخانه را به عهده دارد نمی‌تواند در طول 6 ماه فعالیت‌های خانم دستجردی را به سرانجام برساند. اما پشت پرده بركناری وزیر بهداشت به نظر مسائل دیگری به چشم می‌خورد به‌ویژه با یادآوری حمایت تمام قد معاون اول رئیس‌جمهور با این عنوان كه تا دولت دهم هست خانم وزیر هم می‌ماند اما چه شد كه یكباره واقعیت دیگری به وقوع پیوست.

مسائل سیاسی پشت پرده بركناری وزیر

رسول خضری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان به «ملت ما» می‌گوید: به نظر مهم‌ترین دلیلی كه موجب بركناری خانم وزیر شد نگرانی از ارز دارو و اعتراضات او در این زمینه بود این در حالی است كه اصل موضوع سلامت و حواشی آن است وگرنه با عزل یك وزیر نمی‌توان صورت مسئله را پاك كرد. او می‌افزاید: چه خانم دستجردی در این سمت باشند یا نباشند موضوع پیگیری‌های سلامت مردم از همه‌چیز اهمیت بیش‌تری دارد.

خضری معتقد است: كمیسیون دیدگاه خود را در نطقی در این زمینه اعلام كرده است و اقدام ضربتی دولت در تغییر وزیر نمی‌تواند نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد. او می‌افزاید: جایگزین كردن وزیر دیگر، نمی‌تواند در این حوزه شق‌القمر ایجاد كند. تعجب‌انگیز است وزیری كه همین چند وقت گذشته در رابطه با عملكردش از رئیس‌جمهور نمره 20 گرفت و به گفته احمدی‌نژاد او شاگرد اول وزرا بوده است چه می‌شود كه یكباره او را بركنار می‌كند. خضری می‌افزاید:

چطور است معاون رئیس‌جمهور 10 روز پیش گفت تا زمانی كه آقای احمدی‌نژاد هست من هستم و تا زمانی كه من هستم وزیر بهداشت هم هست اما در این 10 روز چه اتقاقی افتاده است كه آقای رئیس‌جمهور چنین تصمیمی می‌گیرد. او معتقد است: یقینا مسائل سیاسی پشت پرده عزل وزیر بهداشت دیده می‌شود كه به صلاح حوزه سلامت كشور نیست.

دخالت مسائل شخصی در بركناری وزیر بهداشت

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است بركناری وزیر بهداشت جز هوای نفس و مسائل شخصی چیز دیگری نیست و امیدوارم رئیس‌جمهور شهامت این را داشته باشد كه علت این جابه‌جایی را توضیح دهد. حسینعلی شهریاری می‌افزاید: بركناری وزیر بهداشت‌ گرچه از اختیارات رئیس‌جمهوری است اما كار عاقلانه‌ای نبود و هیچ منطق قابل قبولی ندارد. او در پاسخ به این پرسش كه آیا مجلس در این زمینه از رئیس‌جمهوری سوال خواهد كرد و واكنشی نشان خواهد داد می‌گوید:

ما سوال نمی‌كنیم اما در ماه‌های گذشته مجلس نسبت به چند تن از وزرا موضع داشت اما چون زمان زیادی از كار این دولت نمانده استیضاح وزرا را به مصلحت ندیدیم. اما در همین دو ماه گذشته آقای رئیس‌جمهور 2نفر از وزرای خود را بركنار كرد. شهریاری می‌گوید: متاسفانه بركناری وزیر بهداشت جز هوای نفس و مسائل شخصی هیچ علت دیگری ندارد و امیدوارم خداوند به همه ما صداقت بدهد تا با مردم صادق باشیم و امیدوارم آقای رئیس‌جمهور شهامت این را داشته باشد كه بگوید چرا این جابه‌جایی را انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha